شناسهٔ خبر: 141704 - سرویس مجلس

پورابراهیمی تشریح کرد؛

آخرین وضعیت لایحه افزایش مناطق آزاد

محمدرضا پورابراهیمی/* رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه افزایش مناطق آزاد یک یا دوماه دیگر برای رای گیری به صحن علنی مجلس می رسد.

به گزارش «نماینده»، محمد رضا پور ابراهیمی"رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی" با اشاره به گزارش عملکرد مناطق آزاد از "بدو تاسیس تاکنون"  که در کمیسون اقتصادی مجلس با حضور مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و و مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد ارائه شد، گفت: البته برخی اعضای کمیسیون به آمار و ارقام ارائه شده مناطق آزاد اعتراض جدی داشتند و بعضی موارد را خیلی قبول نداشتند.

وی افزود: در مجموع بحثی که مطرح شد این بود که ما نیازمند بازنگری در قانون مناطق آزاد سال ۷۲ هستیم.

وی با بیان اینکه در دوبخش نیاز است که این بازنگری صورت گیرد، اظهار داشت: یکی بحث مشوق ها است که باید اصلاح شود. استباط این است که مشوق ها نتواسته  آن چیزی که موجب تحول مناطق آزاد برای توسعه اقتصادی می شود را فراهم کند. بخش دیگر آن مشکلات و مسائل ناشی از عدم اقدامات متناسب با اهداف  اولیه تاسیس مناطق آزاد است.

رئیس کمیسیون اقتصادی  ادامه داد: یکی از  دغدغه ها در خصوص مناطق آزاد، توسعه اقتصادی کشور بود و  مورد دیگر نیز رفع نقاط ضعفی است که امروز برای مناطق ازاد وجود دارد که با اهداف اولیه این مناطق فاصله دارد. موضوعاتی مانند "فرارهای مالیاتی"، "مشکلات ناشی از واردات بی رویه"، " قاچاق " از جمله  مشکلات مناطق آزاد است.

وی با اشاره به انتقال دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به وزارت اقتصاد گفت: این ادغام توانسته بخش زیادی از مشکلات را حل کند. همچنین با توجه به تصمیمی که مجلس گرفته برای اینکه مناطق ازاد زیر نظر وزارت اقتصاد باشد، باید وزیراقتصاد مشکل گمرک را حل کند.

پورابراهیمی در پایان گفت: لایحه افزایش مناطق آزاد  یک یا دوماه دیگر برای رای گیری به صحن علنی مجلس می رسد.