شناسهٔ خبر: 141791 - سرویس مجلس
منبع: مهر

تخریب ۱۵۰۰ واحد تولیدی در زلزله کرمانشاه/ مردم در سرما رها نشوند

گودرزی نماینده اعزامی مجلس به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، از تخریب کامل ۱۵۰۰ واحد تولیدی در زلزله اخیر خبر داد و با اشاره به سرمای هوا گفت: نباید مردم در این وضعیت رها شوند.

به گزارش «نماینده» عباس گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس که اخیرا به نمایندگی از این کمیسیون به مناطق زلزله زده کرمانشاه سفر کرده است، با اشاره به بازدید صورت گرفته اظهار داشت: وضعیتی که در مناطق حادثه دیده غرب کشور مشاهده کردیم در زلزله سال ۸۵ شهرستان بروجرد نیز دیده بودیم و بر اساس آنچه همکاران نقل می کردند، وضعیت در زلزله سال ۸۲ بم نیز مشاهده شده بود.

وی افزود: این مساله نشان می دهد که در کیفیت خدمات رسانی و مدیریت بحران رشد نداشته ایم و برنامه ریزی های قبلی به گونه ای نیست که در شرایط بحرانی به نحو مطلوب خدمات رسانی انجام شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت بحران و امدادرسانی باید به صورت شبکه ای و هماهنگ در منطقه محل حادثه انجام شود، گفت: این کار باید با بهره گیری از تیم های مردمی و گروه های خودجوش انجام شود و برای آن از قبل برنامه ریزی شده باشد، اما این خلا به وضوح در مناطق زلزله زده قصرشیرین و سر پل ذهاب دیده شد.

گودرزی در توضیح وضعیت این مناطق عنوان کرد: یکی از مشکلات این بوده است که توزیع امکانات با برنامه و هماهنگ انجام نشده بود و طبیعتا در این شرایط  بی نظمی ها و مشکلاتی پیش می آید.

 وی در عین حال تاکید کرد: نسبت به گذشته رشد مردم برای نحوه مواجهه با حوادث بیشتر شده و تجارب آنها از گذشته باعث شده است که اقدامات به موقع تری انجام دهند؛ به عنوان مثال اسکان اضطراری و مدیریت اولیه عمدتا توسط خود مردم صورت گرفته است.

مردم برای «اسکان اضطراری» هم مشکل دارند/ حادثه دیدگان در سرما رها نشوند

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند توزیع اقلام مانند چادر و پتو در میان حادثه دیدگان استان کرمانشاه اظهار داشت: در این رابطه مشکلات جدی وجود داشته به نحوی که هنوز هم نه فقط برای «اسکان موقت» که برای «اسکان اضطراری» هم مشکل دارند.

گودرزی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که کم کم وارد فصل سرما شده ایم و نباید اسکان موقت حادثه دیدگان به تاخیر بیفتد؛ وضعیت سرما حتما در روزها و هفته های آینده بغرنج خواهد بود و نباید این مردم در سرما رها شوند.

روزهای اول حادثه همه می روند، مهم هفته های بعد است

وی افزود: معمولا در روزهای اول بحران همه به منطقه سفر می کنند و تلاش می کنند تا کاری انجام دهند؛ مهم این است که بعد از آن و در هفته های آینده مشکلات پیگیری شود، نه اینکه جوگیر شویم و وعده هایی به زلزله زدگان بدهیم و بعد از چند هفته یا چند ماه فراموش کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره وضعیت بهداشت روانی حادثه دیدگان منطقه کرمانشاه به ویژه کودکان تصریح کرد: زندگی در این منطقه جاری است اما با توجه به گستردگی حادثه و اینکه ۱۹۰ روستا آسیب دیده اند باید اقدامات فوری تری انجام شود.

گودرزی خاطرنشان کرد: در جلسه ای که با استاندار کرمانشاه داشتیم طبق آمار وی، حدود ۱۲ هزار واحد روستایی و ۵ هزار واحد شهری تخریب صد درصد شده و ۱۵ هزار واحد مسکونی نیز بین ۲۰ تا ۷۰ درصد خسارت دیده اند و حدود ۱۵۰۰ واحد تولیدی و خدماتی نیز تخریب شده است.

وی با اشاره به وقوع ۲۲۰ پس لرزه تا دو روز پیش و اختلال خدمات رسانی در پی هر پس لرزه گفت: ضروری است که این مساله هم در خدمات رسانی لحاظ شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین با اشاره به وعده بانک مرکزی برای ارائه وام های ۱۰ میلیون تومانی قرض الحسنه به آسیب دیدگان افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز باید وارد عمل شوند و با تنفس هایی که برای بیمه تامین اجتماعی ارائه می دهند، شرایط آینده را برای حادثه دیدگان مساعدتر کنند.