شناسهٔ خبر: 141742 - سرویس مجلس
منبع: مهر

اهداف دولت در بودجه‌ریزی عملیاتی/ احتمال قطع بودجه برخی نهادها

محمد دهقان/2 عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با ابراز نگرانی از وجود اهداف سیاسی دولت در شعار بودجه‌ریزی عملیاتی گفت: ممکن است در قالب بودجه‌ریزی عملیاتی، بودجه دستگاه‌هایی که با دولت هماهنگ نیستند قطع شود.

به گزارش «نماینده» محمددهقان در خصوص تلاش دولت برای جراحی نظام بودجه ریزی کشور گفت: اول باید بگوییم بودجه ریزی عملیاتی به چه معناست؟ بودجه ریزی عملیاتی به این معناست که هر کس متناسب با کاری که انجام می دهد مزد بگیرد. دستگاه های عریض و طویل دولتی متناسب با کارشان اعتبار دریافت کنند.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت نظام مالی کشور فاقد نظم وانضباط لازم است اظهار داشت: هر دستگاهی برای خودش عملکردی را می نویسد و هر سال تلاش دارد تا بودجه خود را افزایش دهد. نحوه هزینه کرد این اعتبارات نیز خیلی  مشخص نیست، ریخت و پاش ها زیاد است و در موضوعات فاقد اولویت، اعتبارات مصرف می شود و در موضوعات اولویت دار، اعتباری وجود ندارد. کار از دست سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی بودجه کشور خارج شده است.

شفافیت اقتصادی اولین الزام بودجه ریزی عملیاتی

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: بودجه ریزی براساس عملکرد الزاماتی دارد که باید حتماً اجرا شود. اولین الزام شفافیت اقتصادی است، متأسفانه تاکنون سازمان های دولتی در مسیر شفافیت گامی برنداشته اند. در قانون برنامه ششم مقرر کردیم که دریافتی مدیران به صورت شفاف اعلام شود. در حالی که ۸ ماه از ابلاغ این قانون می گذرد هنوز حقوق مدیران به صورت شفاف اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه حقوق مدیران باید به صورت شفاف اعلام شود، تاکید کرد:باید مشخص شود که پروژه های دولتی به چه اشخاص و شرکتهایی واگذار می شود. باید فعالیت های مالی و تجاری در کشور شفاف باشد. شفافیت مالی و اقتصادی و مبارزه با فساد اولین الزام بودجه ریزی عملیاتی است.

ایستادگی دولت در برابر مبارزه با فساد نمایانگر عدم اعتقاد عملی به بودجه ریزی عملیاتی

عضوهیات رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار داشت: زمانی که دولت در برابر شفافیت مقاومت می کند و حتی حاضر نیست حقوق مدیران را اعلام کند بودجه ریزی عملیاتی امکانپذیر نیست و مشخص است که دولت به بودجه ریزی عملیاتی اعتقاد ندارد. شعارهای دولت با عملکردش تناقض دارد. نمی شود شعار بودجه ریزی عملیاتی داد اما مقابل شفافیت اقتصادی ایستاد یا شعار شفافیت اقتصادی داد و اجازه اعلام حقوق مدیران را نداد و برابر برخورد با مدیران نجومی بگیر مقاومت کرد.

دهقان تاکید کرد: نمی شود به دنبال بودجه ریزی عملیاتی بود اما از کسانی که همین بودجه را با فساد و رانت خرج می کنند، حمایت کرد. بالاخره قوه قضائیه می رسد به اینکه برادر فلان مقام مرتکب فساد اقتصادی است. چرا از این افراد حمایت می کنید؟ مبارزه با فساد هم یکی از الزامات بودجه ریزی عملیاتی است.

