شناسهٔ خبر: 140836 - سرویس مجلس
منبع: تسنیم

جریمه ۴۰۰ میلیونی به بهانه اضافه برداشت آب

قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: به بهانه اضافه برداشت آب کشاورزان را تا ۴۰۰ میلیون تومان جریمه کرده‌اند.

به گزارش «نماینده» هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به خاموش کردن برخی از موتور چاه‌های کشاورزی به بهانه اضافه برداشت از سفره‌های زیرزمینی و جریمه کشاورزان، اظهار داشت: بسیاری از کشاورزان سراسر کشور دچار این مشکل شده‌اند.

وی با بیان اینکه قرار بود سیستم آبیاری قطره‌ای جایگزین سیستم سنتی در مزارع کشاورزی شود، افزود: با گذشت چندین سال از اجرایی شدن، این طرح  پیشرفت مناسبی نداشته است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس با تاکید براینکه دولت و وزارت نیرو کنتورهای هوشمندی برای چاه‌های کشاورزی نصب کرده‌اند، گفت: اولین مشکل این کنتورها این است که برداشت‌ها  را حدود ۳۰ درصد بیشتر نشان می‌دهد.

قوامی با ذکر مثالی در این زمینه، افزود: کشاورزی که باید به طور مثال ۳ هزار ساعت برداشت از یک چاه داشته باشد، این کنتورها میزان مصرف را ۳ هزار و هفتصد ساعت نشان می‌دهند، لذا دولت معادل این ۷۰۰ ساعت اضافه برداشت را از کشاورزان دریافت می‌کند که در برخی از مواقع صاحبان چاه‌ها مجبور هستند حدود  ۳۰  تا ۴۰۰ میلیون تومان جریمه پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه اقدام اخیر دولت منجر به عدم کشت پائیزه شده است، تصریح کرد: بسیاری از کشاورزان برای خرید تجهیزات از بانک وام دریافت کرده‌اند که با این روند پیش آمده برای پرداخت اقساط و گذران زندگی دچار مشکلات فراوانی شده‌اند و با رویه فعلی در آینده شاهد بوجود آمدن بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی  خواهیم بود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس خاطر نشان کرد: برای حل این مشکل نامه‌نگاری‌هایی را با رئیس جمهور و سایر مسئولان ذیربط انجام داده‌ایم که متاسفانه تاکنون اقدامی در جهت حل این معضل انجام نداده‌اند.