شناسهٔ خبر: 141743 - سرویس سیاست
منبع: مهر

ولایتی در نشست خبری اعلام کرد؛

جزئیات اجلاس جهانی محبان اهل بیت/ آمریکا را از منطقه بیرون میکنیم

ولایتی/2 دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، از برگزاری اجلاس جهانی محبان اهل بیت (ع) در یکم و دوم آذر ماه در تهران خبر داد.

به گزارش «نماینده»، علی اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی صبح امروز در نشست خبری خود پیرامون اجلاس جهانی محبان اهل بیت و مساله تکفیری ها اظهار داشت: اجلاس جهانی محبان اهل بیت (ع) یکم و دوم آذر ماه در تهران برگزار می شود، محبان اهل بیت را چه سنی و چه شیعه به عنوان ریسمان محکم قبول دارند.

وی گفت: دشمنان اسلام می خواهند میان کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد می کنند و مشکلات امروز منطقه هم به همین علت است و درمان این مساله قطعا وحدت است.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: ٥٠٠ نفر از علمای شیعه و سنی از ۹۴ کشور و حدود ٢٥٠ نفر از علمای شیعه و سنی از داخل کشور به این اجلاس دعوت شده اند که حدود ۲۵۰ مقاله به ما رسیده و ۴ عنوان کتاب هم آماده شده است که در اجلاس ارائه می شود و می توان گفت این اجلاس به نوع خودش در تاریخ اسلام به این گستردگی و تنوع عقیده و گرایش بی نظیر است و به واسطه حلقه وصل که همان محبت اهل بیت است گرد هم خواهند آمد.

ولایتی افزود: کمیته های مختلفی در اجلاس وجود خواهد داشت و هر یک وظایف مشخصی را دارند و مساله تکفیری ها هم یکی از مسائلی است که در این اجلاس مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین مفهوم شناسی و مکتب شناسی اهل بیت؛ دیدگاه های علمای اسلام در خصوص تکفیری ها، نقش اهل بیت در مکتب اسلام، راهبردها و راهکار های انسجام امت اسلامی، آسیب شناسی پیش روی جهان اسلام شش محور مهم این اجلاس خواهند بود.

وی با بیان اینکه امیدواریم امت اسلام حول محور اهل بیت با یکدیگر پیوند داشته باشند و وحدت خود را حفظ کنند، گفت: اکثر اقدامات گروه های تکفیری و تروریستی علیه سنی ها بوده است و اینطور نیست که آنها صرفا با شیعه مشکل داشته باشند.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی یادآور شد: خانم کلینتون وزیر امور خارجه وقت آمریکا در کتاب خاطرات خود می‌گوید ما (آمریکا) داعش را بوجود آوردیم، یعنی اعتراف به این مساله از جانب یکی از مقامات آمریکایی نشان دهنده هدف پلید، پیچیده و شیطانی آنها است.

ولایتی افزود: هدف ما شرکت در اجلاس علمای مقاومت بود و پس از آن، دیدار و گفتگو با دوستان و مقامات لبنانی و سوری. ملاقات با سید حسن نصرالله و بشار اسد، از جمله دیدارهای ما در سوریه و لبنان بود.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: تاسیس شعبات دانشگاه آزاد اسلامی به صورت جامع در سوریه و لبنان از همکاری های جدید میان ماست؛ همچنین کمک کردن به ارتقای سطح کیفی دانشگاه حلب سوریه از دیگر موضوعات همکاری میان ما بود.

وی افزود: تحلیل شخصی من این است که عربستان در کشور های مختلف منطقه، دخالت های بسیاری کرد که موفق نشد؛ تجزیه سوریه و عراق را می خواست که موفق نشد. از طرفی بحث لبنان را امروز دنبال می کند که در این مساله هم موفق نخواهد شد چرا که آن ها خواستند آشوبی در لبنان ایجاد کنند که نشد.

ولایتی تصریح کرد: با حکمتی که از سوی رئیس جمهور لبنان و سید حسن نصرالله از خود نشان دادند، عربستان در این زمینه هم به آنچه می خواهد، دست نخواهد یافت. امروز همه متوجه شده اند که آقای حریری تحت فشار استعفا داده و ادبیاتش کاملا ادبیات سعودی بوده است.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: آقای ترامپ که حرف زیاد می زند و کسی هم توقع ندارد که حرف عاقلانه‌ای را بگوید؛ حتی هم مسلک های او در آمریکا هم از

وی انتقاد می کنند چراکه بی حساب و کتاب حرف می زند؛ همه می دانند که منشا تروریسم آمریکا است و در مناظرات انتخاباتی شاهد بودیم که مساله داعش و ایجاد آن را اغراق کردند.

وی افزود: این کنفرانس ما غیر دولتی است و دولت ها در آن نقشی ندارند و امیدواریم بتوانیم در راستای وحدت و پرهیز از تفرقه گام مثبتی برداریم.

آمریکایی ها برای فضولی در منطقه حضور دارند/ بیرونشان خواهیم کرد

ولایتی پیرامون مساله همکاری های میان ایران و ترکیه در خصوص بحران سوریه اظهار کرد: رابطه میان ایران، ترکیه، سوریه و عراق رابطه بین همسایگان و برادران است، آمریکایی ها برای فضولی اینجا حضور دارند و ان شالله یک روزی این ها را همگی بیرون خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: شهر رقه، متعلق به سوریه است و در این خصوص، همه ما اتفاق نظر داریم. آمریکایی ها اشتباه کردند که در رقه پایگاه نظامی ایجاد کردند و دیر یا زود باید آمریکایی ها از اینجا بروند.   

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب کفت: رقه به آغوش سوریه باز می گردد و همانطور که بارها گفتیم ما مخالف هر گونه تفرقه و تجزیه ای در منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه حتما ملت های منطقه در آینده ای نه چندان دور آمریکایی ها را از سوریه و عراق بیرون خواهند کرد، خاطر نشان کرد: ما می دانیم که آمریکایی ها دشمن مردم ترکیه هستند و پشت مساله کودتای ترکیه قرار دارند و ما از آقای اردوغان حمایت کرده و خواهیم کرد چراکه وی رئیس جمهور قانونی ترکیه است.

ولایتی افزود: ممکن است میان کشورها اختلافاتی هم باشد که این مهم نیست اما می توانیم با اتحاد در برابر دشمنان واحد، بایستیم.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اتهام زنی های سعودی علیه ایران مبنی بر دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، گفت: ما از سوی عربستان متهم هستیم، اولا که عربستان چه کاره است که این حرف را بزند؟ مگر کسی آن را وکیل کرده است؟ خودشان حکومتی هستند که به زور به مردم شان تحمیل می کنند.

ولایتی تصریح کرد: سعودی ها اگر انتخابات برگزار کنند، معلوم نیست که مجدد این ها روی کار باشند. سعودی ها نیابتی از طرف کشورهای عربی ندارد که بخواهند از طرف آن ها حرفی بزنند و خود را مدافع آن ها معرفی کنند.

وی ادامه داد: ما به در خواست دولت های قانونی عراق و سوریه در آن کشورها حضور داریم. آن ها از ما به دلیل تجربه ایران از مشورت های ما استفاده می کنند؛ بنابراین حضور ما قانونی است.

ولایتی افزود: ما هیچ مشکلی برای مذاکره نداریم ولی مذاکره کردن به معنای تایید ظلم سعودی ها به برخی کشورهای عرب و غیر عرب نیست. مذاکره ما تایید حمایت آن ها از تروریست ها نیست؛ مگر در مورد حج مذاکره نکردیم.