شناسهٔ خبر: 142980 - سرویس جامعه
منبع: میزان

رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد

پیشنهاد تشکیل کمیته رصد و پیگیری مشکلات دارویی

داروخانه  معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در جلسه بررسی وضعیت بازار دارویی پیشنهاد کرد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان غذا و دارو و سندیکاهای تولیدکنندگان، وارد کنندگان و مواد اولیه دارو، مشکلات حوزه دارو را به صورت مداوم رصد و پیگیری کند.

به گزارش «نماینده» غلامرضا اصغری در نشست بررسی وضعیت بازار دارویی کشور و چالش‌های آینده بازار دارو که با حضور قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، مدیرکل بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، مدیران سازمان غذا و دارو، نمایندگان بانک مرکزی، فرابورس و نمایندگان سندیکاهای واردکنندگان، تولیدکنندگان دارو و مدیران شرکت‌های پخش و مواد اولیه دارو برگزار شد، افزود: برای رفع مشکلات این حوزه به صورت متحد و همه با هم باید بکوشیم تا صنعت دارو آسیبی نبیند، تامین دارویی کشور خدشه دار نشود و مردم به بهترین نحو ممکن به دارو دسترسی داشته باشند.

همچنین در این جلسه سخنگوی وزارت بهداشت نیز گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سعی دارند تا مشکلات حوزه سلامت را تا حد توان برطرف کنند و مهم‌ترین حوزه یعنی حوزه دارو را که در اقتصاد کشور نیز سهم بسزایی دارد، حمایت کنند.

حریرچی افزود: امروز زمان مدیریت هزینه و تخصیص بهینه منابع بر پایه هزینه - اثربخشی است و ظرفیت اقتصاد ملی اجازه افزایش هزینه‌های سلامت و دارو را نمی‌دهد.

در این نشست نمایندگان سندیکاهای دارویی کشور نیز با تاکید بر اهمیت و ضرورت مدیریت بهینه منابع دارویی، فهرستی از مشکلات پیش روی این صنعت و بازار را ارائه کردند و خواستار ادامه این نشست‌ها برای طرح و بررسی رو در روی مشکلات بازار دارو و ارتقای وضعیت موجود شدند.

در این جلسه مشکلات حوزه دارو بررسی و در مورد چالش‌های فراروی آن بحث و تبادل نظر شد و موضوعاتی از قبیل وضعیت دیروز و امروز و روند بازار دارو و هزینه‌های سلامت، کمبود نقدینگی، ضرورت مدیریت هزینه‌های دارویی، راهکارهای منطقی سازی قیمت دارو، نحوه پرداخت بدهی به شرکت‌های دارویی و پخش دارو، مختصات اوراق خزانه، حفظ و ارتقای زنجیره تولید و تامین دارو، تنگناها و محدودیت‌های موجود فراروی دولت و بخش خصوصی، نحوه تخصیص ارز دارو و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.