شناسهٔ خبر: 141789 - سرویس مجلس
منبع: فارس

پایان آقایی دلار در تجارت جهانی با پیمان‌های پولی دوجانبه

سیدحسن حسینی/2 دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تنها راه پایان دادن بر آقایی دلار در تجارت جهانی، شکست اقتصادی و سیاسی آمریکا، انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه یا چندجانبه است.

به گزارش «نماینده»، سیدحسن حسینی‌شاهرودی اظهار کرد: کماکان در شرایطی به سر می‌بریم که درگیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا هستیم. بانک‌های آن دسته از کشورهای اروپایی که به‌ نوعی از برجام حمایت می‌کردند، تحت تأثیر فشارهای آمریکا هنوز هم با مبادلات پولی و بانکی ما مشکل دارند.

وی با بیان اینکه ما هنوز نتوانسته‌ایم به گشایش «ال سی» و «سوئیفت» در سطح کلان دست یابیم، افزود: تنها با چند بانک کوچک خارجی که دارای شرایط خاصی هستند، در حال مبادله پولی ـ بانکی هستیم.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: راه مناسبی که دولت در پیش‌گرفته، انجام مبادلات پولی دوجانبه و یا چندجانبه است، چراکه با انجام این مهم تهدیدات و توطئه‌های آمریکا خنثی خواهد شد.

حسینی‌شاهرودی تأکید کرد: در شرایط فعلی تنها راه عبور کشور ما برای گذر از بحران‌هایی که آمریکا برایش ایجاد کرده، انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه با کشورهای دوست به‌ ویژه آن دسته از کشورهایی است که به‌ نوعی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا زخم خورده‌اند.

وی ادامه داد: با برقراری پیمان‌های دوجانبه پولی چه در سطح منطقه و چه در خارج از منطقه با کشورهایی چون چین، کره شمالی، هند، مالزی، روسیه، کشورهای اسلامی منطقه و ... دور زدن تحریم‌های آمریکا به‌ راحتی امکان‌پذیر است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه امروزه در تجارت جهانی آقایی دلار را به رخ همه کشورها می‌کشانند، افزود: تنها راه شکستن چهره دلار ایجاد پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه است.

حسینی‌شاهرودی گفت: با انجام این مهم، آمریکا علاوه بر شکست سیاسی با شکست اقتصادی نیز روبه‌رو خواهد شد. جریان چرخش پولی و مالی دنیا در بانک مرکزی موجب ثبات پولی آمریکا شده که با پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه شکسته می‌شود.