شناسهٔ خبر: 140454 - سرویس سیاست
منبع: روزنامه جوان

چرا رئیس مجلس با نفت‌مالی کردن نمایندگان به دست زنگنه برخوردی نکرد؟!

سکوت دولت ومجلس درباره استخدام مجلسی‌ها درنفت

لاریجانی و زنگنه لاریجانی گفته بود اگر خبر استخدام نمایندگان فعلی در نفت درست باشد با زنگنه برخورد می کند

«نماینده» / استخدام نمایندگان مجلس در وزارت نفت را باید پدیده‌ای دانست که در دولت یازدهم و دوازدهم به ظهور رسید تا همراه‌ترین مجلس با وزارت نفت نصیب بیژن نامدار زنگنه شود.
زنگنه همواره یکی از وزرایی بوده که مخالفان سرسخت و جدی در مجلس داشته است. اغلب تصمیم‌گیری های وی مورد انتقاد مجلس قرار می گرفت و حتی تا یک‌قدمی استیضاح می رفت. سال ۹۲ وی در مجلس کار سختی داشت و به سختی  توانست کلید وزارت نفت را از بهارستان دریافت کند.

همان زمان زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر آنکه تعدادی از نمایندگان مخالف وی با وعده استخدام در وزارت نفت نظرشان برگشته بود. مجلس اصولگرایی که در ظاهر نمی توانست به وی اعتماد کند اما او را عبور داد و در نهایت هم کسی نفهمید وی چگونه از این فیلتر عبور کرد.
این راز سربسته باقی ماند تا جلسه رأی اعتماد او در سال ۹۶. هدایت‌الله خادمی نایب رئیس کمیسیون انرژی که به عنوان مخالف صحبت کرد پرده از ماجرایی برداشت که وزیر نفت با استخدام بیش از ۲۵ نماینده دوره‌های نهم و دهم مجلس در وزارت نفت، دست به بدعت بزرگی زده بود و همین کار شائبه‌هایی را برای خرید و فروش رأی اعتماد ایجاد کرد.

در همین حین وزیر نفت هم در واکنش به این افشاگری گفت به استخدام نمایندگان افتخار می کند! چراکه به عقیده زنگنه، نگرانی نمایندگان درباره آینده شغلی خود مفسده‌انگیز است. دو روز پس از این غائله، اخباری مخابره شد که نشان می داد وزیر نفت برای اخذ رأی اعتماد به مجمع نمایندگان استان گیلان تعهداتی داده است که کار را برای وزیر نفت سخت‌تر کرد.
هر چند این افشاگری به مذاق علی لاریجانی رئیس مجلس خوش نیامد و به نماینده مخالف انتقادهایی وارد کرد ولی چند هفته پس از این ماجرا اسنادی منتشر شد که نشان می داد چندین نماینده فعلی و بستگان در وزارت نفت استخدام شدند.

این در حالی است که رئیس مجلس گفته بود در صورت استخدام نمایندگان فعلی مجلس با وزیر نفت برخورد می کند ولی پس از افشای جزئیات این اقدام عجیب زنگنه هیچ برخوردی با او نشد تا نشان داده شود برخی  مسائل کشور در محلی بسته می شوند که نباید دیده ‌شود.
 

مجلس نهمی ها
تعدادی از نمایندگان مجلس نهم در همان سال ۹۲ به استخدام وزارت نفت درآمدند تا پس از نمایندگی به نفت بروند. یکی از این نمایندگان سیدشریف حسینی عضو هیئت رئیسه مجلس نهم و یکی از طرفداران زنگنه در مجلس بود. نماینده سابق اهواز پس از دوران نمایندگی در نفت صاحب سمت شد درست مانند سیدمؤید حسینی صدر که در بخش پتروشیمی فعال شد.
از دیگر نمایندگان مجلس نهم هم می توان به انصاری نماینده آبادان، تمیمی نماینده شادگان و چند نماینده دیگر اشاره کرد که همگی در نفت استخدام شدند.
 

