شناسهٔ خبر: 141650 - سرویس سیاست
منبع: ماهنامه نماینده

«رضیان» در مخالفت با تفکیک وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت»

دولت به فکر ایجاد معاونت‌های قوی باشد، نه تفکیک وزارت

رضیان2 رضیان با بیان اینکه کمیسیون صنایع هم با این تفکیک مخالف است، تصریح کرد: «شخص وزیر با یک معاونت قوی‌تر می‌تواند همان کاری که قرار است در یک وزارتخانه منفک انجام دهد، در همین وزارتخانه به‌ثمر برساند و نیازی نیست که یک تشکیلات عریض‌وطویل دوباره راه بیفتد و تا بخواهد این وزارتخانه در انجام وظایف خود روی غلطک قرار گیرد، ۴ سال دولت تمام شده است.»

«عبدالله رضیان» نماینده حوزه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ در مخالفت با تفکیک وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت» به خبرنگار ماهنامه «نماینده» اظهار داشت: «رئیس‌جمهور لایحه تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را تقدیم مجلس کردند، درحیطه عملکرد این وزارتخانه شاید نارضایتی‌هایی وجود دارد ولی شخصاً با تفکیک این وزارتخانه، مخالف هستم چون وقتی قرار باشد با این تفکیک وزارتخانه‌ای جدید شکل بگیرد باید در تمام استان‌ها وزارتخانه با امکانات جدید ایجاد شود و نکته مهم این است که این امر تأثیر چندانی در روند کار و وظایف این وزراتخانه، نخواهد داشت.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه کمیسیون صنایع هم با این تفکیک مخالف است، تصریح کرد: «شخص وزیر با یک معاونت قوی‌تر می‌تواند همان کاری که قرار است در یک وزارتخانه منفک انجام دهد، در همین وزارتخانه به‌ثمر برساند و نیازی نیست که یک تشکیلات عریض‌وطویل دوباره راه بیفتد و تا بخواهد این وزارتخانه در انجام وظایف خود روی غلطک قرار گیرد، ۴ سال دولت تمام شده است.»

وی به لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها که از سوی دولت به مجلس تقدیم شد اشاره کرد و گفت: «هنوز نمی‌دانم هدف رئیس‌جمهور از اینکه این لایحه را به مجلس فرستاد، چه بود؟ اگر گمان می‌کرد این یک چالش جدّی است باید بگویم که به‌نظر می‌رسد نگاه مجلس اصلاً این نیست که این وزارتخانه‌ها مجدد تشکیل شود.»

رضیان در پاسخ به این سؤال که آیا وزیر می‌تواند به‌خوبی از پس این وزارتخانه عظیم و سنگین برآید خاطرنشان کرد: «در یک ارزیابی بین‌المللی، کشورهایی که اقتصاد توسعه یافته دارند، تعداد وزارتخانه‌ها خیلی محدود است و وزارتخانه خیلی کارایی چندانی ندارد مگر اینکه بروکراسی بیشتر شود. اما در کشورهایی که سیستم دولتی دارند، تعداد وزارتخانه‌ها زیاد است. هدف ما هم این بوده است که دولت سبک و چالاک شود.»هنوز نمی‌دانم هدف رئیس‌جمهور از اینکه این لایحه را به مجلس فرستاد، چه بود؟ اگر گمان می‌کرد این یک چالش جدّی است، باید بگویم که به‌نظر می‌رسد نگاه مجلس اصلاً این نیست که این وزارتخانه‌ها مجدد تشکیل شود.

وی در ادامه افزود: «یکی از اشکالاتی که در کشور ما وجود دارد این است که دولت ما خیلی چاق است و ۹۰ درصد بودجه‌های کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود. فرض بگیریم که چند وزارتخانه جدید در کشور ایجاد شود، باید به این وزارتخانه‌ها نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات و ساختمان اضافه شود؛ به همین دلیل افزایش این وزارتخانه‌ها برای دولت بار مالی زیادی خواهد داشت و مقرون به‌صرفه نیست.»

نماینده مردم سوادکوه معقتد است: «باید برای بخش صنعت یک معاونت قوی اتخاذ شود. در بخش معدن هم مشکلاتی وجود دارد. اگر قرار است مثلاً بخش صنعت و معدن از بازرگانی جدا شود باید صنعت هم از معدن جدا شود چون بخش معدن خود دارای بخش‌ها و قسمت‌های عریض‌وطویل است؛ به‌همین دلیل من فکر نمی‌کنم مشکل بخش بازرگانی ما با ایجاد یک وزارتخانه جدید، برطرف شود. باید بخش بازرگانی این وزارتخانه، چالاک‌تر شود.»

وی در ادامه گفت: «پیشنهاد من این است که دولت به‌جای تفکیک وزارتخانه از ایجاد یک معاونت قوی بهره ببرد و این ساختار را در استان‌ها هم پیش‌بینی کند و در تشکیلات همین وزارتخانه به یک شکل منسجم برسند تا این چالش از بین برود.»

رضیان با تأکید بر اینکه موافقت با این ادغام به این معنا نیست که عملکرد وزارتخانه مثبت بوده است، خاطر نشان کرد: «دولت در بخش معدن و بازرگانی دچار مشکلات عدیده بوده است. به‌عنوان مثال نظارت وزارت به بخش صنوف بسیار ضعیف بود و ساماندهی ندارد. در بحث صادرات هم نتوانستیم چالاک عمل کنیم و این وزارتخانه نتوانست فضای خوبی را برای تجار و بازرگانان ما فراهم کند. در بخش معدن هم در حال حاضر از ۹ درصد معادن استفاده می‌شود. درحالی‌که مقام معظم رهبری روی بخش معدن تأکید فراوان داشتند و فرمودند که برای معدن باید به اندازه نفت ظرفیت ایجاد کنیم اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد، این موارد از نقاط ضعفی است که در دوران ۴ ساله آقای «نعمت‌زاده» وجود داشت.»