شناسهٔ خبر: 142943 - سرویس جامعه
منبع: ماهنامه نماینده

قناعتی در گفت‌وگو با «نماینده» تاکید کرد:

تکلیف بافت فرسوده مشخص شود

ابوالفضل قناعتی43 عضو شابق شورای شهر تهران گفت: شورای پنجم شهر تهران تمام قد باید تکلیف بافت فرسوده را مشخص نماید.

ماهنامه «نماینده» - ابوالفضل قناعتی «عضو هیئت رئیسه شورای سابق شهر تهران» در گفت‌وگو با «نماینده»، به نقش و وظایف نهاد شوراها اشاره کرد و گفت: «براساس قانون، وظایف شوراها تعریف شده است، آنها سعی می‌کنند برای مشکلاتی که در شهر وجود دارد، برنامه ارائه دهند تا آسایش برای شهر و شهروندان به‌وجود آید. ازاین‌رو شهرداری در قالب لایحه و اعضای شورا در قالب طرح، موضوعاتی را مطرح می‌کنند که پس از بحث و بررسی کارشناسی در کمیسیون‌ها و صحن شورا، تبدیل به قانون می‌شود.»

وی به عملکرد برخی از شوراها پرداخت و افزود: «بعضی شهرها با توجه به نفوذی که شورا داشت به توفیق‌های خوبی دست پیدا کرده بودند، بعضی شهرها نیز به دلیل مشکلاتی که برای شورا پیش آمد همچون اینکه شهردار در امتداد شورا قرار نگرفت، کارها و اقدامات به‌خوبی انجام نشد اما اگر به‌صورت کلی نگاه کنیم، در سطح کل کشور شوراها به‌عنوان مجموعه‌ای شناخته می‌شوند که در لابه‌لای محلات، خیابان‌ها و کوچه‌ها مشکلات مردم را در حوزۀ شهری احصاء می‌کنند و تلاش‌شان این است با رعایت تدابیر و اسناد بالادستی، مشکلات در کف خیابان‌ها حل شود.

عضو سابق شورای شهر ادامه داد: «به‌هرحال یک‌سری موضوعات وجود دارد که در دید افق نمایندگان مجلس نیست. در مجلس مباحث به‌صورت کلی و در سطح ملی بیان می‌شود به همین جهت موضوعات محلی در دید نمایندگان قرار نمی‌گیرد یا نمایندگان وقت نمی‌کنند به جنس مشکلات رسیدگی کنند؛ بنابراین، نهاد شورا این جنس مشکلات را در حوزۀ شهری احصاء می‌کند و براساس صلاح شهر و مردم و با رعایت قوانین بالادستی، قانون وضع می‌کند تا بتوانند آسایش را در سطح محلات و شهر به‌وجود آورند.»

قناعتی در خصوص اولویت‌های شورای پنجم شهر تهران، اظهارداشت: «بخشی از کارها از سوی شوراهای اول، دوم، سوم و چهارم پی‌گیری شد و بخشی از اقدامات مانده که شورای پنجم باید در دستور کار قرار دهد.»

اتمام بحث خطوط مترو: خطوط ۶ و ۷ مترو مقداری کار دارد، اگر این دو خط به مدار ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شود، ۳ میلیون مسافر در تهران اضافه می‌شود. به اعتقاد بنده این کار بزرگی است که شورای شهر تهران باید انجام دهد؛ اگر ما دغدغۀ ترافیک و آلودگی شهر را داریم بخش اعظم آن با افتتاح این دو خط می‌تواند، برطرف شود. ضمن اینکه باید اذعان داشت این گام، محلی و جزئی نیست بلکه حرکتی در مقایس کلان‌شهر تهران است.

اتمام پروژه‌های نیمه تمام: اولویت دومی که باید از سوی شورای شهر تهران دنبال شود، اتمام پروژه‌های نیمه تمام است، پروژه‌های باقی‌مانده‌ای که اگر دنبال نشود، کم‌کم از بین می‌رود؛ به همین جهت باید آنها را تمام کرد و بالاخره یک‌سری نیرو در آنجا مشغول کار و فعالیت هستند، نباید بیکار شوند؛ پس با اتمام و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی همچون برخی پل‌ها، تقاطع‌ها و تونل‌ها می‌توانند به عبور و مرور آسان در شهر تهران کمک کنند.

