شناسهٔ خبر: 140678 - سرویس بین‌الملل
منبع: مهر

روابط حماس با ایران متمایز است/نتانیاهو برای ما تعیین تکلیف نکند

سخنگوی حماس «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس در واکنش به درخواست نتانیاهو از دولت وفاق ملی برای قطع رابطه با ایران، گفت: روابط حماس با ایران متمایز است و تل آویو نمی تواند برایمان تعیین تکلیف کند.

به گزارش «نماینده» اعضای دولت وفاق ملی فلسطین پس از سالیان طولانی، روز دوشنبه وارد نوار غزه شدند. اعضای دولت وفاق ملی فلسطین که قرار است جلسه هفتگی خود را در نوار غزه برگزار کند، از گذرگاه «عوفر» در غرب رام الله عبور کرده و از طریق گذرگاه «ایرز» وارد نوار غزه شدند. در همین راستا «واصل ابو یوسف» دبیرکل جبهه آزادی بخش فلسطین اعلام کرد که توافق قاهره به تکمیل آشتی میان حماس و فتح منجر شده است و هشدار داد که در سایه لجاجت های اسرائیل و سکوت ایالات متحده در برابر شهرک سازی های رژیم صهیونیستی، ‌ شکاف در میان جریان های فلسطینی می تواند خطرناک باشد.

این اقدام (ورود اعضای دولت وفاق ملی به غزه) بعد از توافقی است که اخیرا در قاهره صورت گرفت و بر اساس آن حماس اعلام کرد کمیته اداری خود را منحل خواهد کرد تا دولت وفاق ملی کار خود را در نوار غزه از سر بگیرد و به این ترتیب شکاف های ایجاد شده میان فلسطینیان از بین برود. «رامی الحمد الله» نخست وزیر دولت وفاق ملی پس از ورود به غزه گفت: «کشور فلسطین بدون وحدت جغرافیایی و سیاسی کرانه باختری و نوار غزه تشکیل نخواهد شد. ما به غزه آمدیم تا به دودستگی و اختلافات داخلی برای همیشه پایان دهیم. از تلاش های مصر و تمامی گروه های فلسطینی در مسیر تحقق آشتی ملی و برچیدن دودستگی فلسطینیان تقدیر و تشکر می کنیم. تنها طرفی که از دودستگی و اختلافات فلسطینیان سود می برد، رژیم صهیونیستی است».

در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس ترتیب داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

* «رامی الحمد الله» نخست وزیر دولت وفاق ملی فلسطین امروز وارد نوار غزه شد و هدف از این اقدام را برداشتن گامی در راستای پایان جدایی ها و تحقق آشتی ملی خواند. به نظر شما ورود هیأت دولت وفاق ملی چه تأثیری می تواند در تحقق آشتی ملی داشته باشد؟

انحلال کمیته اداری در نوار غزه و واگذاری امور به دست دولت وفاق ملی، یک تصمیم سرنوشت ساز و استراتژیک توسط جنبش مقاومت اسلامی حماس بود
انحلال کمیته اداری در نوار غزه و واگذاری امور به دست دولت وفاق ملی، یک تصمیم سرنوشت ساز و استراتژیک توسط جنبش مقاومت اسلامی حماس بود. این تصمیم در راستای اجرایی ساختن توافق های قبلی صورت گرفته با فتح اتخاذ شد. اتخاذ این تصمیم موجب شد تا شرایط برای ورود اعضای دولت وفاق ملی به نوار غزه فراهم شود.

اکنون دیگر اداره تمامی وزارتخانه ها و مؤسسات در نوار غزه به دست دولت وفاق ملی واگذار شده است و حماس دیگر مسئولیتی در قبال اداره امور نوار غزه ندارد. از سوی دیگر، طی یکی دو روز گذشته دولت وفاق ملی مورد استقبال گسترده مردم فلسطین در نوار غزه قرار گرفت. پس از ورود اعضای دولت وفاق ملی به غزه، امید فلسطینیان ساکن این منطقه به آینده بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. همین استقبال موجب شد تا مقامات دولت وفاق ملی در آخرین جلسه خود که روز گذشته برگزار شد، تصمیمات تنبیهی تشکیلات خودگردان علیه نوار غزه را لغو کنند.

*نقش دولت قاهره به ریاست «عبدالفتاح السیسی» را در مذاکرات میان دو جنبش حماس و فتح، چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا قاهره در سلسله تحولات اخیر در عرصه مسأله فلسطین نقش مؤثری داشته است؟

ما در طول مدت زمان گذشته از تمامی تلاش ها از سوی هر طرفی برای تحقق آشتی ملی استقبال کردیم. جنبش های حماس و فتح تاکنون نشست های گوناگونی در نقاط مختلف بایکدیگر
مصر همواره نقش بسیار مهمی در پیشبرد مذاکرات آشتی ملی در فلسطین ایفا کرده است
داشته‌اند. ما در قطر، عربستان، یمن، سنگال و قاهره نشست های متعددی برگزار کردیم و رایزنی های زیادی را در خصوص آشتی ملی انجام دادیم.

