شناسهٔ خبر: 142180 - سرویس اقتصاد
منبع: تسنیم

علت لغو فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران

هواپیما رئیس کمیسیون عمران مجلس جزئیات علل منتفی شدن فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران را تشریح کرد.

به گزارش«نماینده»، محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت قراردادهای خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ طبق توافق برجام، گفت: به‌طور قطع آمریکایی‌ها از هر اقدامی برای تحریم‌ جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند و از هیچ اقدامی نیز کوتاهی نمی‌کنند؛ هم‌اکنون نیز فشار می‌آورند که فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را منتفی کنند.

وی افزود: بنده در صحبت‌هایی که با آقای آخوندی وزیر راه داشتم، مشخص شد که دولت در حال حاضر بر سر تأمین منابع مالی برای خرید هواپیماهایی که طبق برجام قراردادهای آن را منعقد کرده است، مشکل دارد؛ البته قرار بود که فاینانس آن تأمین شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: اصل مطلب در زمینه قراردادهای خرید هواپیما این است که به فرض محال هم که آمریکایی‌ها فروش هواپیماها را آزاد کنند، کدام شرکت می‌خواهد این هواپیماها را فاینانس کند و به ما تحویل دهد؟

رضایی‌کوچی یکی از مهم‌ترین مشکلات در زمینه خرید هواپیماها را در حوزه فاینانس دانست و اظهار داشت: ما در زمینه تأمین فاینانس برای خرید هواپیماها مشکل داریم و از طرفی هم اصل فروش این هواپیماها مسئله‌دار شده و آمریکایی‌ها اجازه فروش بوئینگ و ایرباس را نمی‌دهند؛ البته شاید بتوانیم فقط چند فروند ATR را خریداری کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم در موضوع خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ، قراردادها ادامه پیدا نمی‌کند و آمریکایی‌ها کارشکنی می‌کنند و دستاورد برجام در زمینه خرید هواپیما بی نتیجه مانده است.