شناسهٔ خبر: 141808 - سرویس مجلس
منبع: مهر

حسنوند خبر داد؛

توتال بدنبال بهانه برای عدم اجرای قرارداد است/احضار زنگنه به مجلس

حسنوند2 رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: توتال به دنبال بهانه ای برای عدم حضور در ایران است و تا الان هم عملا وارد کار قرارداد نشده است.

به گزارش «نماینده» فریدون حسنوند با اشاره به خبرهای پراکنده در هفته های اخیر مبنی بر تعلل شرکت توتال فرانسه نسبت به ایفای تعهداتش در قرارداد اخیر با ایران (توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی) و تهدیدات مدیرعامل این شرکت برای ترک پروژه، اظهار داشت: ما از روز اول و حتی پیش از انعقاد قرارداد این دغدغه را داشتیم و نسبت به رفتار توتال با ایران و تجربه قراردادهای قبلی هشدار دادیم.

وی افزود: وقتی این قرارداد منعقد شد، به نوعی تلاش کردیم به وزارت نفت و دست اندرکاران شرکت ملی نفت ایران، این هشدار را بدهیم که رفتار قبلی مدیران توتال بی اعتمادی نسبت به آنها را بیشتر کرده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی این قرارداد منعقد شده و در آن تاکید شده است که تحریم، جزو موارد «فورس ماژور» تلقی نمی شود، پس دلیلی ندارد این شرکت بخواهد به دلیل تحریم های جدید از ایفای تعهداتش سر باز بزند و پای کار نیاید.

باید از حالا آماده شکایت و پیگیری در محاکم بین المللی باشیم

حسنوند افزود: باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که روش ها و مکانیزم هایی که در اختیار ماست و می توانیم به وسیله آنها برخورد کنیم، به کار بگیریم و وزارت نفت از همین حالا این آمادگی را داشته باشد که در صورت عهدشکنی توتال و انصرافش از اجرای قرارداد، موضوع را در محاکم بین المللی پیگیری کند.

وی با اشاره به تاخیر در اجرای قرارداد تصریح کرد: فکر می کنم توتال به دنبال بهانه ای برای عدم حضور است و تا الان هم عملا وارد کار قرارداد نشده است؛ وقتی قرارداد امضا می شود وارد مراحل مختلف اجرایی می شود اما توتال هنوز وارد هیچ مرحله ای نشده است.

زنگنه سه شنبه ۳۰ آبان برای توضیح به کمیسیون انرژی می رود

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزارت نفت معتقد به تاخیر توتال نیست، از فراخواندن وزیر نفت به جلسه این کمیسیون در جلسه سه شنبه هفته آینده (۳۰ آبان ماه) خبر داد و گفت: در این جلسه درباره این قرارداد و اتفاقات احتمالی که در بیان مدیرعامل توتال و دیگر مدیران این شرکت به چشم می خورد، بحث خواهد شد و سوال می شود که تاکنون چه اقداماتی برای اجرای این قرارداد صورت گرفته است.

حسنوند افزود: در این جلسه، همچنین این مساله سوال خواهد شد که اگر توتال بخواهد زیر قرارداد بزند، با چه مکانیزمی شکایت خواهد شد.

وی اظهار داشت: در اظهارات مدیران توتال این زمزمه دیده و شنیده شده است  که گفته اند اگر احساس کنیم شرایط تحریم ها، شرایط نامناسبی است کنار می کشیم و اگر قرار است که بعدا خسارت بیشتری بدهیم، الان خسارت بدهیم بهتر است!

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قرار نیست هر قراردادی که منعقد می شود با کوچکترین رفتاری از جانب یک دولت دیگر متزلزل شود.

حسنوند گفت: امیدواریم این اتفاقات نیفتد و توتال پایبند به تعهداتش بماند و بیاید و بیش از این باعث آسیب به حیثیت خودش نشود.

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته های اخیر و همزمان با جدی شدن موضوع تحریم های جدید ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران (قانون کاتسا)، مدیرعامل شرکت توتال فرانسه در اظهارنظری، از احتمال ترک این قرارداد در صورت اعمال تحریم های جدید ایران سخن گفته بود. چهارشنبه ۲۱ تیرماه امسال و همزمان با انتقادهای کارشناسان نسبت به قرارداد مجدد با توتال، بیژن زنگنه وزیر نفت در جلسه علنی مجلس و در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان مبنی بر اینکه شرکت توتال قبلا در اوج تحریم ها کار را رها کرد و رفت، گفت: اگر ما تحریم شورای امنیت شویم آیا آنها باید بمانند!؟ مگر دیگران ماندند!؟ اما این قرادادها باعث می شود که ان شاء الله تحریم ها اتفاق نیفتاد!