شناسهٔ خبر: 141125 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایسنا

پوتین در اقلیم خودمختار کردستان به دنبال چیست؟

پوتین.jpg شرکت نفتی روسیه، روس‌نفت تصمیم دارد در خط لوله نفت کردستان عراق سرمایه‌گذاری کند. به این ترتیب، روسیه بدل به اصلی‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در اقلیم خودمختار کردستان خواهد شد. این امر بخشی از استراتژی پوتین در منطقه است.

به گزارش «نماینده»، به نقل از دویچه وله، سیاستی که پوتین در اقلیم خودمختار کردستان عراق دنبال می‌کند، بخشی از سیاست راهبردی او در خاورمیانه به حساب می‌آید. روسیه بر خلاف کشورهای غربی، آمادگی آن را دارد تا در جبهه‌های متفاوت ایفای نقش کند.

در قیاس با سیاست خارجی آمریکا و کشورهای غربی، محدودیت‌های کمتری ناظر بر سیاست خارجی روسیه وجود دارد. به عنوان نمونه، فروش تسلیحات به ایران و همکاری با این کشور در بحران سوریه منجر به آن نمی‌شود  که روسیه از همکاری  خود با عربستان سعودی چشم پوشی کند. تصمیم اخیر روسیه مبنی بر صدور جنگ‌افزار به عربستان را نیز باید در همین راستا توضیح داد.

استراتژی پوتین در خاورمیانه دو رکن مکمل دارد: یکی افزایش نفوذ سیاسی و نقش روسیه در کل منطقه که در این راستا روسیه پس از آنکه در سایه تحریم‌ها بخش قابل ملاحظه‌ای از نفوذ خود را در اروپا از دست داد، اقدام به تغییر رویکرد خود کرد. خاورمیانه یکی از مهم‌ترین عرصه‌های سیاست خارجی جدید این کشور است.

روسیه نه تنها بر آن است تا در تحولات سیاسی خاورمیانه نقشی موثر ایفا کند، بلکه اقدام به افزایش نقش خود در عرصه اقتصادی نیز کرده از آن جمله است، سرمایه‌گذاری کلان روسیه در خط لوله نفت اقلیم خودمختار کردستان و این دومین رکن استراتژی پوتین در خاورمیانه است.

سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری

بر اساس گزارشی که از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شده است، سرمایه‌گذاری کلان شرکت روس‌نفت در صنایع نفت اقلیم خودمختار کردستان عراق جلوه‌ دیگری از استراتژی ولادیمیر پوتین در خاورمیانه ارزیابی شده است. تصمیم روس‌نفت به سرمایه‌گذاری در کردستان عراق در شرایطی صورت می‌گیرد که در سایه برگزاری همه‌پرسی استقلال، مناسبات بین دولت خودمختار کردستان و دولت مرکزی عراق رو به  تیرگی نهاده است.

بر اساس اظهارات مقامات روس‌نفت، سهم این شرکت روسی در خط لوله نفت اقلیم خودمختار کردستان بالغ بر ۶۰ درصد است و ۴۰ درصد مابقی توسط گروه KAR تامین می‌شود.

منابع آگاه به خبرنگار رویترز اطلاع داده‌اند که حجم سرمایه‌گذاری روس‌نفت در این پروژه بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار می‌شود. نکته مهم در این خصوص این است که موضوع قرارداد توسعه این خط لوله انتقال نفت در این لحظه  بحرانی مطرح شده است.

بازار اربیل، فوریه ۲۰۱۶

دولت مرکزی  عراق چند روز پیش تهدید کرده بود که در صورت تداوم بحران، اقدام به انتقال نفت از طریق خط لوله قدیمی خواهد کرد؛ خط لوله‌ای که سال‌ها عملا مورد استفاده قرار نگرفته بود. در واقعیت امر، احداث خط لوله جدید توسط دولت اقلیم خودمختار کردستان برای انتقال نفت به بندر جیهان در ترکیه عملا استفاده از خط لوله قدیمی را از موضوعیت انداخته بود.

پروژه‌های روس‌نفت در کردستان عراق

مدیر اجرایی روس‌نفت روز پنجشنبه ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) در خصوص اختلافات بین دولت خودمختار کردستان و دولت مرکزی عراق گفته بود که موضوع حل این اختلافات برعهده خود آن‌هاست و این موضوع ربطی به سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در منطقه ندارد.

سرمایه‌گذاری کلان روس‌نفت ناظر بر توسعه  خط لوله نفت اربیل است. انتظار می‌رود که با توسعه این خط لوله، ظرفیت انتقال نفت آن روزانه به ۹۵۰ هزار بشکه افزایش یابد.

روس‌نفت با کسب ۶۰ درصد سهم این پروژه بزرگ نفتی، عملا به نیروی تعیین کننده در صنایع نفت کردستان عراق بدل خواهد شد.  این اما همه فعالیت‌های اقتصادی روس‌نفت در کردستان عراق را شامل نمی‌شود.

به عنوان نمونه روس‌نفت با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلار در پنج حوزه نفتی کردستان عراق موافقت کرده است. مضاف بر آن، روس‌نفت وامی معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در اختیار دولت خودمختار کردستان عراق قرار داده است؛ وامی که بازپرداخت آن از محل صدور نفت تامین خواهد شد. روس‌نفت بر آن است تا در  زمینه احداث خط  لوله نفت و خط لوله گاز با دولت خودمختار  کردستان عراق همکاری کند.