شناسهٔ خبر: 143305 - سرویس سیاست
منبع: فارس

سرلشکر صفوی:

ایران حداکثر 12درصد از درآمد ناخالص داخلی‌اش را در جنگ تحمیلی هزینه کرد

رحیم صفوی/2 دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: غافلگیری قدرتهای فرامنطقه‌ای و حامیان منطقه‌ای و رژیم بعث عراق در کنار وحدت فرماندهی عملیات سپاه و ارتش از مهمترین ویژگی‌های عملیات کربلای 5 بود.

به گزارش «نماینده»، سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در جمع دانشجویان دانشکده افسری امام علی(ع) ارتش در تحلیل کلان دفاع مقدس با تأکید بر عملیات کربلای 5 سخنرانی کرد و گفت: جنگ تحمیلی پرهزینه‌ترین جنگ پس از جنگ‌های اول و دوم جهانی و تنها جنگ دوران دو قطبی قدرت (دوران جنگ سرد) که هر دو ابرقدرت طرفدار یک طرف جنگ(عراق) بودند، بود و رژیم صهیونیستی این جنگ را به نفع امنیت و منافع خود می‌دید.

وی افزود: در این جنگ ایران حداکثر 12 درصد از درآمد ناخالص داخلی خود را برای جنگ هزینه کرد در حالیکه  حاکمیت عراق با ذخیره ارزی 35میلیارد دلار در آغاز جنگ و کمک های بلاعوض و وام بین 85 تا 90میلیارد دلاری و تخصیص 57درصد از درآمد ناخالص داخلی در هزینه کرد برای جنگ پیشرو بود و دولت حاکم عراق از جمعیت 16میلیون نفری حدود یک میلیون و 600 هزار نفر تا دو میلیون نفر را در جنگ به صورت اجباری وارد کرد و از 1.5 تا 2 میلیون کارگر خارجی برای اداره امورات کشور استفاده کرد.

صفوی با اشاره به هزینه‌ها و خسارات جنگ برای کشورهای عراق و ایران افزود: در حوزه هزینه‌ها و خسارات جنگ دو طرف درگیر حدود 2 هزار میلیارد دلار هزینه و خسارت متحمل شدند.

وی با اشاره به حجم تسلیحات و خریدهای خارجی دولت عراق در زمان جنگ گفت: فقط قبل از عملیات فاو و کربلای پنج عراق تنها  10 میلیارد دلار خرید تسلیحاتی از شوروی، چین، کره، آمریکا و کشورهای اروپایی داشته است.

صفوی در ادامه با اشاره به مهمترین خصوصیات عملیات کربلای پنج گفت: غافلگیری قدرتهای فرامنطقه ای و حامیان منطقه‌ای و رژیم بعث عراق در کنار وحدت فرماندهی عملیات(طرح ریزی و اجرای عملیات توسط سپاه و پشتیبانی توسط ارتش) و همچنین ارزش سیاسی نظامی شکستن دروازه شرقی بصره در تغییر موازنه جنگ به نفع ایران از مهمترین ویژگیهای عملیات کربلای 5 بود. در حقیقت عملیات فتح فاو(بهمن ماه 1364) و عملیات کربلای پنج، سرنوشت جنگ را رقم زد.

وی با اشاره به سازمان پشتیبانی رزم  و خدمات ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات کربلای 5 افزود: در این عملیات پشتیبانی هوایی و پدافند هوایی و ترابری هوایی مجروحان بعهده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و گردان های توپخانه نیروی زمینی ارتش و همچنین  هوانیروز نیروی زمینی ارتش  پشتیبانی رزم را عهده دار بودند.

صفوی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دانشجویان افسری امام علی ارتش گفت: توصیه می کنم تاریخ 200 ساله کشور را مطالعه کنید و جغرافیای کشور خودرا بشناسید، چرا که جغرافیا در دفاع و امنیت موضوع حائز اهمیتی است و جغرافیای ما برتر از عراق و افغانستان است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بخش پرسش و پاسخ و در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان در خصوص همکاری‌های ارتش و سپاه در جنگ تحمیلی و در زمان فعلی گفت: ارتباط من با شهید صیاد شیرازی و شهید عباس بابایی یک رابطه دوستانه بود و سابقه ارتباط من با شهید صیاد شیرازی به اوایل انقلاب و موضوع کردستان باز می گردد و هم اکنون نیز روابط بسیار خوبی با عزیزان و فرماندهان ارتش داریم.

وی ادامه داد: در زمان جنگ نیز عملیات های مشترک تا سال 1363 داشتیم، عملیات های مشترک و پیروزی‌های بزرگی همچون عملیات ثامن الائمه(5 مهرماه 60)  و طریق القدس(آذر ماه 60) و فتح المبین( فروردین 61) ، بیت المقدس (خرداد 61) و خیبر (62) و بدر (63) که با هم افزایی و هماهنگی قوا مابین ارتش و سپاه صورت گرفت و هم اکنون نیز هماهنگی و وحدت خوبی بین سپاه و ارتش برقرار است و وحدت و هماهنگی بین سپاه و ارتش باعث هم افزایی قوا می گردد.