شناسهٔ خبر: 141843 - سرویس اقتصاد
منبع: تسنیم

سایه سنگین بیکاری و رکود در ۳۱ استان

بیکاری درحالی مرکز آمار اعلام می کند نرخ بیکاری کاهش یافته و مسئولان هم مدعی ایجاد ۷۰۰هزار شغل جدید هستند که نمایندگان مجلس روایت دیگری از بیکاری در استانها دارند.

به گزارش «نماینده» مطابق آمار مرکز آمار آخرین نرخ بیکاری در تابستان امسال ۱۱.۷درصد اعلام شده است که نسبت به بهار امسال ۰.۹ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 از سوی دیگر دولت مدعی ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در کشور طی یک سال گذشته است. این در حالی است که نمایندگان مجلس استان های مختلف کشور مسئله دیگری را روایت می کنند.

*رکودحاکم بر واحدهای تولیدی در کشور

 علی کاظمی، نماینده شهرستان اردل و فارسان می‌گوید: از وضعیت استان و جمعیت زیادی که هر روز بخاطر بیکاری به ما مراجعه می‌کنند، به نظر می‌رسد که نرخ بیکاری استان حتی از آمار ارائه شده در این جدول هم بیشتر است، که البته عوامل متعددی دست به دست داده تا شاهد این نرخ از بیکاری در چهارمحال و بختیاری باشیم.

کاظمی بیان می کند: بیشتر مردم ما از دیرباز در بخش کشاورزی و دامداری مشغول به کار بوده و هستند و با خشکسالی و کمبود آب طی چند سال اخیر، بسیاری از دشت‌های ما ممنوعه اعلام و بخشی زیادی از کشاورزان و صنایع مربوط از کار بیکار شدند که این مهم‌ترین عامل افزایش نرخ بیکاری در استان است.

نماینده شهرستان اردل و فارسان در مجلس یادآور می‌شود: به سرانجام نرسیدن طرح‌های متعدد در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، رکود فعالیت در بخش صنایع، تعطیلی برخی صنایع و کارگاه‌ها و طرح‌های عمرانی، از جمله عوامل دیگر افزایش بیکاری در چهارمحال و بختیاری است.

کاظمی افزود: در حالی رکود در بازار صنایع و بخش کشاورزی را دلیل بالارفتن نرخ بیکاری در این استان عنوان می‌کند، که چهارمحال و بختیاری، استانی با ظرفیت‌های بالای گردشگری است و توجه به این ظرفیت‌ها و رونق گردشگری می‌تواند کمک زیادی به رفع بیکاری و اشتغالزایی کند.

*اردبیل سال هاست که جز۵استان بیکار کشور است

صدیف بدری،نماینده مردم اردبیل در مجلس درباره بیکاری استانش می گوید: اردبیل چندین سال است که جزو پنج استان بالای بیکاری محسوب می‌شود، اما در طول این مدت کاری برای این استان انجام نشد و وضعیت، بدتر شده است.

وی افزود: دولت اعلام کرده در یک سال اخیر، نزدیک به ۸۰۰ هزار شغل ایجاد شده است اما در استان اردبیل حتی رد پای این موضوع هم مشاهده نمی‌شود.

بدری با اشاره به این که در استان اردبیل افراد شاغل هم به بیکاری تهدید می‌شوند، تصریح کرد: در این استان کارخانه‌های بزرگی وجود دارد که کارگران آنها به دلیل مشکلات کارخانه تعدیل شدند و به بیکاری این استان افزوده خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل افزود: برخی تسهیلات به منظور ایجاد اشتغال پرداخت می‌شود که متقاضی تسهیلات عنوان می‌کند با این میزان می‌تواند به عنوان مثال ۱۰۰۰ نفر را شاغل کند، اما ممکن است حتی یک‌دهم این میزان هم به اشتغال واقعی ختم نشود. در آمارها به دلیل تسهیلاتی که داده شده، فرصت شغلی محاسبه می‌شود.

* سیستان و بلوچستان نه تنها شغلی ایجاد نشده بلکه بیکاری رشد کرده

علیم یار محمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آماری که دولت در زمینه اشتغال ارائه داد، گفت: در استان سیستان و بلوچستان نه تنها افزایش اشتغال رخ نداده بلکه بیکاری نیز با رشد فزاینده همراه بوده است.

وی اضافه کرد: برای ایجاد شغل باید رونق کشاورزی اتفاق بیفتد یا کارخانه‌ای تأسیس شود یا سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد که هیچ‌کدام از این موارد در طول سال‌های گذشته در استان ما اتفاق نیفتاده است.

