شناسهٔ خبر: 140788 - سرویس اقتصاد
منبع: مهر

اسنادمناقصه را به ما نمی‌دهند/تولید ایرانی را از خارجی‌ها می‌خرند

پالایشگاه در حالیکه بخشی از ۱۰ قلم گروه کالایی مورد نیاز صنعت نفت بومی سازی شده،اما همچنان تولید و استفاده از بخشی دیگر از آنها با حواشی مختلفی روبرو است.

به گزارش «نماینده»، وزارت نفت در راستای حمایت از تولید داخل، ۱۰ گروه کالایی مورد نیاز این صنعت را مشخص کرد و سکان ساخت آن را به تولیدکنندگان داخلی سپرد. این اقلام که برخی از آنها به تولید رسیده و  استفاده از برخی از آنها در پروژه های نفتی آغاز شده، موجب دلگرمی تولیدکنندگان داخلی گردیده و نور امید را برای ادامه این مسیر در دل آنها روشن کرده است.

با این وجود بخش دیگری از این اقلام کالا با وجود اینکه در وندور لیست وزارت نفت قرار داشته و تاییدیه‌های لازم و کافی را برای کیفیت و تست محصول خود در اختیار دارند، همچنان از سوی پیمانکاران بزرگ نفتی خریداری نشده و متاسفانه نمونه مشابه خارجی آن وارد می‌شود. البته واردات این محصولات نیز از پیچ و خم های متفاوتی می گذرد.

به این معنا که پیمانکاران بزرگ نفتی که باید محصولات مورد نیاز خود را که طبیعتا از طریق برگزاری مناقصه از تولیدکنندگان داخلی تامین می کنند، مناقصه برگزاری می کنند اما الزام تعیین می کنند که اقلام مورد نیاز باید حتما فلان برند خاص خارجی باشد و همین مساله،  عرصه را برای حضور تولیدکنندگان اقلام با کیفیت داخلی تنگ می کند.

در روشی دیگر که به نظر می رسد به منظور دور زدن قانون طراحی شده، ذیل سفارش فهرست تجهیزات یدکی مورد نیاز یک برند خاص، تجهیزات مورد نیاز خود را نیز سفارش داده و به این ترتیب یک سیل از واردات را ترتیب می دهند.

در همین ارتباط حمیدرضا اسمعیلی، مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده تجهیز چاه‌پیما در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه محصول تولیدی ما جزوه ۱۰ گروه کالایی بومی سازی شده قرار دارد و ممیزی های لازم را نیز پشت سر گذاشته است، گفت: محصولات تولیدی ما در وندورلیست وزارت نفت قرار دارد، اما در برخی موارد، زمانی که شرکت ها و پیمانکاران زیر مجموعه وزارت نفت اقدام به برگزاری مناقصه می کنند، اسناد مناقصه را در اختیار ما قرار نداده و اسناد مناقصه را فقط  به چند شرکت محدود خارجی می دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد بخش طراحی و عملیات نصب محصولات ما ایرانی است، ادامه داد: بخشی از محصولات ما نیز مانند هر محصول دیگری در داخل تولید نمی شود. چرا که تولید آن در داخل مقرون به صرفه نیست.

وی تصریح کرد:  مواد اولیه ای که ما در ساخت محصولات خود استفاده می کنیم دارای استاندارهای بین المللی است.  

طبق گفته اسمعیلی محصولات تولیدی این شرکت به اندونزی، مالزی، امارات متحده عربی، عراق و... صادر می شود و دربرخی موارد، پیمانکاران بجای خرید مستقیم از ما، محصول ما را که به مقصد دیگری صادر می کنیم، از کشور خارجی خریداری کرده و وارد می کنند.