شناسهٔ خبر: 140906 - سرویس سیاست
منبع: صدا و سیما

امیر سیاری اعلام کرد:

فردا؛ اعزام ناوگروه کشورمان به روسیه

سیاری/2 فرمانده نیروی دریایی ارتش از اعزام ناوگروه کشورمان متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران، دماوند و ناو موشک انداز پیکان به بندر مخاچ قلعه روسیه خبر داد.

به گزارش «نماینده»، امیردریادار حبیب الله سیاری" فرمانده نیروی دریایی ارتش"،  گفت: فردا ناوگروه جمهوری اسلامی ایران به سمت بندر مخاچ قلعه روسیه حرکت می کند که ظرف ۴۸ ساعت در این بندر پهلو می گیرد.
وی افزود: ارسال پیام صلح و دوستی، ارتقای فرهنگ دریایی دو کشور و همکاری لازم برای برقراری امنیت در منطقه دریایی خزر از مهم ترین اهداف این سفر است.
امیر سیاری ادامه داد: این ناوگروه ظرف سه روز با اجرای برنامه های از پیش تعیین شده و برگزاری رزمایش مشترک یک روزه با نیروی دریایی روسیه به منظور تبادل تجربه، نمایش اقتدار و توانمندی نیروی دریایی در عرصه راهبردی، سیاسی و بین المللی به کشور باز می گردد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا اعزام این ناوگروه به روسیه مرتبط با تحرکات اخیر امریکا در منطقه است، گفت: این سفر هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد و نیروی دریایی کشورمان براساس برنامه ریزی معمول خود عمل می کند. سیاری افزود: اینکه کسی از جایی به جای دیگر سفر کند مشکلی نیست اما هر کسی برای ما تهدید باشد یا بخواهد به مرزهای ما نزدیک شود، قطعا اخطار خواهد گرفت و اجازه این کار را ندارد. وی با بیان اینکه ما تهدید را می شناسیم و سناریوهای مختلف تهدید را می دانیم، گفت: مبتنی بر تهدیدها و حتی فراتر از آن آمادگی لازم را داریم.
سیاری افزود: دکترین ما دفاعی مبتنی بر بازدارندگی است و اینقدر توان دفاعی و بازدارندگی داریم که هر کسی بخواهد به ما تعرض کند وقتی پای حساب و کتاب بنشیند می فهمد آسیب هایی که به او وارد می شود بیش از سودی است که ممکن است به او برسد و این واقعیتی است که وجود دارد.
وی تاکید کرد: هر کسی هر جا می خواهد بیاید و برود مطمئن باشد اگر به منطقه ما ورود کند، تمام حرکاتش رصد می شود و به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم به آب های سرزمینی، منطقه نظارت و یا منافع و منابع جمهوری اسلامی ایران نزدیک شود. سیاری گفت: ما با روسیه رفت و آمد داریم و روس ها حتی در دریای جنوب در بندرعباس میهمان ما بودند.
وی افزود: کشورهای مختلفی مانند ایتالیا، روسیه، پاکستان، هندوستان و چین همه از بندرعباس ما بازدید کردند که این مهم به معنای برقراری ارتباط مستمر جمهوری اسلامی ایران با نیروی دریایی کشورهای جهان به ویژه در منطقه است که توانمندی نیروی دریایی راهبردی ایران را نشان می دهد.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: این ارتباط های دریایی نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نیروی دریایی منطقه ای و قدرتمند در برقراری امنیت نقش بسزایی دارد.
نیروی دریایی ایران میهمان ویژه همایش دریایی ایتالیا
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه همایش دریایی ایتالیا دعوت شده که قرار است در این همایش سخنرانی کند.
امیردریادار حبیب الله سیاری گفت: ایتالیایی ها قبلا میهمان ما در بندرعباس بودند و علاقه مندند از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه برقراری امنیت در خلیج عدن استفاده کنند. وی افزود: ایتالیایی ها علاقه دارند برای برقراری امنیت در منطقه وسیع و گسترده خلیج عدن و شمال اقیانوس هند و استفاده از نحوه رفتار ما برای برقراری امنیت، با جمهوری اسلامی ایران تبادل تجربه کنند.
سیاری گفت: ما هم در ابعاد مختلف آموزشی، صنعتی، تبادل دانشجو و استاد و مسائل ساخت و ساز نیروهای دریایی دو کشور با ایتالیا همکاری می کنیم.
وی افزود: به زودی برای شرکت در این همایش دریایی عازم ایتالیا هستم. سیاری همچنین از میزبانی جمهوری اسلامی ایران در همایش دوسالانه کشورهای حاشیه اقیانوس هند موسوم به آیانس خبر داد. وی گفت: برقراری امنیت جمعی در اقیانوس هند مهم ترین محور این همایش است که ۵۵ تیم از کشورهای مختلف جهان در آن شرکت می کنند.
سیاری افزود: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت آینده میزبان و برگزارکننده همایش دریایی آیانس است. وی به برخی از دستاوردهای نیروی دریایی کشورمان اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۸۷ که نیروی دریایی راهبردی مطرح شد تاکنون حدود ۵۶ ناوگروه را به دریاهای دوردست اعزام کرده ایم.
امیر سیاری افزود: یکی از مهم ترین اهداف اعزام ناوگروه ها در جنوب، تامین امنیت خطوط مواصلاتی در خلیج عدن و باب المندب بوده است که در این بخش براساس آمار تا امروز ۴۲۰۰ فروند کشتی را در برابر حمله دزدان دریایی اسکورت کرده، از منطقه عبور داده و بیش از ۲۵۰ مورد نیز درگیری داشته ایم. وی گفت: برای این اقدامات ارزشمند چندین بار از سازمان جهانی دریایی تقدیرنامه اخذ کرده ایم، به علت اینکه توانسته ایم در برقراری امنیت در خلیج عدن فعال باشیم.
سیاری همچنین به فعال بودن ناوگروه های کشورمان در دریای جنوب و پهلو گرفتن در بندرهای کشورهای مختلف شامل پاکستان، هندوستان، سریلانکا، مالزی، اندونزی، چین، جیبوتی و قبلا سودان، عربستان و حضور در دریای مدیترانه، تانزانیا و افریقای جنوبی اشاره کرد.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: اثبات توانمندی های علمی و صنعتی نیروی دریایی کشور در حوزه تولید شناورهای مورد نیاز، انتقال فرهنگ دریایی و ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه و کشورهای دوست از مهم ترین اهداف سفرهای ناوگروه جمهوری اسلامی ایران است که همچنان ادامه دارد.