شناسهٔ خبر: 140436 - سرویس اقتصاد
منبع: تسنیم

قاچاق ۵۰۰ هزار تن برنج به کشور در سال ۹۵/امسال قاچاق برنج صفر شد

برنج دبیر انجمن واردکنندگان برنج با به بیان اینکه در سال جاری واردات برنج قاچاق به کشور صفر شده است گفت: در سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار تن برنج به کشور قاچاق شده است.

به گزارش «نماینده» مسیح کشاورز  اظهار کرد: با توجه به اینکه دریافت مابه‌التفاوت ۵۰۰ تومانی برای واردات هر کیلوگرم برداشته شده است این محصول در سال جاری، دیگر به صورت قاچاق به کشور وارد نمی‌شود.

وی افزود: آمار گمرک نیز نشان می‌دهد که در ۵ ماه ابتدایی سال ۹۵ ،   حدود ۵۰۰ هزار تن برنج به کشور وارد شده است اما این رقم در مدت مشابه سال جاری به یک میلیون تن رسیده است که این امر نشان می‌دهد که واردات برنج قاچاق جای خود را به جای واردت قانونی این محصول داده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: در سال گذشته علاوه بر دریافت تعرفه گمرکی ۴۰  درصدی، در هر کیلوگرم ۵۰۰ تومان نیز مابه‌التفاوت دریافت می‌شد که با حذف دریافت این مابه‌التفاوت، در سال جاری میزان واردات برنج قاچاق به کشور به صفر رسیده است.

 وی تصریح کرد: در این شرایط دیگر واردات قانونی برنج ارزان‌تر از قاچاق این محصول تمام می‌شود و واردات غیر قانونی این محصول از صرفه اقتصادی افتاده است و کسی برای واردات، به سمت قاچاق نمی‌رود.

کشاورز گفت: آمار گمرک نشان می‌دهد برنج به صورت قاچاق به کشور نیامده است در حالی که در سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار تن برنج به کشور قاچاق شده است.

بنابراین گزارش، بر اساس آمارهای تجارت خارجی، در ۵ ماهه نخست سال ۹۶ واردات برنج رشد ۱۰۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

بر اساس جزئیات آمارهای تجارت خارجی کشورمان در ۵ ماهه نخست سال جاری، واردات برنج در حالی از یک میلیون تن عبور کرده که ارزش وارداتی این محصول در حدود ۹۶۲ میلیون دلار بوده است.
گفتنی است، برنج نیمه سفید شده یا کامل سفید شده با این حجم واردات، عنوان نخستین محصول وارداتی را به خود اختصاص داده است. بر این اساس سهم وزن این محصول از کل واردات ۷ درصد و سهم ارزی آن ۴.۹۵ درصد بوده است.
 بر اساس این گزارش در ۵ ماهه نخست سال گذشته تنها ۵۶۳هزار تن به ارزش ۴۷۵ میلیون دلار وارد شده بود. بر این مبنا واردات برنج به لحاظ وزنی ۷۶ درصد و به لحاظ ارزش ۱۰۲ درصد رشد داشته است.

بر اساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری فصل ممنوعیت واردات برنج از شهریور ماه آغاز شده در حالی که در سال ۹۵ فصل ممنوعیت همزمان با فصل برداشت و از مرداد ماه شروع شده بود.