یارمحمدی گفت: طبق گزارش مرکز آمار هر کسی که دو ساعت در جایی مشغول به کار شود، شاغل به حساب می‌آید اما واقعا با این نوع مشاغل می‌توان زندگی مناسبی داشت؟ چه تعداد افراد شاغل که در سال‌های گذشته بیکار شدند و اکنون مشغول دست‌فروشی هستند. آیا این افراد باید در لیست شاغلان قرار بگیرند یا در لیست افراد جویای کار؟

*از یک میلیون و ۵۰۰هزار شغل ایجاد شده سهمی نداریم

علی وقف‌چی، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: با گذشت سال‌های زیادی از تأسیس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هنوز تعریف درستی از اشتغال نداریم و متاسفانه آمارها با واقعیت‌های جامعه فاصله دارد.

وی افزود: از یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغلی که در کشور اعلام شده ایجاد کردند،‌ تنها تعطیلی کارخانه‌ها به استان ما رسیده و دولت در این زمینه هیچ اقدامی برای استان زنجان انجام نداده است.

وقف‌چی با تاکید بر این که برخی مردم به‌صورت خودجوش اقدام به تأسیس کارخانه یا کارگاه‌های صنایع تبدیلی کردند، گفت: دولت در این زمینه هیچ حمایتی نمی‌کند و این افراد کارآفرین وقتی برای گسترش کار خود به بانک یا مراکز دولتی مراجعه می‌کنند، آن‌قدر شرایط را سخت و وثیقه‌ها را بالا در نظر می‌گیرند که متقاضی نتواند از آن استفاده کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس با تاکید بر این که بهتر است مسئولان دولتی گزارش‌های خود را باانصاف ارائه دهند، تصریح کرد: بنده سال گذشته طرحی به مرکز پژوهش‌های مجلس دادم که ظاهرا دولت قصد دارد آن را اجرا کند. هر کسی که دارای شغل است، باید یک کارت اشتغال دریافت کند که این کارت مانند کارت ملی شناسایی است. در این صورت مشخص می‌شود، آمار بیکاری واقعی چقدر است.

*دولت در ۶ ماه اول سال موفق نبود

سیدمهدی مقدسی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی فت: آماری که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای وضعیت اشتغال شش‌ماهه ابتدایی سال جاری استان اراک منتشر کرد، نشان می‌داد دولت در این زمینه موفق نبود. برخی اقدامات و نوسانات اشتغال را در کارخانه‌های بزرگ اراک شاهد بودیم و امیدواریم که این وضعیت در نیمه دوم سال بهبود یابد.

*جزئیات راهکار دولت برای کاهش نرخ بیکاری

به گزارش تسنیم، در حالی که اشتغال روستایی یکی از گام ها در جهت کاهش نرخ بیکاری استان ها در سراسر کشور است،باید دید آیا این اقدام وزارت کار می تواند در جهت کاهش نرخ بیکاری استان ها موثر باشد.  سید حمید کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم  با اشاره به آمادگی بانک‌ها و صندوق‌های عامل برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی، شرایط و نحوه دریافت تسهیلات را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه با ابلاغ «آیین‌نامه توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی» امکان پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی فراهم شد افزود: البته ممکن است به دلیل اینکه در مراحل ابتدایی اجرای طرح قرار داریم دستورالعمل این تسهیلات به تمام شعب موسسات عامل ابلاغ نشده باشد که ستاد مرکزی بانک‌ها و موسسات هر چه زودتر از ابلاغ دستورالعمل پرداخت به تمام شعب خود اطمینان حاصل کنند. 

کلانتری بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسسه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را از موسسات عامل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اعلام کرد و درباره نحوه مراجعه متقاضیان گفت: افرادی که طرح‌های اشتغالزای دارای توجیه اقتصادی دارند می‌توانند در اولین گام با مراجعه به یکی از دو مرجع اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مربوطه یا یکی از موسسات عامل نسبت به ارائه طرح خود اقدام کنند.

وی افزود: بعد از اینکه متقاضی طرح و ایده خود را برای ایجاد اشتغال در مناطق مورد هدف به یکی از دو مرجع  مذکور ارائه داد، طرح از نظر توجیه فنی، مالی و اقتصادی در کارگروه اشتغال استان مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه تایید یا عدم تایید طرح به متقاضی اعلام می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در صورت تایید طرح در کارگروه اشتغال و اعلام به متقاضی، موسسه عامل طبق آیین نامه باید حداکثر طی یکماه نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کند و در صورت تأخیر در پرداخت تسهیلات، موسسه به ازای هر ماه تأخیر ملزم به پرداخت وجه به نرخ ۲ درصد مبلغ تسهیلات به متقاضی است.