شناسهٔ خبر: 141160 - سرویس جامعه
منبع: مهر

اجرای طرح «ایران مهارت» با آموزش ۵۰۰ رشته مهارتی به دانش آموزان

زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح «ایران مهارت» با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای خبر داد.

به گزارش «نماینده»، علی زرافشان در همایش ملی توسعه متوازن رشته های تحصیلی آموزش متوسطه افزود: در کنکور سراسری امسال ۸۶۰ هزار دانش آموز شرکت رقابت داشتند که ۵۶۰ هزار نفر آنان از رشته رشته تجربی و بقیه از سایر رشته های ریاضی، انسانی، هنر و زبان بود.

وی ادامه داد: رقابت بالای دانش آموزان تجربی درکنکور امسال برای تصاحب ۱۵ هزار صندلی رشته پزشکی، دندانپزشکی و سایر رشته های دانشگاهی وابسته بود که با تنگ شدن حلقه رقابت شانس موفقیت کمتر شده و حذف شمار بیشتر متقاضیان چالش ها، سرخوردگی اتلاف منابع و برنامه ها را رقم می زند.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش یادآور شد: بر اساس آخرین آمار ثبت نام دانش آموزان پایه دهم، ۳۶ و نیم درصد دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه و کار و دانش و بقیه در رشته های نظری به تحصیل اشتغال دارند و این مهم لزوم بازنگری در نظام آموزشی و هدایتگری تحصیلی را دو چندان می کند.

زرافشان گفت: ۱۶ درصد از هنرآموزان هنرستان های کشور در شاخه فنی و حرفه ای و ۲۰ درصد در شاخه کار و دانش و از مجموع دانش آموزان شاخه نظری نیز۱۰ درصد در رشته ریاضی، ۲۶ درصد در رشته علوم انسانی و ۲۵ درصد در رشته تجربی تحصیل مشغول هستند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه نیمی از دانش آموزان باید در رشته های فنی و حرفه ای و نیم دیگر در رشته های نظری حضور یابند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اجرای طرح خوداتکایی در مدارس شبانه روزی و برخی مدارس سطح کشور، افزود: ۱۵۰ هزار دانش آموز متوسطه دوره اول و دوم در سه هزار مدرسه شبانه روزی برای تحت آموزش یک تا ۲ حرفه قرار می گیرند.

زرافشان، اجرای طرح آموزش همراه را از دیگر طرح های وزارت آموزش و پرورش برای حرفه آموزی به دانش آموزان دانست و گفت: در این طرح هنرآموزان هنرستانی محصولاتی تولید می کنند که قابل عرضه به بازار باشد.

وی، از رونمایی طرح ایران مهارت با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه خبر داد و ادامه داد: در این طرح ۵۰۰ رشته مهارتی از چهار تا ۴۰ ساعت به دانش آموزان آموزش داده می شود و برای آن ها گواهینامه صادر می شود.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش، استقرار پایه دوازدهم در مدارس را از اولویت های آموزش و پرورش در سال جاری عنوان کرد و گفت: با توجه به حذف دوره پیش دانشگاهی در پایان سال تحصیلی آینده دوران تحصیلی آموزش و پرورش به الگوی ۶-۳-۳ و هنرستان ها از ۱۱ سال به ۱۲ سال افزایش می یابد.

زرافشان افزود: با اجرای این طرح تعداد دانش آموزان از حدود ۴۳۰ هزار نفر به ۹۰۰ هزار نفر افزایش می یابد که ۳۰۰ هزار نفر آنان در شاخه فنی و حرفه و کار ودانش بوده و این مهم نیازمند آزمایشگاه، استادکار و محیط آموزشی است.

وی، برنامه مدیریت تعالی و ارتقای کیفی مدیریت آموزشگاهی را از دیگر برنامه های وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری دانست و گفت: این طرح با هدف کیفیت بخشی به آموزش انجام و با اجرای این طرح تعداد مدارس مجری طرح مدیریت تعالی از هشت هزار مدرسه به ۱۸ هزار مدرسه افزایش می یابد.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش یادآور شد: توسعه کیفی پژوهش سراها از دیگر برنامه های آموزش و پرورش است و در این طرح تلاش می شود با مشارکت معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری این طرح در ۶۳۰ پژوهش سرای مناطق کشور اجرا شود.