شناسهٔ خبر: 140889 - سرویس جامعه
منبع: مهر

از تعیین تکلیف حقوق ذی نفعان تا ساخت پلاسکوی جدید در دوسال

پلاسکو در جلسه هم اندیشی مسائل پلاسکو بر تعیین تکلیف ذینفعان در فرایند گذار که مدیریت شهری با کمک بنیاد به کمک آنان بیاید و نیز رعایت استاندارد ها در ساخت مجدد آن تاکید شد.

به گزارش «نماینده»،   جلسه هم اندیشی مسائل پلاسکو  با حضور اعضای شورای  اسلامی شهر تهران با حضور رییس و اعضای شورای شهر تهران، پیروز حناچی مشاور  وزیر راه و شهرسازی، علی رضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای و سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان عصر امروز چهارشنبه نوزدهم  مهر در شورا برگزار شد.

سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان در این جلسه  اظهار داشت:  ما آمادگی کامل داریم تا پس از اخذ مجوز های لازم در دو سال پلاسکو را مجددا بسازیم.

وی خاطر نشان ساخت : شورای پلاسکو در خواست بازگشایی ضلع شمالی را داده اند که ما موافق نیستیم چرا که ساختمان بر اساس آیین نامه های ۸۰ سال پیش ساخته شده است.

رییس بنیاد مستضعفان تاکید کرد: حق مالکانه ما درپلاسکو ساختمانی ۱۴ طبقه است این درحالی است که طبق  طرح تفضیلی  تنها اجازه ساخت ۷ طبقه  داریم.   از سوی دیگر باید به  ۶۰۰ مالک سرقفلی دار جواب دهیم و متعهد هستیم.

وی خاطر نشان ساخت:  ما قصد انتفاع نداریم و حتی ۴۰۰ متر زمین با استعلام از شهرداری و میراث  فرهنگی می خواهیم اضافه کنیم امیدواریم میراث هر چه سریعتر پاسخ دهد.

حجت معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز که در جلسه حضور داشت افزود:  در صورتی مسیر آینده روشن خواهد بود که رضایت کسبه و ذینفعان فراهم شود.

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: عمده گلایه و شکایات در خصوص پلاسکو بر می گردد یه عدم اجرای تعهدات.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  افزود: متاسفانه هنوز کسی نپذیرفته  که مقصر بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد:  وظایف سازمان ها نباید در غبار زمان به فراموشی سپرده شود لذا باید تعیین تکلیف و ساخت پلاسکو در قالب چارچوب و ضوابط تسریع شود.

پیروز حناچی  مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز خاطر نشان ساخت: : موضوع پلاسکو چند وجهی است، آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که نحوه بهره برداری ساختمان در وقوع حادثه تاثیر داشته لذا هر اتفاقی می افتد نباید به وضعیت بهره برداری قبل بازگردد.

وی افزود: تا امروز هزار گروه طراحی خواستار شرکت در فراخوان طراحی پلاسکو شده اند بالغ بر ۳۰ هزار نفر.

حناچی یادآور شد: در ساخت پلاسکو باید همه دستگاه های مسئول همکاری کنند. تا الان رسیدگی به این امر معطل بوده و باید تسریع شود.

محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا  نیز در جلسه هم اندیشی مسائل پلاسکو تاکید کرد: خرد جمعی به هر نتیجه ای در پلاسکو رسید باید همان را ملاک قرار داد.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز خاطر نشان ساخت: چند موضوع باید مد نظر قرار گیرد نخست تعیین تکلیف ذینفعان در فرایند گذار  است که مدیریت شهری با همراهی و همکاری بنیاد به کمک آنان بیاید.

سالاری به  موضوع حقوق مکتسبه  ذینفعان این حادثه اشاره کرد و گفت: طبق قوانین ساختمان را می توانند بر اساس همان حقوق قبلی ساخته شود و این مصوب کمیسیون ماده ۵ است.

وی ادامه داد : ساخت مجدد پلاسکو باید مطابق با تمام استاندارد ها و آایین نامه های مقررات ملی ساختمان باشد. به بیانی پلاسکوی جدید باید نمادی از اعمال قوانین و ضوابط در رعایت اصول ایمنی و شهر سازی و مواردی از این قبیل باشد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا همچنین خواستار تعیین تکلیف سازنده پلاسکوی جدید شد.

سعیدی کیا خطاب به سالاری  در خصوص سازنده پلاسکوی جدید کیست؟ گفت: بنیاد اینجا را سرمایه گذاری میکند و می سازد.

سالاری در ادامه با اشاره به ساختمان پشتی پلاسکو گفت:  باید برای ذینفعان این حق را قائل شد که با انتخاب مشاور ذیصلاح مقاومت ساختمان راستی آزمایی شود که اگر مورد قبول بود آنجا بازگشایی شود در غیر اینصورت تابع تصمیمات مقامات مسئول باشند.


زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا نیز افزود: پلاسکو  در حال حاضر به نماد تبدیل شده است  لذا نمی توان انتظار داشت ساختمانی مانند قبل ساخته شود. مالک نمی تواند انتظار داشته باشد که سود و زیان آن صفر شود.

وی تاکید کرد: باید کمیته ها و کارگروه های  ویژه تشکیل شود تا شورا و شهرداری در جهت کمک به این مهم اقدام نمایند.

بر اساس این گزارش مقرر شد موضوع پلاسکو در جلسات مشابه دیگری  تا حصول نتیجه  بررسی شود.