شناسهٔ خبر: 141681 - سرویس اقتصاد
منبع: مهر

«کاسپین» رکورددار تاخیرهای پروازی/کاهش ۱۷ درصدی تاخیرها

پرواز شرکت هواپیمایی کاسپین رکوردار تاخیرهای پروازی مهرماه بوده است؛ نیمی از پروازهای شرکت هواپیمایی آسمان نیز در مهر ماه و ۶۷ درصد پروازهای این شرکت در شهریورماه با تاخیر انجام شد.

به گزارش «نماینده» سازمان هوایی کشوری در گزارشی آمار تاخیرهای پروازی شرکت های هواپیمایی در مهرماه امسال را بر اساس نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه مهرآباد منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، هواپیمایی کاسپین با داشتن ۵۱ درصد پرواز تاخیردار در طول ماه گذشته توانسته رتبه نخست تاخیرات پروازها در فرودگاه مهرآباد را به خود اختصاص دهد. این شرکت از مجموع ۴۳۱ پرواز، ۲۲۱ سورت پروازی را با تاخیر و تنها ۲۱۰ سورت پروازی معادل ۴۹ درصد کل پروازهای این شرکت را در موعد مقرر انجام دهد.

همچنین شرکت هواپیمایی آسمان نیز با انجام نیمی از پروازهای خود به صورت تاخیردار در رتبه دوم شرکت های هواپیمایی دارای تاخیر پروازی قرار گرفته است. آسمان در مهرماه ۹۵۷ پرواز در فرودگاه مهرآباد داشته که ۴۸۳ سورت پروازی با تاخیر و همچنین ۴۷۴ سورت پروازی نیز به موقع بوده است.

شرکت هواپیمایی آتا نیز در مهرماه در میان ۳ شرکت دارای بیشترین تاخیر پروازی قرار گرفت و از این نظر با داشتن ۴۹ درصد پروازهای خود در فرودگاه مهرآباد در رتبه سوم قرار گرفت. این شرکت در مهرماه ۵۴۴ پرواز در فرودگاه مهرآباد داشت که ۲۶۵ سورت پروازی با تاخیر و ۲۷۹ سورت پروازی نیز به موقع انجام شد.

از سوی دیگر سه شرکت دارای کمترین تاخیر که بر اساس آمار سازمان هواپیمایی کشوری در مهرماه معرفی شده است  هواپیمایی معراج با انجام تنها ۷ درصد پروازهای تاخیردار، هواپیمای ساها با داشتن ۱۹ درصد از مجموع پروازهای خود به صورت تاخیردار و هواپیمای ماهان با داشتن ۲۴ درصد پروازهای تاخیردار شامل می‌شود.

گفتنی است هواپیمایی معراج از مجموع ۷۲ سورت پروازی در مهرماه ۶۷ پرواز (معادل ۹۳ درصد) را به موقع و تنها ۵ سورت پروازی خود را با تاخیر انجام داده است. ساها نیز از مجموع ۷۳ سورت پروازی ۵۹ پرواز معادل ۸۱ درصد کل پروازهای این شرکت را در زمان مقرر و ۱۴ پرواز نیز با تاخیر به مقصد رسیده است.

هواپیمایی ماهان نیز در همین ماه ۶۶۹ سورت پروازی داشت مه ۵۰۹ پرواز (معادل ۷۶ درصد) به موقع انجام شد و تنها ۱۶۰ سورت پروازی دیرتر از زمان اعلام شده عملیاتی شده است.

همچنین هواپیمایی آسمان همچون شش ماه گذشته سال جاری بیشترین تعداد پرواز را در میان شرکت های هواپیمایی دارا بود که این شرکت با انجام ۲۱ درصد کل پروازهای فرودگاه مهرآباد به صورت تاخیردار رتبه نخست تاخیر پروازی در ماه گذشته را به خود اختصاص داد. ضمن اینکه هواپیمایی ایران ایر نیز با دارا بودن ۱۲ درصد تاخیر در پروازها بعد از آسمان رتبه دوم تاخیرات پروازی را در ماه گذشته برعهده داشت. این در حالی است که بیشترین تعداد پرواز بعد از آسمان از سوی هواپیماهای ماهان انجام شد که ۶۶۹ سورت پروازی بود. با این حال این شرکت تنها ۷ درصد از کل تاخیرات پروازی مهرماه را به خود اختصاص داده بود.

گفتنی است هواپیمایی آسمان درشهریور ماه نیز با همی رقم مشابه (۲۱ درصد) در رتبه نخست تعداد پروازهای تاخیردار داخلی قرار گرفت این در حالی است که این شرکت در آخرین ماه فصل تابستان هزار و ۲۰ سورت پروازی انجام داده بود.

اما از سوی دیگر شرکت های هواپیمایی ایرانی توانستند در مهرماه بخش زیادی از تاخیرهای پروازی را کاسته و به حجم پروازهای به موقع اضافه کنند چرا که رتبه نخست  تاخیرات پروازی در ماه گذشته به شرکت هواپیمایی آسمان با انجام ۶۷ درصد پروازها به صورت تاخیردار اختصاص داشت که این شرکت توانست باکاهش ۱۷ درصد تاخیرات پروازی به رضایت نسبی مسافران بیافزاید.