نمایندگان فعلی
در روزهای رأی اعتماد تصویری منتشر شد که دست وزیر نفت روی صورت یکی از نمایندگان مجلس قرار داشت که حاشیه‌ساز شد. آن نماینده جلیل مختار بود که هم‌اکنون نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون انرژی است، اسناد منتشر شده نشان می دهد وی چند ماه پیش از اداره بهزیستی به وزارت نفت منتقل شده و با مدرک بهزیستی، نفتی شده است.
 
غلام‌محمد زارعی، نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس نهم و دهم هم توانسته کارمند وزارت نفت شود. زارعی که کارمند وزارت کشور است در سال ۹۴ پیش از پایان مجلس نهم توانسته خود را از استانداری کهگیلویه و بویراحمد به وزارت نفت منتقل کند که اگر موفق به حضور در مجلس دهم نشد، به جمع نمایندگانی بپیوندد که با موافقت زنگنه نفتی شده‌اند. البته تأکید می شود در مجلس نهم هم یکی از نمایندگان وقت به همین شکل به وزارت نفت منتقل شد که نشان می دهد این رویه همواره از سوی وزیر نفت پیگیری می شده است.
آخرین فهرست استخدامی های وزارت نفت از بهارستان نشان می دهد بسیاری از نمایندگان سابق و فعلی مجلس در وزارت نفت استخدام شده‌اند که در نوع خود جالب و شبیه یک رکورد است.

۱- محمدسعید انصاری، نماینده سابق آبادان، صندوق بازنشستگی نفت
۲- عبدالله تمیمی، نماینده سابق شادگان، صندوق‌ بازنشستگی نفت
۳- حسن شبانپور، نماینده سابق مرودشت، معاونت پارلمانی وزارت نفت
۴- حمید کریمی، نماینده سابق ایلام، شرکت نفت مناطق مرکزی
۵- شمس‌الله بهمئی، نماینده سابق رامهرمز، معاون پشتیبانی و فناوری مرکز توسعه مدیریت وزارت نفت
۶- سیدشریف حسینی، نماینده سابق اهواز، مدیرکل حسابرسی و امور مجامع وزارت نفت
۷- سیدمؤید حسینی صدر، نماینده سابق خوی، مشاور وزیر نفت در امور پتروشیمی
۸- امیرعباس سلطانی، نماینده سابق بروجن، عضو هیئت مدیره شرکت نفت فلات قاره
۹- علی مروی، نماینده سابق نیشابور، رئیس هیئت مدیره پتروپارس
۱۰- سعید حیدری طیب، نماینده سابق کرمانشاه، نماینده وزیر نفت در هیئت عالی گزینش
۱۱- جلیل جعفری، نماینده سابق خلخال، عضو هیئت مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت
۱۲- سید عماد حسینی، نماینده سابق قروه، رئیس هیئت مدیره تاپیکو
۱۳- سیدمعروف صمدی، نماینده سابق سنندج، فعال در فاز ۱۵ و ۱۶
۱۴- سیدمحمد بیاتیان، نماینده سابق بیجار، فعال در فاز ۱۴
۱۵- مرتضی زرین‌گل، نماینده سابق کردستان، معاونت توسعه طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس
۱۶- احمد سجادی، نماینده سابق سرخس، شرکت نفت مناطق مرکزی
۱۷- ابوالقاسم رحمانی، نماینده سابق اقلید، مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی
۱۸- محمد سقایی، نماینده سابق استهبان و نیریز، مشاور وزیر و مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره، جاسک
۱۹- محمد ابراهیم محبی، نماینده سابق سنقر،   سرپرست هسته گزینش مرکزی
۲۰- حمیدرضا کاتوزیان، نماینده سابق تهران، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت
۲۱- پورفاطمی، نماینده سابق تنگستان، رئیس امور فرهنگی شهرک‌های مسکونی صنعت نفت
۲۲- محمد فیروزی، نماینده سابق نطنز، مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز
۲۳- غلامحسین فروغی نیا، نماینده سابق شیراز، مدیر منابع انسانی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی
۲۴- جلیل مختار، نماینده آبادان
۲۵- امید کریمیان، نماینده مریوان