اِشراف سازمان برنامه و بودجه بر عملکرد دستگاه های اجرایی لازمه بودجه ریزی عملیاتی

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: بودجه ریزی عملیاتی بسیار خوب است اما باید اراده مبارزه با فساد  نیز وجود داشته باشد. اِشراف سازمان برنامه و بودجه بر عملکرد دستگاه های اجرایی نیز در اجرای بودجه ریزی عملیاتی بسیار مهم است. اِشراف داشتن و مسلط بودن سازمان برنامه و بودجه بر امور کشور امری مهم است که در صورت تحقق آن امکان بودجه ریزی عملیاتی وجود دارد.

دهقان اظهار داشت: مدیران ما استاد نوشتن گزارش عملکرد هستند صدها کار نکرده را می نویسند و بابت آن بودجه می گیرند. تمام دستگاه ها یاد گرفته اند که چطور گزارش عملکرد بدهند و پول ناحق دریافت کنند. چه کسی می خواهد بررسی کرده و گزارش دهد که عملکرد صورت گرفته است یا خیر؟

وی ادامه داد: اگر بخواهد بودجه ریزی عملیاتی براساس گزارش دستگاه ها صورت گیرد، ۱۰ برابر بودجه فعلی را هم به دستگاه ها بدهیم، باز هم کم می آوریم. چون بودجه ریزی عملیاتی به عنوان بودجه ریزی براساس عملکرد است و گزارش عملکرد را نیز دستگاه های اجرایی می دهند، ‌که همیشه در گزارش های خود می گویند بودجه ما کم است و هر سال دستگاه های اجرایی مقابل مجلس صف می کشند که دولت به ما پول نمی دهد. هرچه پول هم می گیرند معلوم نیست چه می کنند. وضعیت موجود کشور چاه ویل است هرچه اعتبارات و منابع به آن اختصاص می دهیم پر نمی شود.

دستگاههای اجرایی استاد نوشتن گزارش عملکرد/ سازمان برنامه اِشرافی بر عملکرد دستگاهها ندارد

عضوهیات رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی تاکیدکرد: آیا سازمان برنامه و بودجه اشراف و تسلط تخصصی بر امورات اجرایی کشور دارد که خودش تشخیص دهد دستگاه های اجرایی در سال ۹۶ چه عملکردی داشتند و در سال ۹۷ به چه میزان بودجه برای عملکرد خود نیازمندند و براساس برنامه های سال ۹۷ به آنها بودجه بدهند، آیا سازمان برنامه و بودجه چنین سلطه و اشرافی دارد؟ من می گویم ندارد.

دهقان با بیان اینکه بودجه ریزی عملیاتی در حد یک شعار باقی خواهد ماند گفت: وقتی دستگاه ها سازمان برنامه و بودجه را دور می زنند، ۱۰ برابر این بودجه را هم بگذارند باز هم کم است. خود سازمان هم به لحاظ کمی و کیفی از فقدان کارشناسان لازم برای نظارت بر عملکرد دستگاه ها رنج می برد. بودجه ریزی عملیاتی ادعای خوبی است اما چون پیش نیازهای اجرای آن وجود ندارد، نگران هستم این ادعای دولت در حد شعار باقی بماند.

وی با ابراز نگرانی از وجود اهداف پنهان و سیاسی در شعار بودجه ریزی عملیاتی گفت: ممکن است اهداف پنهانی  در بودجه ریزی عملیاتی وجود داشته باشد که دولت آقای احمدی نژاد هم دنبال می کرد و الان هم دولت آقای روحانی ممکن است پیگیری کند. مثلا ممکن است در قالب بودجه ریزی عملیاتی، بودجه دستگاه های فرهنگی و دستگاه هایی که با دولت هماهنگ نیستند قطع و اسم آن را بودجه ریزی عملیاتی بنامند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی آقای نوبخت در گزارشی که به مجلس ارائه کرد اعلام کرد ۵۹ دستگاه زیر نظر سازمان تبلیغات هستند که بودجه آنها حذف می شود. انگار همه مشکلات حل شده و فقط مشکل همین موسسات فرهنگی هستند فارغ از اینکه این موسسات چه کاری انجام می دهند چون نمی توان در مورد عملکرد آنها قضاوت کرد اما حذف بودجه آنها و قراردادن‌شان زیر نظر وزارتخانه های دولتی، بوی سیاسی می دهد و نگرانیم که اهداف پنهانی تحت عنوان بودجه ریزی عملیاتی پیاده شود. همان کاری که آقای احمدی نژاد می کرد و بودجه دستگاههای مخالف یا غیر مطیع  را حذف می کرد. این نگرانی وجود دارد که دولت هم بخواهد به بهانه بودجه ریزی عملیاتی، بودجه این نهادها را قطع کنند.

