شناسهٔ خبر: 142504 - سرویس مجلس
منبع: ماهنامه نماینده

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «نماینده»:

اجرای برنامه ششم باید هرچه زودتر آغاز شود

کاظمی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اجرای برنامه ششم باید هرچه زودتر آغاز شود، گفت: در صورت عدم اجرا، مجلس از حق خود استفاده کرده و دولت را نسبت به اجرای برنامه ملزم می‌سازد.

ماهنامه«نماینده»- عدم تمایل دولت نسبت به اجرای برنامه ششم توسعه صدای همه را درآورده و در این بین عده‌ای معتقدند عدم پایبندی نسبت به اجرای برنامه‌های توسعه کشور غیر قابل قبول است و این روند باید یک‌بار برای همیشه اصلاح شود. نمایندگان مجلس هم بارها تأکید کرده‌اند که تذکرهای لازم را داده و بر روی عملکرد دولت نظارت جدی دارند بنابراین تحت هر شرایطی دولتی‌ها باید خود را نسبت به اجرای قوانین ملزم و مکلف بدانند.

در همین رابطه با «علی کاظمی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم، هم‌اکنون این مصاحبه را از نظر می‌گذرانید.

*به اعتقاد شما چرا دولت بخش‌های گسترده‌ای از برنامه ششم را هنوز اجرایی نکرده و خود را نسبت به اجرای آن پایبند و متعهد نمی‌داند؟

البته این را باید از دولت پرسید که چرا برنامه ششم را اجرایی نمی‌کند، زیرا مجلس که به‌هرحال با کم و زیاد و خوب و بد آن، برنامه را تصویب و شورای نگهبان هم تأیید کرد و تأییدیه آن توسط رئیس مجلس ابلاغ شد اما مهم‌ترین بحثی که وجود دارد، این است که برنامه ششم بار مالی سنگینی ایجاد می‌کند که این امر اجرای آن را سخت می‌نماید، اما درخواست ما نمایندگان در نطق و دستورها این است که به هر صورت این برنامه باید شروع شود و بخش‌هایی از آن اگر ایراد دارد، اصلاح شود. ما نمی‌خواهیم دولت یا مجلس ضربه بخورد چرا که هدف همه ما خدمت‌رسانی به مردم است و باید برای این مردم براساس برنامه‌ای که ایجاد شده و قانون و آئین‌نامه‌های موجود، خدمت کنیم.

 در اینجا باید این نکته را هم مورد اشاره قرار دارد که بخش‌هایی از این برنامه مثمرثمر است، نظیر بخش‌های بهداشت مناطق محروم و توسعه روستاها و کمک به ورزش، جوانان و تشویق برای صادرات و کمک در بحث سرمایه‌گذاری و راه‌کارهای مناسب برای توسعه سرمایه‌گذاری خارجی که همه اینها نکات مثبت و روشنی است اما بخش‌هایی از آن برای اجرا بار مالی زیادی دارد و روند اجرای آن دشوار است اما نظر ما این است که براساس ابلاغیه‌ای که رسیده، دولت باید برنامه را آغاز کرده و تعلل نکند. در دیداری که با رئیس مجلس در فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون نظارت بر برنامه‌ها صورت گرفت، این مسئله مطرح شد که ممکن است بخش‌هایی از برنامه نیاز به اصلاح داشته باشد و باید به سمت اصلاح آن رفت نه اینکه برنامه معطل باقی بماند و بعدها گفته شود 70 درصد یا 40 درصد از برنامه هنوز اجرا نشده است. همان‌طور که پیش از این گفتم ما باید از همین الان کار را شروع کنیم و راه‌کارها و تدابیری اندیشیده شود لذا این امر هم انتظار نمایندگان و هم انتظار مردم است.  

*گفته می‌شود دولت آن چنان که باید و شاید به برنامه‌ها و در مجموع قوانین پایبندی ندارد، نظر شما در این رابطه چیست؟

ببینید این گلایه‌مندی ما مجلسی‌ها از دولت‌ها همیشه بوده و هست، اگر هماهنگی بین دولت و مجلس بیشتر شود، برنامه‌ها اجرا می‌شوند و این قطعاً به صلاح کشور است. هرچند این را هم باید مورد تأکید قرار داد که دولت‌ها در اجرای برنامه‌ها با هم متفاوت هستند؛ برخی از آنها نسبت به اجرای برنامه‌ها سعی و تلاش بیشتری دارند و برخی دولت‌ها در اجرای برنامه‌ها تعلل می‌کنند که ما هم قبول داریم چنین روندی حاکم است. اما امیدواریم که دولت حسن روحانی در مرحله دوم نسبت به قوانین پایبند و متعهد باشد، هرچند مجلس هم دست و پایش بسته نیست و به هر صورت قانون‌گذار دو وظیفه خوب لحاظ کرده که یکی وظیفه قانون‌گذاری است که براساس همان وظیفه برنامه ششم را تصویب کرده و دیگری وظیفه نظارت است و در این بخش سؤال مطرح می‌شود یا تذکر داده شده و استیضاح هم صورت می‌گیرد.

*اگر برنامه همچنان معطل باقی بماند، مجلس چه اقدامی انجام می‌دهد؟

ببینید کمیسیون برنامه و بودجه، نهادها را دعوت می‌کند و از آنها می‌خواهد براساس برنامه، گزارش کار بدهند و آن گزارش کارها به صحن علنی مجلس می‌رسد، بنابراین ما امیدواریم دولت برنامه را اجرا کرده و اگر در جایی نیاز است قانون اصلاح شود آن را اصلاح کنیم تا بتوان از این رهگذر مشکلات مردم را رفع کرد. مطمئن باشید که مجلس از آن حقی که دارد استفاده کرده و می‌کند و تعارف هم ندارد. ضمن اینکه مجلس دهم به وزرای دولت دوازدهم رأی قاطع و بالایی داده است اما شما شاهد هستید که هم سؤال در دستور کار مجلس قرار گرفته و هم تذکرهای لازم داده شده است. بی‌تردید دولت و مجلس باید همراهی و همکاری کرده و به حل مشکلات مردم بیندیشند. بحث معیشت، بیکاری، رونق اقتصادی، تولید داخلی و غیره از جمله مشکلاتی است که باید حل شود و دولت باید قوانین را اجرا کرده تا مجلس مجبور نشود به سؤال و استیضاح روی بیاورد زیرا در صورت عدم اجرا، مجلس از حق خود استفاده کرده و دولت را نسبت به اجرای برنامه ملزم می‌سازد.