شناسهٔ خبر: 140330 - سرویس جامعه
منبع: تسنیم

همزمان با آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۷

فصل جدیدی از تعلیم و تربیت پیش روی ۱۴ میلیون دانش‌آموز

مدرسه حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور با آمدن مهر، شروعی دوباره را تجربه می‌کنند و با گام گذاشتن در مسیر تعلیم و تربیت با سکانداری معلمان برای ساختن آینده‌ای بهتر فصل جدیدی از تلاش و کوشش را آغاز می‌کنند.

به گزارش «نماینده» مهر که از راه می‌رسد، شروعی دوباره برای  ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور رقم می‌خورد؛ آری  با آمدن مهر، دانش آموزان برای شروعی دوباره قدم در مسیر تعلیم و تربیت می‌گذارند و در این مسیر با رهبری و سکانداری معلمان برای ساختن آینده‌ای بهتر تلاش می‌کنند.

امروز تمام مدارس کشور برای بازگشایی باشکوه و استقبال از دانش‌آموزان آماده هستند و جمعیت دانش‌آموزی کشور پس از مدتی کاهش، روند صعودی گرفته است و از ۱۱ میلیون نفر به حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ می‌رسد.

جمعیت دانش‌آموزی در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ به تفکیک دوره‌های تحصیل بدین شرح است: پیش دبستانی حدود ۹۰۰ هزار نفر، ابتدایی ۸ میلیون، متوسطه اول ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار و متوسطه دوم متوسطه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که این تعداد با احتساب کودکان استثنایی، مدارس خارج از کشور و مدارس بزرگسالان که بخشی از آنها کودکان واجب التعلیم هستند به حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد.

* توزیع ۱۳۸ میلیون جلد کتاب درسی

در سال تحصیلی جدید ۱۳۸ میلیون جلد کتاب درسی چاپ و توزیع شده است. دانش‌آموزان دبستانی و هنرستانی که کتاب‌های درسی خود را به صورت اینترنتی سفارش داده‌اند در روز اول مهر آنها را از مدرسه دریافت خواهند کرد.

امسال پایه یازدهم به نظام آموزشی کشور وارد می‌شود و تمام کتاب‌های درسی این پایه جدید التالیف و بارویکرد جدید است.

محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص چهار رویکرد جدید در تدوین کتاب‌های درسی پایه یازدهم گفت:‌ در تدوین کتاب‌های درسی پایه یازدهم به این نکته توجه داشتیم که آموخته‌ها به حال بچه‌ها مفید و مرتبط باشد و هر نوع مطلبی که آموختن آن برای امروز و آینده دانش‌آموزان مفید نباشد، آموختنش از نظر ما فاقد وجاهت است و این مسئله در تمام دروس مدنظر است برهمین اساس کتاب‌های درسی به سمت کاربردی شدن و مفید بودن حرکت کرده‌اند.

وی افزود: مراقبت درباره حجم کتاب‌های درسی کار دائمی مولفان است اما میزان تاکید بر آن ممکن است در طول زمان تغییر کند، امسال به صورت جدی‌تر به این موضوع پرداختیم و گروه‌های درسی به هر مطلبی به این صورت نگاه می کنند که ضرورت آموختن این موضوع چیست؟ اگر با گروه ریاضی, فیزیک, شیمی و زیست شناسی صحبت کنیم مشخص می‌شود به صورت موردی مصادیق فراوانی از این موضوع وجود دارد یعنی مطالب غیرکاربردی حذف شده است  و این اتفاق امسال در موارد متعددی مشاهده می‌شود و به نوعی کتاب‌ها به درجه قابل دفاع‌تری از جهت مفید بودن و ارتباط با زندگی رسیده‌اند.

* ساماندهی نیروی انسانی و تامین معلم برای ۱۰۰ هزار مدرسه کشور

بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه در سراسر کشور وجود دارد و کارگروه نیروی انسانی آموزش‌وپرورش در ایام تابستان فعال شد که پیش بینی لازم برای تامین معلمان با توجه به مولفه‌هایی همچون بازنشستگی نیروها، افزایش جمعیت و تعداد مدارس از وظایف این کارگروه بود.