بافت‌های فرسوده: الحمدالله جریانی که در شورا حضور دارد با جریان حاکم در دولت، همسو است. از این ارتباط می‌تواند به نحو مطلوب استفاده شود و سهم شهر تهران را برای بافت‌های فرسوده از دولت دریافت کنند.

«الان بیشترین مناطق تهران در جنوب شهر بافت فرسوده است، خدایی ناکرده اگر زلزله‌ای رخ دهد، تلفات جانی در تهران بالا می‌رود؛ بنابراین شورای پنجم شهر تهران تمام قد باید تکلیف بافت فرسوده را مشخص نماید؛ باقیات و صالحات شورای پنجم و رزومه‌ای که می‌توانند در کارنامۀ خود ثبت و ضبط کنند و بگویند ما در ۴ سال تعیین تکلیف کردیم، «بافت فرسوده» است.»

وی اضافه کرد: «شاید شورای پنجم نتواند تمام مسائل مربوط به بافت فرسوده را حل کند اما می‌تواند شروع کننده باشد تا شوراهای آتی هم ادامه دهندۀ این مسیر باشند، در این صورت، هم به باز شدن معابر در مناطق جنوب شهر کمک می‌کنند و هم به استحکام بناهایی که مردم در آنجا زندگی می‌کنند.»

عضو سابق شورای شهر تهران در ادامه با بیان این مطلب «طبق قانون که مجلس برای مترو و حمل‌ونقل عمومی تصویب کرده، دولت باید به مدیرت شهری کمک کند»، اظهارداشت: «ارزش افزوده از امسال کاهش یافت یعنی ۴ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده می‌گرفتیم، دولت نزدیک به به ۲ هزار میلیارد آن را برداشت. دولت به جزء این پول، می‌تواند در ۵۰ درصد حوزه‌هایی همچون حمل‌ونقل، پروژه‌های عمرانی و بافت فرسوده کمک و ۵۰ درصد دیگر هم به شهرداری برمی‌گردد. در این صورت اتفاق‌های خوبی در شهر خواهد افتاد.

قناعتی در پاسخ به این سؤال «چرا مشکلات شهر تهران برطرف نمی‌شود و در هر دورۀ جدید از شورا و مدیریت شهری همان مشکلات گذشته بیان می‌شود»، افزود: «اگر بگویم مشکلات حل نمی‌شود بی‌انصافی است، ما در شورای چهارم شهر تهران خط ۳ مترو را فعال کردیم، متروی تهران به فرودگاه امام(ره) راه‌اندازی شد، متروی خط ۷ را راه‌اندازی کردیم، خط ۶ مترو بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بیان این کارکردها نشان می‌دهد اتفاق‌های خوبی افتاده است.

وی تصریح کرد: «اما اگر شورای شهر تهران یا شهردار تهران بتوانند موضوعات سیاسی(چه از سوی دولتی‌ها و چه از سوی شهرداری) در رابطه با خدمت به مردم کنار بگذارند، یک دست شوند و همه فقط مصلحت مردم، شهر و نه مصلحت جریان سیاسی را لحاظ کنند؛ بهترین این‌ها می‌شود در شهر خدمت کرد.

عضو پیشین شورای شهر تهران می‌گوید: «مصلحت‌گرایی جریانی، تک‌روی و خودمحوری باعث می‌شود نسبت به شهر تهران یا دولت بی‌تفاوت باشد یا نسبت به تصمیم دولت، مدیریت شهر بی‌تفاوت ظاهر شود؛ این بی‌تفاوتی‌ها و تضارب آراء منجر می‌شود دود آن فقط به چشم شهر و مردم برود درحالی‌که اگر همه با هم هماهنگ باشند، شهر تهران را می‌شود بهتر از وضع موجود اداره کرد.»