شناسهٔ خبر: 141721 - سرویس جامعه
منبع: مهر

۳۲میلیون بیمه شده رایگان باید پول بدهند/حساب محرومان جداست

طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ۳۲ میلیون نفری که وسع مالی دارند باید در پرداخت حق بیمه با سازمان بیمه سلامت مشارکت کنند.

به گزارش «نماینده»، طاهر موهبتی در خصوص مشکلات پیش روی سازمان بیمه سلامت، اظهارداشت: اگر از من سئوال شود که بزرگترین دغدغه و چالش جدی سازمان بیمه سلامت چیست می گویم ۳۲ میلیون بیمه شده ای که به صورت رایگان بیمه شده اند.

وی افزود: ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند که از این تعداد و به جز افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که باید بیمه آنها رایگان باشد، ۳۲ میلیون نفر دیگر در کشور به صورت رایگان بیمه شده و سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان بار مالی برای سازمان ایجاد کرده اند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با شاره به اینکه بار مالی ناشی از بیمه رایگان، به مراتب شکننده تر و جدی تر از طرح تحول سلامت بوده است، خاطرنشان کرد:هر طرح ملی بزرگی حتما اشکالاتی دارد و حتما افراد بزرگ و عاقل نیز این اشکالات را اصلاح می کنند.

موهبتی ادامه داد: این تفکر که ۸۰ درصد از بیمه شدگان ما بیمه شده رایگان باشند در حالی که می توانستند با پرداخت ۴۰ هزار تومان سرانه کامل بیمه، کل این پول را بپردازند تا دولت این پول را در جای دیگری و برای ارتقای خدمت بیمه ای هزینه کند.

وی افزود: در حال حاضر ماهیانه برای هر بیمه شده ۴۰ هزار تومان هزینه می کنیم، در حالی که طبیعی است وقتی فردی بیمه می شود او باید برای پوشش بیمه ای که ثبت نام می کند، حداقل نصف این هزینه را پرداخت کند و به فرض اینکه این فرد بیمه کامل را هم پرداخت کرده باشد، سالانه ۴۸۰ هزار تومان می شود.

موهبتی تاکید کرد: البته قطعا معتقدیم محرومین و افراد نیازمند حتما باید از بیمه رایگان برخوردار باشند اما آن هایی که توانایی مالی پرداخت حق بیمه را دارند حتما باید مشارکت کنند و باید فرآیندهایی را ایجاد کنیم تا کسی که می تواند مشارکت  کند در پرداخت حق بیمه به هر میزانی که می تواند مشارکت کند و تنها کسانی به صورت رایگان بیمه باشند که واقعا توانایی پرداخت ماهیانه ۲۰ هزارتومان را ندارند چراکه ۵۰ درصد هزینه ۴۰ هزارتومانی بیمه را دولت می دهد اما ۲۰ هزار تومان امروز پول یک ساندویچ است و بعید است کسی از جمعیت این ۳۲ میلیون نفر نتواند این مبلغ را به صورت ماهانه پرداخت کند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات دیده می شود فردی که رایگان بیمه شده است به مراکز درمانی بخش خصوصی مراجعه می کند در حالی که این فرد که ماهی ۲۰ هزار تومان ندارد چگونه به بخش خصوصی مراجعه می کند و ما به التفاوت آن را  از جیب خودش می پردازد که به عنوان مثال برای یک عمل جراحی ۱۰ میلیون تومانی در مرکز خصوصی باید حداقل ۳ میلیون تومان از جیب خودش بدهد، یعنی پول ۱۵۰ ماه حق بیمه  ولی ۲۰ هزارتومان ما را نمی دهد و همین یک مورد مراجعه نشان می دهد که این فرد وسع و توانایی کافی برای پرداخت ۲۰ هزار تومان را دارد. لذا یا باید صندوق بیمه خود را عوض کند و یا اگر می خواهد به همه مراکز درمانی کشور مراجعه کند باید در پرداخت حق بیمه مشارکت کند.

موهبتی تصریح کرد: ما حق بیمه کسی که ندارد و تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی است و یا روستاییان و یا کارکنان دولت را پرداخت می کنیم ولی واقعا ادامه و مدیریت چنین هزینه ای در سازمان های بیمه ای ورشکستگی را برای سازمان های بیمه ای به دنبال دارد چراکه مدل صندوق ها به گونه ای است که اگر مراقبت نشود بعد از مدتی به ورشکستگی می رسند و اگر دقت کافی نکنیم گرفتار می شویم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه امیدواریم با کمک نمایندگان که در برنامه ششم به خوبی این موضوع را دیده اند ارزیابی درستی در این زمینه صورت گیرد، گفت: متاسفانه در کشور ما ارزیابی درست مبنایی ندارد چراکه  برای ارزیابی درست باید به اطلاعات شخصی دست پیدا کرد.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که امسال دولت و مجلس یک اقدام انقلابی انجام دهند و  آن این است که اعلام کنند هر کسی که می خواهد از هر گونه یارانه ای استفاده کند اجازه دهد که دولت به اطلاعات شخصی و حساب بانکی، مالیاتی و معاملات رسمی او دستیابی پیدا کند که اگر این اتفاق بیفتد و محرومین واقعی شناسایی شدند، هر چقدر که می خواهید  برای آنها هزینه می کنید و کسی معترض نیست و ما از خدا می خواهیم که برای این قشر هزینه کنیم. برای کسی که ندارد دولت ها مکلف اند که هزینه کنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد این است که باور وجود ۳۲ میلیون نفر فقیر غیر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که بیمه آنها رایگان است کار دشواری است و از این جهت امیدواریم این چالش که می توان از آن به عنوان بزرگترین چالش صندوق بیمه سلامت نام برد مدیریت شود و رسانه ها و مجلس باید کمک کنند تا ما بتوانیم این کار که به نفع کشور است را انجام دهیم.