امسال همچنین  ۲۰ هزار معلم جدید از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل و به آموزش‌وپرورش وارد می‌شوند و تلاش شده تا معلم مورد نیاز برای کلاس‌های درس تامین شود هر چند که آموزش‌وپرورش در سال‌های اخیر با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه شده است و تا ۴ سال آینده شاهد بازنشستگی ۳۲۰ هزار نفر از نیروهایش خواهد بود اما برای سال تحصیلی جدید با استفاده از روش‌های مختلف از جمله پرداخت حق التدریس، استفاده از مربیان پیش دبستانی و استمرار همکاری افراد در آستانه بازنشستگی تلاش شده است تا کلاس‌های درس بدون معلم نماند.

* تراکم بالای کلاس‌های درس در برخی مناطق تهران

معضل مدارس فرسوده و تراکم بالای دانش‌آموز در برخی مناطق پایتخت نیز از مسائلی است که در سال تحصیلی جدید به چشم می‌خورد.

برخی مدارس پایتخت قدمتی حدود ۵۰ سال دارند و از سوی دیگر میانگین دانش‌آموز در کلاس‌های درس دوره ابتدایی گاه به۳۷ نفر می‌رسد و در روی یک نیمکت سه دانش‌آموز باید بنشینندو تراکم بالای کلاس درس بحث یاددهی و یادگیری را توسط معلم و دانش‌آموز دچار مشکل می‌کند.

محمد تقی نظرپور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در رابطه با افتتاح مدارس در مناطق مختلف کشور همزمان با آغاز سال تحصیلی گفت: ۶۱۷ کلاس در خراسان رضوی، ۵۲۲ کلاس در سیستان و بلوچستان و ۴۸۳ کلاس درس در تهران به بهره‌برداری می‌رسند چرا که سرانه‌ای کمتر از استاندارد کشور را دارند.

نظرپور با بیان اینکه سرانه آموزشی در تهران ۴.۳۶  متر مربع برآورد شده است، تصریح کرد: سرانه کشوری ۵.۱۷ متر مربع است هر چند تا استاندارد موجود که ۸.۳۹  متر مربع است فاصله بسیاری داریم.

به گزارش تسنیم، در سال تحصیلی جدید خواسته‌ها و مطالباتی نیز از سوی معلمان و دانش‌آموزان مطرح است.

فراهم کردن محیطی مناسب برای درس خواندن، کیفیت و عدالت آموزشی، کلاس‌های درس با تعداد استاندارد دانش‌آموز، محیط شاد و پرنشاط در مدرسه، حذف حافظه محوری و کنکور زدگی، آموزش مهارت و مطالب کاربردی در مدارس از جمله  مطالبات دانش‌آموزان از نظام آموزش و پرورش است.گاهی اوقات تعابیری از سوی دانش‌آموزان درباره مدرسه و فضای پادگان گونه آن شنیده می‌شود که این تفکر باید جای خود را به مدرسه زندگی بدهد یعنی فضایی که در آن نشاط، شادی و بازی وجود دارد و در این محیط دانش‌آموز از حضور در مدرسه لذت می‌برد.

از سوی دیگر معلمان نیازمند ایجاد انگیزه لازم برای تدریس هستند که به نظر می‌رسد حذف تاخیر در پرداخت مطالبات، نخستین اولویتی است که در سال تحصیلی جدید باید مدنظر قرار بگیرد. هنوز معلمان از سال تحصیلی گذشته مطالباتی را درباره ساعات حق‌التدریس خود دارند از سوی دیگر معلمان حق‌التدریس ماه‌ها بدون حقوق فعالیت کردند که در ایام نزدیک به عید قسمتی از حقوق آنها واریز شد؛ این مسائل باعث بی‌انگیزگی معلم شده و بر کیفیت آموزش تاثیرگذار خواهد بود.

برای کیفیت بخشی به نظام آموزش‌وپرورش در مرحله نخست باید دولت نسبت به صفر کردن بدهی فرهنگیان گام بردارد و در مرحله بعد طرح رتبه بندی و نظام سنجش صلاحیت‌ها عملیاتی شود. آموزش‌وپرورش با اجرای طرح نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و به تبع آن رتبه بندی می‌تواند روند فعلی وضعیت منابع انسانی را به شرایط بهینه و مطلوبتری نزدیک و زمینه‌های افزایش انگیزه شغلی، اثربخشی و کارایی سازمانی و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان را فراهم کند.