وی با تاکید بر اینکه معتقدم باید گام هایی برای اجرایی شدن بودجه ریزی عملیاتی برداشته شود گفت: باید شفافیت، جبهه و جهت دولت باشد که مبنای بودجه ریزی عملیاتی است.

اشرافی گری مدیران مانع اجرای بودجه ریزی عملیاتی

دهقان اظهار داشت: عناصر دولتی باید برای اجرای بودجه ریزی عملیاتی وقت بگذارند زیرا وزارتخانه ها و دستگاه های زیادی در کشور وجود دارد. اشرافی گری  با  نظام  بودجه ریزی بر اساس عملکرد مغایرت دارد. حتما در درون دولت کسانی که اهل اَشرافیت، ریخت و پاش هستند با بودجه ریزی عملیاتی مخالفت می کنند. ۱۰۰ درصد با بودجه ریزی عملیاتی موافق هستم اما باید این پیش نیازها وجود داشته باشد واگرنه بودجه ریزی عملیاتی در حد شعار باقی خواهد ماند.

وی تاکید کرد: ما از این دولت که بخشی از آنها خسته هستند بعید می دانم چنین قدرت و چنین سلطه ای بر امور اجرایی کشور داشته باشد که بتواند بودجه ریزی عملیاتی را اجرایی کند و قطعا آقای دکتر نوبخت اگر واقعا بخواهد این مسیر را طی کند، سختی در پیش دارد وبه نظر من اگر طلیعه اراده سازمان بودجه دیده شود اکثریت مجلس از آن حمایت خواهند کرد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار داشت: از سال ۸۰  بودجه ریزی عملیاتی در کشور مطرح شد از آن تاریخ ۱۶ سال می گذرد. من هم سال ۸۳ وارد مجلس شدم آن موقع آقای سبحانی می گفت باید بودجه ریزی براساس عملکرد صورت گیرد. در آن زمان اقتصاددانان مشهوری در مجلس حضور داشتند. آقای توکلی، نادران، مصباحی مقدم، خوش چهره، دانش جعفری، آن موقع هم چنین پیشنهادی وجود داشت.

عضو  کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: دولت ها زیر بار بودجه ریزی عملیاتی نرفتند چون جلوی ریخت و پاش ها را می گیرد.

دهقان با بیان اینکه دولت ها با شفافیت اقتصادی مخالفت هستند گفت: حقوق ها و تسهیلاتی که مسئولان طی چند سال گذشته گرفته اند در راستای شفافیت اقتصادی باید اعلام شود. تسهیلاتی که به واسطه آن زندگی های اشرافی ایجاد کرده و اتاق های لوکس ساخته اند. در کشورهای قدرتمند جهان می بینید کارمندان در اتاق هایی مربوط به ۳۰ تا ۵۰ سال پیش کار می کنند. در این کشورها، مبلمان و اتاق ها کاملاً قدیمی هستند اما کار در آنجا انجام می شود. امروز اتاق یک بخشدار ما صد برابر بهتر از یکی از مقامات اروپایی است. باید با شفافیت اقتصادی  و اداری به سمت اصلاح نظام بودجه ای حرکت کرد.