آخرین نشست گروه های فلسطینی برای تحقق آشتی ملی هم در شهر قاهره پایتخت مصر انجام شد. مصر همواره نقش بسیار مهمی در پیشبرد مذاکرات آشتی ملی در فلسطین ایفا کرده است. اکنون نیز دولت مصر در تحقق آشتی ملی در اراضی اشغالی جدی است و بر روی این مسأله اصرار می ورزد. مصر به دنبال پایان جدایی ها میان گروه های فلسطینی است. سفر روز گذشته هیأت اطلاعاتی مصری به نوار غزه در چارچوب تلاش های قاهره برای تحقق آشتی ملی میان فلسطینیان، انجام شد. قرار است طی هفته آینده گروه های فلسطینی دیداری با مسئولان مصری داشته باشند.

*اخیرا «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن مداخله در امور فلسطینیان، تأکید کرده که رژیم اسرائیل تنها در صورتی موافق آشتی ملی خواهد بود که دولت وحدت ملی فلسطین، شاخه نظامی حماس را منحل کند. آیا حماس حاضر است برای تحقق آشتی ملی از گزینه مقاومت عبور کند؟

سخنان نتانیاهو نشان داد که رژیم صهیونیستی بیشترین سود را از تداوم جدایی گروه‌های فلسطینی در اراضی اشغالی، می بَرد
اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل در خصوص مسأله آشتی ملی فلسطین در وهله اول دخالت آشکار تل آویو در امور داخلی فلسطین به شمار می رود. مسأله آشتی ملی فلسطین اساسا ارتباطی به تل آویو پیدا نمی کند که مقامات آن در این‌باره اظهار نظر کنند. سخنان نتانیاهو به خوبی نشان داد که رژیم صهیونیستی بیشترین سود را از تداوم جدایی گروه‌های فلسطینی در اراضی اشغالی، می بَرد.

برهمین اساس، به ضرس قاطع می توان گفت که در صورت تحقق آشتی ملی در فلسطین و تشکیل دولت وحدت ملی، این رژیم اسرائیل خواهد بود که بیشترین زیان را متحمل می شود. امروز ما به دنبال آن هستیم تا از طریق تقویت وحدت داخلی، بیش از پیش با دشمن صهیونیستی مقابله کنیم. با با تقویت وحدت خود به مواجهه با صهیونیستها می پردازیم.

نکته بعدی در خصوص مسأله مقاومت، گزینه مقاومت و درخواست صهیونیستها از دولت وفاق ملی برای انحلال شاخه نظامی حماس است. تا زمانی که اشغالگری در اراضی فلسطین وجود دارد، گزینه مقاومت نیز وجود خواهد داشت. در سایه وجود اشغالگران، سلاح مقاومت توسط ملت فلسطین کنار گذاشته نخواهد شد. ما از گزینه مقاومت عدول نخواهیم کرد. بکار گیری سلاح مقاومت برای مقابله با رژیم اسرائیل، حق طبیعی ملت فلسطین است.

*علاوه بر این، نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین خواستار قطع روابط فلسطینیان با جمهوری اسلامی ایران شده است. با توجه به اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، روابط دولت وحدت ملی فلسطین با جمهوری اسلامی ایران در آینده را چگونه ارزیابی می کنید؟

واقعیت این است که ما امروز با یک مجرم طرف هستیم. ما اجازه نخواهیم داد که رژیم صهیونیستی برنامه ها و پروژه های شوم خود را در فلسطین اجرایی سازد. روابط ما با جمهوری اسلامی
روابط ما با جمهوری اسلامی ایران، روابطی قوی، فعال و متمیز است
ایران، روابطی قوی، فعال و متمیز است. ما به اشغالگران و هیچ طرف دیگری اجازه مداخله در این روابط را نمی دهیم. روابط ما با همه حسنه است.

ما به دنبال ایجاد روابط حسنه با تمامی کشورهای منطقه ای و بین المللی هستیم. رژیم اسرائیل نمی تواند برای ما تعیین کند که با چه کسی ارتباط داشته باشیم و با چه کسی ارتباطمان را قطع کنیم. ما از رابطه با تمامی کشورهایی که از مسأله فلسطین و گزینه مقاومت حمایت به عمل می آورند، استقبال می کنیم.