شناسهٔ خبر: 140822 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم

سردار سلیمانی: بحران کنونی کردستان عراق ناشی از خلأ شخصیت طالبانی است

سلیمانی سرلشکر سلیمانی با اشاره به خصایل جلال طالبانی نوشت: امروز جای آن دوست عزیز و فقید خالی است و بحران کنونی در کردستان عراق ناشی از خلأ وجود چنین شخصیت حکیم و موقعیت‌شناسی است.

به گزارش «نماینده»، سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق و دبیرکل اتحادیه‌ میهنی کردستان عراق را تسلیت گفت.

به گزارش کردپرس متن پیام سردار سلیمانی به‌مناسبت درگذشت طالبانی به‌شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت مجاهد خستگی‌ناپذیر، رئیس جمهور فقید عراق جناب آقای جلال طالبانی نه‌تنها مردم مسلمان عراق بلکه همه ملت‌های منطقه را متأثر و متألم کرد، مرگ شخصیت مجاهدی که قریب به بیش از شصت سال برای آزادی ملت عراق اعم از عرب، کُرد، ترکمن، شیعه، سنی، مسیحی و ایزدی مبارزه کرد، مردی که به‌حق کلمه "مام" برازنده او بود، شخصیتی که بارها سنگر خود را سنگر دفاع از شیعه، سنی، کُرد و عرب قرار داد.

منزلت این مرد بزرگ هنوز در بین ملت عراق شناخته نشده است، کما اینکه در کردستان عراق نیز آن‌گونه که باید، فرصت شناساندن و شناخت این رجل بارز حاصل نشد.

طالبانی مردی بزرگ بود که ریاست‌های جدید بر بزرگی او نیفزود، بلکه جایگاه‌ها را ارزشمند و بزرگ کرد، شخصیتی که بارها موجب نجات ملت عراق از گرداب‌ها، کشمکش‌ها و تفرقه‌ها شد.

این مصیبت برای مردم کردستان عراق بیش از دیگر آحاد ملت این کشور سنگین است و به‌خوبی می‌دانند که طالبانی بزرگ با چه مهارت و حکمتی در کنار حقوق دیگر اقوام عراقی، حقوق مردم کردستان عراق را در قانون اساسی تصویب و تثبیت کرد.

شخصیت بزرگی که پیوسته استقلال و یکپارچگی عراق را مد نظر داشت و معتقد بود حقوق همه اقوام و مذاهب عراقی می‌بایست در قالب یک کشور واحد در قانون اساسی دیده و گنجانده شود.

پارلمان و دولت کنونی عراق که نماد حضور همه قومیت‌ها، اقوام و مذاهب گوناگون عراق است نمونه بارزی از حکمت این مرد بزرگ و چریک خستگی‌ناپذیر است که با درایت و کمک دیگر رهبران عراقی به‌خوبی طراحی و اجرا شد.

طالبانی بزرگ در استراتژی خود جهان اسلام را مأمن و کشورهای همسایه خصوصاً جمهوری اسلامی ایران را عمق این استراتژی می‌دانست، لذا در تمام بحران‌ها و کشمکش‌ها این دو بعد به‌عنوان خط قرمز غیرقابل عدول، مدنظر برای آن بزرگوار محسوب می‌شد و از آن مراقبت می‌کرد.

بر همین اساس، در زمان اشغال عراق توسط آمریکا به‌رغم حساسیت‌های بالای اشغالگران، طالبانی بزرگترین مانع بر سر راه تخریب رابطه استراتژیک ملت عراق با جمهوری اسلامی ایران بود و با مهارت و حکمت خاص خود ایران را پیوسته پشتوانه ملت عراق قرار داد و خواهان این پیوستگی برای همیشه بود و به این دلیل جمهوری اسلامی ایران را وطن دوم خود می‌دانست.

طالبانی بدون اعتنا به مخالفت‌های آمریکا در زمان اشغال عراق، به‌دلیل فهم دقیق از حقایق منطقه، پیوسته از همبستگی ملت‌های عراق و ایران و دیگر کشورهای منطقه دفاع کرد.

ویژگی و برجستگی دیگر این شخصیت مبارز بزرگ این بود که اجازه ورود و ظهور و هیچ‌گونه مشروعیتی به دشمنان عالم اسلامی خصوصاً رژیم صهیونیستی نداد و او به خیلی از شخصیت‌های اسلامی اعم از شیعه و سنی کمک کرد و در رشد و توسعه عالم اسلامی خصوصاً در صحنه عراق نقش اساسی داشت.

طالبانی از اخلاق و ادب ویژه اسلامی برخوردار بود که این برجستگی ادب و اخلاق او، ایشان را تبدیل به یک شخصیت قابل احترام برای همه شخصیت‌ها و مسئولین جهان کرده بود.

کتابخانه او مملو از کتاب‌های اسلامی و سرگذشت مبارزان بود، لذا طالبانی ضمن درس‌آموزی از مکتب اسلام و بزرگان آن که این مسئله در رفتار و اخلاق او کاملاً نمایان بود، از سرگذشت دیگر مبارزان جهان نیز به‌خوبی درس‌آموزی کرده بود و این دو ویژگی باعث شده بود وی محور و مرکز رجوع عموم قومیت‌ها و گروههای عراقی برای حل‌وفصل مناقشات قرار گیرد.

امروز جای آن دوست عزیز و فقید خالی است و بحران کنونی در کردستان عراق ناشی از خلأ وجود چنین شخصیت حکیم و موقعیت‌شناسی می‌باشد، شخصیتی که پیوسته نه‌تنها بر موج احساسات سوار نمی‌شد بلکه احساسات را در یک چارچوب منطقی و عقلانی هدایت می‌کرد.

طالبانی عمر خود را فدای ملت عراق کرد و حقیقتاً باید ایشان را شهید راه عراق دانست. رحمت واسعه خداوند بر آن مرد بزرگ باد که پیوسته مرهمی بر زخم‌های ملت عراق در زمان حکومت ستمگر بعث و پس از آن نیز علمدار وحدت و یکپارچگی عراق بود.

طالبانی مدرسه خاصی تأسیس کرد که امیدواریم شاگردانی که در این مدرسه درس خوانده و تربیت شده‌اند راه آن بزرگ‌مرد را در پیش گیرند که آن راه همواره تأکید دیگری بر خود بود و ترجیح وحدت بر تفرقه و تفکیک و رجحان منطق بر احساسات و اولویت همسایه بر بیگانه و برتری اسلام بر کفر و ترجیح آزادی بر اشغالگری و ترجیح فلسطین بر رژیم صهیونیستی، دیگر برجستگی‌هایی که ذکر آن نیازمند کتاب‌های قطوری می‌باشد.

اینجانب خود را در غم از دست دادن این مرد بزرگ و استاد وارسته مبارزه و شخصیتی که از اخلاق و ادب اسلامی بهره‌های فراوانی برده بود، عزادار می‌دانم و این حزن بزرگ را به خانواده محترم آقای طالبانی، همسر و فرزندانش و دیگر رهبران کردستان عراق خصوصاً حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق تسلیت عرض می‌کنم و برای آن دوست سفرکرده مجاهد، مغفرت و رحمت واسعه الهی و برای خانواده بزرگوارش صبر و اجر از خداوند سبحان خواستارم.

سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی