شناسهٔ خبر: 141781 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم

نخستین گفت‌وگوی تلفنی پوتین با رهبران جدایی طلب در شرق اوکراین

پوتین رئیس جمهوری روسیه در جریان نخستین مذاکرات مستقیم خود با رهبران دو جمهوری «دونتسک» و «لوهانسک» در مورد مشکل تبادل اسراء با طرف اوکراینی گفت‌وگو کرد.

به گزارش «نماینده»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه شب گذشته برای نخستین بار با رهبران دو جمهوری خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین (الکساندر زاخارچینکو و ایگور پلوتنیتسک) مذاکرات تلفنی برقرار کرد و در جریان آن در مورد مشکل تبادل اسراء با دولت اوکراین، با آنها گفت‌وگو نمود.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی کاخ کرملین با اعلام این خبر، یادآور شد که در جریان این گفت‌وگوها، پیشنهاد مطرح شده از سوی جنبش اجتماعی اوکراین با عنوان «انتخاب اوکراین-حق ملت» در خصوص تبادل گسترده اسراء بین طرفین مناقشه در دونباس، مورد بررسی قرار گرفت. به گفته پسکوف، رهبران دو جمهوری دونتسک و لوهانسک، بطور کلی این ابتکارعمل را مورد حمایت قرار دادند، ولی یادآور شدند که هنوز باید کار مضاعفی روی این پیشنهاد طرف اوکراینی صورت بگیرد.

این نخستین مذاکرات مستقیم پوتین با رهبران جدایی طلبان در شرق اوکراین بود و یک روز بعد از آن صورت گرفت که نتیجه مذاکرات دوجانبه "ولادیسلاو سورکوف" نماینده رئیس جمهوری روسیه با "کورت ولکر" نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین در بلگراد (پایتخت صربستان) اعلام شد. به گفته سورکوف، در این دیدار «ابتکارعمل روسیه» در مورد استقرار نیروهای حافظ صلح در خطوط درگیری‌ها بین دونتسک و لوهانسک با اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.

مسئله تبادل اسراء یکی از بندهای توافقنامه مینسک است که دائما در چارچوب مذاکرات «گروه نورماندی» (روسای جمهوری روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) هم مورد بررسی قرار می گیرد، ولی به تازگی از بن بست موجود خارج نشده و به توافق مشخصی در این خصوص نیانجامیده است.

یک مقام آگاه در کرملین بعد از مذاکرات پوتین با رهبران دو جمهوری دونباس فاش کرد که تبادل اسراء به شکل «همه در برابر همه» ممکن است قبل از آغاز سال نو میلادی و بعد از توافقات نهایی بین دو طرف مناقشه، انجام شود.