شناسهٔ خبر: 143097 - سرویس سیاست
منبع: افکارنیوز

سناریوی آمریکایی ها چیست؟

ترامپ ترامپ تحریم های ایران را برای ۱۲۰ روز دیگر تعلیق کرد اما از سوی دیگر ۱۴ شخصیت و نهاد را در فهرست جدید تحریم ها قرار داد.

به گزارش «نماینده»، بازی آمریکایی ها با برجام همچنان ادامه دارد، رئیس جمهوری آمریکا که جزو منفورتریت روسای جمهور این کشور است شب گذشته پس از وعده و وعیدهای فراوان معافیت‌های تحریمی ایران را امضا و ۱۲۰ روز دیگر تحریم ها علیه ایران را تعلیق کرد.

به گزارش افکارنیوز، اما از سوی دیگر ترامپ ۱۴ شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر را نیز طبق عادت قبلی خود به بهانه نقض حقوق بشر و کمک به برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

جالب اینجاست که یک مقام کاخ سفید پس از اعلام تصمیم ترامپ سریعا اعلام کرد که اگر تغییرات مدنظر رئیس‌جمهور آمریکا در برجام ایجاد نشود، این آخرین باری خواهد بود که او تحریم‌های هسته‌ای ایران را ذیل توافق هسته‌ای تعلیق می‌کند.

ترامپ همچنین بیانیه ای صادر کرد و در آن نوشت: علیرغم میل باطنی‌ام، آمریکا را هنوز از توافق هسته‌ای ایران خارج نکرده‌ام. اما دو مسیر را مشخص کرده‌ام: یا نواقص فاجعه‌بار این توافق را اصلاح کنید یا آمریکا از آن خارج خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: من به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا حاضرم برای اصلاح توافق هسته‌ای ایران با کنگره همکاری کنم اما هر مصوبه‌ای که در این خصوص امضا می‌کنم باید این ۴ شرط را رعایت کند: اول، باید از ایران بخواهد که به هر سایتی که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی برجام نیاز دارند، دسترسی بدهد. دوم، باید این اطمینان را ایجاد کند که ایران حتی به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود. سوم، سیاست من این است که تمام مسیرهای ایران را برای همیشه - نه ۱۰ سال - به روی ساخت سلاح هسته‌ای ببندم. بنابراین، توافق جدید هیچ تاریخ انقضایی نباید داشته باشد. چهارم، این مصوبه باید تصریح کند که از نظر آمریکا برنامه هسته‌ای ایران و برنامه موشکی دوربرد آن قابل تفکیک نیستند و توسعه و تست موشک‌های بالستیک دوربرد باید با تحریم مواجه شود. اگر ایران با هر یک از این شروط موافقت نکند، تحریمهای هسته‌ای به صورت خودکار بازگردانده خواهند شد.

ترامپ همچنین در بیانیه خود از تمامی متحدان اروپایی آمریکا خواسته است حزب الله لبنان را گروه تروریستی اعلام کرده و منابع مالی آن و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را قطع کنند. وی همچنین با حمایت دوباره از ناآرامی‌های هفته گذشته در برخی شهرهای ایران مدعی شده است که باید ایران را برای متوقف کردن نقض حقوق شهروندانش تحت فشار قرار داد.

رئیس‌جمهور آمریکا در پایان بیانیه خود نیز نوشت: امروز اعمال برخی تحریم‌های هسته‌ای را دوباره متوقف می‌کنم اما تنها به این شرط که متحدان اروپایی‌مان برای اصلاح ایرادات فاحش آن اقدام کنند. این آخرین فرصت است. بدون اصلاح ایرادات، آمریکا از تعلیق مجدد تحریم‌ها خودداری خواهد کرد. هر زمان به این تشخیص برسم که اصلاح نواقص قابل دستیابی نیست، فوراً از آن خارج می‌شوم. هیچ‌کس نباید در صحبت‌های من تردید کند. همانطورکه گفتم توافق هسته‌ای را تأیید نخواهم کرد و این کار را انجام ندادم، به این تعهد هم پایبند خواهم ماند.

فهرست افراد و نهادهایی که همزمان با تمدید معافیت‌های تحریمی ایران در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند از این قرار است:

- آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه ایران

- مرتضی رضوی، رییس شرکت ارتباطات موج سبز و فناموج (گروه صنعت دفاعی دریایی ایران و سپاه)

- غلامرضا ضیایی، مدیر زندان رجایی‌شهر

- یوهوآ شی‌ و ژو یوئه ‌چان از چین

- شرکت سرامیک بوچو آنگ مستقر در شانگهای

- شرکت‌ ارتباطاتی گرین ویو مستقر در کوالامپور

- صنایع هواپیمایی ایران

- شرکت تجدید و پشتیبانی هلیکوپتر ایران

- سازمان دفاع سایبری و نرم افزاری نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

- مرکز ملی فضای سایبری

- شرکت پردازان سیستم نماد آرمان

- زندان رجایی‌شهر

- شورای عالی فضای مجازی

ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز از بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر خود نوشت: اقدام امروز ترامپ تلاش مذبوحانه دیگری در جهت تضعیف یک توافق چندجانبه و ناقض بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ آن بود. برجام قابل مذاکره نیست. ایالات متحده باید به جای تکرار این ادبیات خسته کننده، مانند ایران به فکر عمل به تعهدات خود باشد.

به نظر می رسد آمریکایی ها بهتر از هر کسی می دانند امکان خارج شدن از برجام ندارند اما به شکل مشهودی این توافق که دستاوردی آنچنانی نیز برای ایران نداشته نقض می کنند، این در حالی است که ایران از همان روز اول امضای برجام به تمام تعهدات خود عمل کرده و بازرسان آژانس انرژی اتمی نیز بر این موضوع صحه گذاشته اند.

سناریوی آمریکایی ها درباره ایران با هر داستانی می خواهد یک نتیجه داشته باشد و آن تغییر جمهوری اسلامی است، روزی صحبت از حمله نظامی می کنند و روز دیگر با طراحی جدید و پول عربستان آشوب و اغتشاش ایجاد می کنند.

اما در سخنان اینبار ترامپ موضوعی جلب توجه می کند و ان اینکه هشدار داده بار آخر است که تحریم ها حالت معلق می ماند، مطمئنا آمریکایی ها با اروپا در پشت پرده توافقاتی را انجام داده اند و همین امروز و فردا اروپایی ها در مواضع خود اعلام خواهند کرد ایران باید برای موشک هایش پای میز مذاکره بنشیند.

وزارت خارجه بیانیه ای در پاسخ به سخنان ترامپ منتشر کرد اما آنچه واضح است اینکه دستگاه دیپلماسی باید راهکاری را اجرا کند که آمریکا را موظف به اجرای تعهداتش نماید.