شناسهٔ خبر: 141414 - سرویس مجلس
منبع: ماهنامه نماینده

گفت‌وگوی «نماینده» با «رئیس فراکسیون روابط عمومی و رسانه»

«خبرنگاران پارلمانی» بازوی قوه مقننه در مسیر ایفای وظایف هستند

زهرا سعیدی/2 "در نظام مردم‌سالار دینی ما جایگاه مجلس و قوه مقننه، به لحاظ تقنینی و نظارت بر اجرای قوانین بسیار مهم است؛ رسانه‌ها و خبرنگاران به‌ویژه خبرنگاران پارلمانی بازوی قوه مقننه در مسیر ایفای وظایف خود هستند."

ماهنامه «نماینده»: یکی از جوان‌ترین اعضای خانه ملت که همان روزهای آغازین مجلس دهم با حاضر شدن در جمع خبرنگاران پارلمانی ارتباط دوستانه‌ای با آنان برقرار کرد «زهرا سعیدی» نماینده مردم مبارکه در مجلس است. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ریاست «فراکسیون روابط عمومی و رسانه» را نیز عهده‌دار است و علیرغم گرفتار بودن در حوزه انتخابیه، به گفت‌وگو با خبرنگار «نماینده» پاسخ مثبت داد. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

 * نظر شما درباره جایگاهی که مجلس و نماینده‌ها باید برای خبرنگاران پارلمانی ـ به‌عنوان منعکس‌کننده فعالیت‌های تقنینی و نظارتی قوه مقننه ـ قائل شوند چیست؟

ما در عصری که به عصر اطلاعات و ارتباطات گسترده و جهان‌شمول نامیده شده به سر می‌بریم؛ و در این زمانه، اهمیت و جایگاه اطلاع‌رسانی دقیق، کامل و سریع بیش از همیشه بروز و ظهور یافته است. خبرنگاران، عکاسان و جامعه رسانه‌ای با نگاه تیزبینانه و نقادانه خود نواقص را شناسایی می‌کنند و نقش تأثیرگذار خود را در بهبود امور و ساختن جامعه‌ای آباد، آزاد و پیشرفته ایفا می‌کنند.

در نظام مردم‌سالار دینی ما جایگاه مجلس و قوه مقننه، به لحاظ تقنینی و نظارت بر اجرای قوانین بسیار مهم است؛ رسانه‌ها و خبرنگاران به‌ویژه خبرنگاران پارلمانی بازوی قوه مقننه در مسیر ایفای وظایف خود هستند. چه در انتشار اخبار صحن علنی، کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و نمایندگان که برای مردم از همین بالایی برخوردار است؛ چه در شناسایی نقاط ضعف و جاهایی که خلأهای قانونی وجود دارد و چه در حوزه نظارت، آنجا که یا قوانین اجرا نمی‌شوند و یا انحراف از قوانین مصوب مجلس وجود دارد، خبرنگاران می‌توانند به‌مثابه چشمان بیدار و نافذی این خلأها و انحراف‌ها و مسیرهای دور زدن قوانین را شناسایی کرده و تذکر بدهند.

مجلس به‌عنوان خانه ملت، باید قدردان این قشر باشد و کمک کند تا خبرنگاران بدون دغدغه و نگرانی بتوانند رسالت اصلی خود را ایفا کنند.

 * در مجلس دهم به این جایگاه توجه می‌شود؟

خوشبختانه قاطبه نمایندگان مجلس به‌ویژه شخص رئیس محترم مجلس متوجه جایگاه خبرنگاران هستند و همواره تلاش کرده‌اند گوشه‌ای از مشکلات آن‌ها را رفع کنند. شاهد این مدعا نیز تشکیل فراکسیون روابط عمومی و رسانه در مجلس است که بنده ریاست آن را بر عهده دارم. در مواردی که شاهد برخوردهای نامناسب با خبرنگاران بودیم، رئیس مجلس و بخشی زیادی از نمایندگان به آن واکنش نشان داده و با آن مخالفت کرده‌اند. نباید رفتار نامناسب تعداد کمی از نمایندگان به کل مجلس نسبت داده شود.

