شناسهٔ خبر: 141649 - سرویس سیاست
منبع: ماهنامه نماینده

«محسن بیگلری» در موافقت با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت:

مشکلات اتصال به بازارهای جهانی با این ادغام تشدید شد

بیگلری2 عضو کمیسیون تلفیق در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: «باید وزارتخانه‌ها از هم جدا شوند تا فرصت‌های شغلی بیشتری برای جوانان تحصلی‌کرده جامعه، فراهم شود.»

«محسن بیگلری»، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه «نماینده»، لایحه جداسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: «با توجه به حجم گسترده حوزه تجارت، باید به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشیم با توجه به وضعیت موجود می‌توان گفت به اهداف تعیین شده در ادغام برخی وزارتخانه‌ها نرسیده‌ایم و دولت باید برای چابک‌سازی و تخصصی کردن کارها هرچه سریع‌تر بحث تفکیک وزارتخانه‌هایی همچون «صنعت، معدن و تجارت» یا حتی برخی وزارتخانه‌های دیگر که در آنها نیز مشکلاتی از این دست را شاهد هستیم، در دستور کار خود قرار دهد.»

این نماینده مجلس در ادامه، افزود: «هم‌اکنون یک وزیر در رأس است و در استان‌ها این جایگاه به مدیرکل تقلیل می‌یابد و هیچ فردی نیست که در این حوزه، جامع‌الشرایط باشد یعنی هم صنعت بلد باشد، هم معدن و هم تجارت. به‌همین دلیل این یک مشکل بزرگ است که در این وزارتخانه عریض‌وطویل به‌چشم می‌خورد. به‌عنوان مثال آقای «شریعتمداری» تجارت را بلد است ولی صنعت را بلد نیست.»

وی با بیان اینکه هرچه سریع‌تر باید این انتزاع و تفکیک صورت گیرد، تصریح کرد: «تقلیل جایگاه بازرگانی در حد معاونت یک وزارتخانه دیگر بخشی از تعاملات بخش کشاورزی و خدمات را در حوزه بازرگانی متأثر یا حتی از بین برده و در نتیجه باز می‌توان این ادغام را از اساس یک اقدام غلط نامید.»درحال حاضر یک وزیر در رأس است و در استان‌ها این جایگاه به مدیرکل تقلیل می‌یابد و هیچ فردی نیست که در این حوزه جامع‌الشرایط باشد یعنی هم صنعت بلد باشد هم معدن و هم تجارت. به‌همین دلیل این یک مشکل بزرگ است که در این وزارتخانه عریض و طویل، به‌چشم می‌خورد.

بیگلری در ادامه به بخش تجارت در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: «تولیدکنندگان از گذشته در امر بازاریابی و اتصال به بازارهای جهانی مشکل داشته‌اند و چون وزارتخانه مستقلی برای پیگیری این امور وجود ندارد، این مشکلات تشدید هم شده است.»

 وی با بیان اینکه با تفکیک این وزراتخانه به‌هیچ عنوان دولت بزرگ نمی‌شود، خاطر نشان کرد: «این ادغام‌ها، ادغام نبود بلکه وزارتخانه‌های قبلی کنار هم جمع شدند و مدیران و معاونت‌ها هم هیچ‌کدام تغییر نکرده‌اند. بنابراین با این شرایط بهتر است که هر کدام به‌جای قبلی خود بازگردند و به فعالیت‌های خود ادامه دهند تا این مشکلات حل شود چرا که هیچ چیز مهم‌تر از حل کردن مشکلات مردم نیست و با این تفکیک کار مردم دیگر معطل نخواهد ماند.»

عضو کمیسیون تلفیق در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: «باید وزارتخانه‌ها از هم جدا شوند تا فرصت‌های شغلی بیشتری برای جوانان تحصیل‌کرده جامعه، فراهم شود. چه دلیلی وجود دارد که آن‌قدر تحصیل‌کرده بیکار تحویل جامعه دهیم با این منطق که باید وزارتخانه‌ها یکی باشند تا دولت بزرگ نشود. تفکیک وزارتخانه‌ها برای جوانان امکان شغلی ایجاد می‌کند.»

وی افزود: «در ۲ سال آخر دولت دهم یک شبه تصمیم گرفتند به‌منظور چابک‌سازی و کوچک کردن دولت، چند وزارتخانه با هم ادغام شد و هیچ کار کارشناسی درباره آن انجام نگردید. با تفکیک وزارتخانه‌ها نه تنها دولت کوچک نشد بلکه بسیاری از کارها و وظایف، روی زمین ماند.»

بیگلری یادآور شد: «باید برای پیشبرد هرچه بهتر اهداف از نظر کارشناسان استفاده کرده و در این زمینه کارهای علمی لازم انجام شود و از سوی دیگر از تجربیات موفق دیگر کشورها نیز استفاده گردد.»