شناسهٔ خبر: 140358 - سرویس سیاست
منبع: جهان نیوز

فائزه هاشمی: چادر را سنتی سَرَم می‌کنم

فایزه هاشمی فائزه هاشمی رفسنجانی: چادر را سنتی سرم می‌کنم و اعتقاد ندارم که چادر حجاب برتر است، چادر حجابی است مثل حجاب‌های دیگر. یادم نمی‌آید که اجباری در این قضایا داشته باشیم.

به گزارش «نماینده»، «فائزه هاشمی» در مصاحبه با روزنامه شهروند گفت: «همه اعضای خانواده ما خاطرات می‌نویسند. من ۲۱ سال است خاطراتم را می‌نویسم؛ ولی به انتشارش نمی‌توانم فکر کنم، چون خیلی از آن‌ها حتماً برای چاپ‌کردن ممنوع است».
وی در پاسخ به این سؤال که «عفت خانم هنوز خاطراتشان را می‌نویسند و قرار نیست دوباره منتشر شود؟» گفت: «بله، هر روز می‌نویسد و جلد دوم آن قرار است، منتشر شود»
فائزه هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «ما دو موضوع را از آقای هاشمی به ارث بردیم؛ یکی محبت مردم و یکی مزاحمت‌هایی که برای او ایجاد می‌شد و آنها نصیب ما هم شده است».
وی در پاسخ به این سؤال که «الان چه مزاحمت‌هایی هست مثلاً؟» گفت: «خب مثلاً این‌که پنج نفر از اعضای خانواده ما ممنوع‌الخروج شده‌اند یا مرتباً به دادگاه احضار می‌شویم. خب قبلاً من آن‌قدر پرونده نداشتم؛ قبلاً کم‌وبیش داشتم ولی در چهار پنج ماه گذشته مدام احضاریه می‌فرستند که وقتی می‌رویم عمدتاً گزارش‌های کذب است و واقعیت ندارد و به نظر هم می‌رسد که این ماجرا می‌خواهد ادامه پیدا کند و تمامی ندارد».

فائزه هاشمی در ادامه گفت: «من در ۲۶ اردیبهشت امسال ممنوع‌الخروج شدم... شاید تصور می‌شود که ما اسنادی را از اسرار نظام در اختیار داریم که می‌خواهیم منتشرش کنیم در حالی که چنین چیزی نیست؛ آقای هاشمی عاقل‌تر و باتدبیرتر و سیاستمدارتر از این بود که بخواهد اسنادی را برای ما به جا بگذارد».
وی در بخشی از این مصاحبه گفت: «چادر را سنتی سرم می‌کنم و اعتقاد ندارم که چادر حجاب برتر است، چادر حجابی است مثل حجاب‌های دیگر. یادم نمی‌آید که اجباری در این قضایا داشته باشیم. شاید هم شرایطی پیش نیامد که اجبار باشد».
فائزه هاشمی افزود: «] مادرم [هر وقت من را می‌بیند، می‌گوید چرا جوراب پایت نیست، چرا دست‌هایت بیرون است، چرا با مردها حرف می‌زنی (خنده)، فراوان و هزار چرای دیگر. من جوابم این است که اینها هیچ‌کدام خلاف دین نیست».
وی در این مصاحبه تاکید کرد: «من خودم را فمینیست به معنی برابری حقوق زنان و مردان می‌دانم».
فائزه هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «من به سفر خیلی اعتقاد دارم، چه داخلی چه خارجی. ایرانگردی و جهانگردی یکی از برنامه‌های من است؛ مثلاً پارسال با یک تور رفتم اروپای شرقی و هشت کشور را گشتیم، آن‌جا در هتل‌ها اقامت می‌کردیم. قبلش هم نپال رفته بودم و خیلی کشورهای دیگر... همین دو ماه پیش مادرم با فاطی و محسن رفتند اسپانیا، قبلش هم به لندن رفته بودند. من هر سال چند کشور همسایه را با هم در یک سفر برای دیدن انتخاب می‌کنم. معتقدم که آدم باید دنیادیده شود».
وی با اشاره به انتخاب شهردار جدید تهران گفت: «مامان دوست نداشت که محسن شهردار شود. مامان البته دوست نداشت بابا هم رئیس‌جمهوری شود. ولی من فکر می‌کنم بین کاندیداها، محسن گزینه مناسبی برای شهرداری بود و فکر می‌کنم مردم به شهردارشدن محسن رأی دادند. این موضوعی است که این‌روزها زیاد می‌شنوم».