نکته بعدی اینکه به‌هرحال انسان‌ها دارای ظرفیت‌های مختلف هستند و ضمن تأکید مجدد بر نامناسب و غیرقابل‌قبول بودن این رفتارها، عرض می‌کنم که این موارد هم از سختی‌های کار خبرنگاری است و نباید خللی در فعالیت‌های آن‌ها ایجاد کند.

 * چه توصیه‌ای به نمایندگان مجلس برای ارتقاء تعاملشان با خبرنگاران پارلمانی دارید؟

از جایگاه ریاست فراکسیون روابط عمومی و رسانه از همه همکاران عزیز می‌خواهم که سعه‌صدر داشته باشند و قطعاً عزیزان هم می‌دانند که رسالت کار خبرنگاران داشتن نگاه نقادانه به رفتارها و عملکردهاست و هدف رفع نقاط ضعف است.

 * فراکسیون رسانه مجلس برای حمایت معنوی از خبرنگارها چه قدم‌هایی می‌تواند بردارد؟

درواقع ما در فراکسیون رسانه تلاش داریم که صدای جامعه رسانه‌ای و خبرنگاران عزیز را شنیده و آن را به گوش مراکز تصمیم‌گیر از جمله نمایندگان مجلس برسانیم. قطعاً در بخش بیمه خبرنگاران، امنیت شغلی و بحث سختی کار آن‌ها و تصویب سریع‌تر طرح نظام جامع رسانه‌ای کشور تلاش می‌کنیم مدافع حقوق خبرنگاران باشیم.

 * برخی خبرنگاران معتقدند طیفی از نماینده‌ها شناخت دقیقی از رسانه ندارند و به خبرنگاران به چشم روابط عمومی دفترشان می‌نگرند، لذا از پاسخگویی در مواردی که باب طبعشان نیست طفره می‌روند. برای شناساندن بهتر جایگاه رسانه به این نمایندگان راهکاری وجود دارد؟

تعداد این قبیل نمایندگان کم است، ولی قطعاً همین تعداد معدود هم وقتی نگاهی به عملکرد رسانه‌ها داشته باشند و تلاش خبرنگاران برای اطلاع‌رسانی از مصوبات و فعالیت‌های نمایندگان و میزان حساسیت‌های مردم به اخبار مجلس را ببینند، متوجه اهمیت مسئله می‌شوند.

 * به‌عنوان یک نماینده فعال مجلس که با نمایندگان زیادی مرتبط هستید، گلایه‌ای از رفتار خبرنگاران پارلمانی میان نمایندگان وجود دارد؟

بنده از نزدیک شاهد فعالیت خستگی‌ناپذیر خبرنگاران عزیز بوده‌ام و از همه آن‌ها تشکر می‌کنم. نکته‌ای که گاهاً از سوی برخی همکاران نسبت به خبرنگاران مطرح می‌شود این است که برخی عزیزان فارغ از نگاه و رسالت‌های خبری خود، به دنبال حاشیه‌سازی و یا مچ‌گیری هستند. البته قطعاً تعداد این خبرنگاران کم است. خبرنگاران و عکاسان عزیز متوجه تفاوت بین نقد و تخریب باشند و اولویت‌های اصلی کشور را در نظر بگیرند.

 * لطفاً نظرتان درباره اداره کل روابط عمومی مجلس و اداره اخبار برای تسهیل ارتباط نمایندگان با رسانه‌ها را توضیح بدهید.

اداره کل روابط عمومی و اداره اخبار مجلس در واقع تسهیل‌کننده مسیر رابطه متقابل خبرنگاران و نمایندگان هستند و باید همه تلاش خود را بکار بگیرند تا موانع این مسیر را رفع کنند، نه اینکه خدای نکرده با تصمیم‌های لحظه‌ای و غیرکارشناسی امکان دسترسی سهل خبرنگاران با نمایندگان ملت را مسدود کنند؛ البته به نظر بنده عملکرد آن‌ها تا امروز چنین بوده است و اگر انتقادهایی هم وجود دارد به‌آسانی می‌توان مطرح و برطرف کرد.