شناسهٔ خبر: 142974 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش بر تغییرات ساختاری تاکید دارد؛ نه تغییر نام

عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه تغییر نام وزراتخانه آموزش‌وپرورش به معنای اجرای سند تحول بنیادین نیست، گفت: اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به معنای ایجاد تغییرات ساختاری و محتوایی است.

به گزارش «نماینده» اسدالله عباسی با اشاره به امکان تغییر نام وزارت آموزش و پرورش به «وزارت تربیت رسمی و عمومی»، گفت: اگرچه در سند تحول بنیادین بر اهمیت و جدی گرفتن مسائل تربیتی و پرورشی در مدارس تاکید شده است اما این به معنای تغییر نام یک وزارتخانه نیست چراکه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش بر تغییرات ساختاری تاکید دارد، درواقع رویکردهای آموزش و پرورش در میان پرسنل آن و جامعه با تغییر عملکرد اصلاح می‌شود نه تغییر نام.  

نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال تغییرات ساختاری و محتوایی در آموزش و پرورش است لذا آموزش و پرورش باید در مسیر پیشبرد این اهداف حرکت کرده تا در نهایت به آن اهداف دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه انتظار است مسئولان آموزش و پرورش در تمامی ارکان آموزشی، تربیتی و... بر اساس اسناد بالادستی اقدام کنند، اضافه کرد: به یقین با تغییر نام و واژه نمی‌توان شاهد تحول در آموزش و پرورش بود چراکه این تغییر باید به صورت بنیادین باشد.

عباسی اضافه کرد: بهتر است مسئولان آموزش و پرورش به جایی آنکه به دنبال تغییر نام وزارتخانه باشند و این کار را مستند بر سند تحول بنیادین بدانند درصدد اجرای مفاد اصلی برنامه ششم و سند تحول بنیادین روند.

این نماینده با بیان مثالی دراین خصوص افزود: به‌عنوان مثال قرار بود ارزشیابی توصیفی صرفا تا پایه سوم باشد لذا ادامه آن تا پایه ششم خلاف قانون است اما هنوز برای اصلاح این مسئله اقدامی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هدایت تحصیلی در متوسطه اول، مهارت‌آموزی، افزایش خلاقیت، تقویت معاونت تربیتی، سه سه کردن نظام پایه تحصیلی و... را از جمله اقداماتی دانست که آموزش و پرورش باید برای تحول به آن‌ها توجه کند.