شناسهٔ خبر: 140798 - سرویس سیاست
منبع: صبح نو

اقدام تلافی‌جویانه هیات نظارت بر اجرای «برجام» چه خواهد بود؟

مذاکرات/1 رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی: با توجه به قوی بودن احتمال خروج آمریکا از برجام، هیات نظارت باید راه مقابله را پیش بینی کرده باشد و اعلام موضع و اقدام عملی در جهت حفظ منافع جمهوری اسلامی از مسوولیت های این کمیته است.

به گزارش «نماینده»، روزشمار اعلام رسمی مرگ برجام به کمتر از ۷۰ ساعت دیگر رسیده و توافق هسته‌ای مایه افتخار و دستاورد بزرگ دولت یازدهم در حال نزدیک شدن به پایان راه خود است. از آغاز امضای توافق وین انتقادهایی به متن برجام و اشکالات آن وجود داشت، یکی از مهم‌ترین این اشکالات بی توجهی به دستورالعمل ۹ بندی مقام معظم رهبری در خصوص برجام بود که هیچ یک به عرصه عمل نرسید.

در این میان اما متن طولانی توافق برجام که تنها به زبان انگلیسی نگارش شده است، خطای بزرگ‌تری  بود که رخ داد و این توافق می‌بایست به دو زبان (انگلیسی و فارسی) تهیه می‌شد، امضای بین المللی برجام و تصویب آن در مجلس تنها در ۲۰ دقیقه و با قیام و قعود اما کار را تمام کرد و دیوار برجام تا به امروز کج رفت و حال در حال فروریختن است.

البته بی توجهی سه نهاد نظارتی برجام به نقض‌های مکرر از سوی آمریکا را نباید نادیده گرفت. به نظر می‌رسد هیات نظارت بر اجرای برجام تنها به گزارش‌های واصله از سوی وزارت خارجه بسنده کرده و حتی می‌توان به جرات گفت که برخی از این افراد تاکنون متن توافق را کامل نخوانده است.
 
بروجردی: هیات نظارت برجام، اقدام عملی در جهت حفظ منافع ایران انجام دهد
علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با روزنامه صبح نو، با بیان اینکه برجام یک توافق بین المللی و از پشتوانه شورای امنیت برخوردار است، اظهار داشت: اینکه آمریکایی‌ها در دوران ترامپ ناقض برجام هستند تردیدی در آن وجود ندارد. با توجه به اینکه توافق هسته‌ای یا برجام یک توافق رسمی بین المللی است که پنج عضو شورای امنیت به علاوه آلمان از یک طرف و اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی از طرف دیگر آن را به امضا رساندند و از پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است، بنابراین یک سند رسمی است و هرگونه نقض آن بر می‌گردد به طرف کشور نقض کننده که آمریکاست.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خروج از برجام، طبیعتاً بی حرمتی به همه اعضای امضاکننده است، تصریح کرد: برجام یک سند مهم بین المللی است که اعضای آن عضو دائم شورای امنیت هستند و در موضع گیری‌های متعدد مخالفت خود را با سیاست‌های آمریکایی ترامپ اعلام کرده و معتقدند که این اقدام به ضرر آمریکا و گروه حاکم بر این توافق مهم است. از سوی دیگر نقض آن در واقع بی حرمتی به همه امضاکنندگان این توافق تلقی می‌شود، کشورهای امضاکننده عملاً مخالف مواضع آمریکا هستند.

بروجردی با بیان اینکه اگر خروج آمریکا از برجام اتفاق بیفتد، نقش هیات نظارت برجام دیده می‌شود، عنوان کرد: اگر آمریکایی‌ها به تحریم‌های سختگیرانه برگردند و از برجام خارج شوند، اینجاست که نقش هیات نظارت بر برجام باید خود را نشان دهد و تصمیم لازم را بر مبنای حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران و اقدام احتمالی ترامپ اتخاذ کنند. هر چند باید با توجه به قوی بودن احتمال خروج آمریکا از برجام، هیات نظارت باید راه مقابله را پیش بینی کرده باشد و اعلام موضع و اقدام عملی در جهت حفظ منافع جمهوری اسلامی از مسوولیت های این کمیته است. احتمال دارد راه‌های مقابله را بررسی کرده باشند، منطق حکم می‌کند این کار صورت پذیرفته باشد.

جلسات هیات نظارت بر اجرای برجام کم و محدود بود
حمیدرضا مقدم فر، مشاورفرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت وگو با روزنامه صبح نو گفت: هیات نظارت بر اجرای برجام در طول این مدت زحماتی کشیدند ولی انتظار بیش از این‌ها بود و آنگونه که مقام معظم رهبری نکاتی را توصیه کردند و می‌توانست در این روند تاثیرگذار باشد، از سوی هیات نظارت آنطور که  انتظار می‌رفت محقق نشد.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه افزود: اگرهیات نظارت خطوط  قرمزی را که رهبری مطرح می‌کردند رعایت می‌کرد، امروز آمریکا نمی‌توانست بدعهدی وعهد شکنی کند. ما با داشتن ضمانت‌های حقوقی  از سوی آن‌ها می‌توانستیم افکار عمومی و راه‌های آنها را ‌ببندیم ولی متاسفانه این امر نشد.

مقدم فر، با اشاره به اینکه هیات نظارت جلسات محدود و کم داشت، تصریح کرد: اطلاع رسانی‌ای که باید در خصوص برجام صورت می‌گرفت انجام نشد. البته برخی جاها دکترولایتی اشاره‌هایی به این موضوع داشت ولی جمع ماهو و ترکیبی که در این هیات بود، آنگونه که انتظار می‌رفت محقق نشد. ان شاء الله تلاش‌های بهتری از سوی این هیات در روزهای آتی ببینیم.

حقیقت پور: سخنان ظریف و سردار جعفری جمع بندی نشست‌های برجام است

منصور حقیقت پور، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هیات نظارت بر برجام در موقع مقتضی پاسخ سبک سری‌های ترامپ را خواهد داد، گفت: ما مانند آقای ترامپ که سبک سرانه سخن می‌گوید نیستیم، مواضع ما به موقع و بر اساس جمع بندی نهایی اعلام خواهد شد.

مشاور رییس مجلس  در پاسخ به اینکه چرا تاکنون هیات نظارت بر برجام واکنشی به تهدیدات آمریکا نشان نداده است، تصریح کرد: احساس من از سخنان سردار جعفری که اخیراً هشدارهایی به آمریکا داد، نتیجه یک جمع بندی وتصمیم گیری‌هایی بوده که عنوان شده است؛ حتی آقای دکتر ظریف عنوان کرد که اگر آمریکا از برجام بیرون برود ماهم بیرون می‌رویم؛ این‌ها نتیجه و جمع بندی همان نشست‌های هیات های نظارت بر برجام است که این افراد عنوان می‌کنند. حتماً هیات نظارت بر برجام در ایران به موقع و مناسب پاسخ سبک سری‌های ترامپ را اعلام می‌کند.