شناسهٔ خبر: 140238 - سرویس سیاست
منبع: مهر

آخرین وضعیت بررسی «رجل سیاسی»/ درخواست آیت‌الله یزدی برای تفسیر

کدخدایی/2 سخنگوی شورای نگهبان، با اشاره به آخرین نتایج وضعیت بررسی «رجل سیاسی مذهبی» دراین شورا گفت: حضرت آیت الله یزدی اخیرا درخواست تفسیر این موضوع را در شورا مطرح کرده اند.

به گزارش «نماینده» عباسعلی کدخدایی، درباره نتایج آخرین جلسات شورای نگهبان برای بررسی و تفسیر عنوان «رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر» به عنوان یکی از ملاک ها و ویژگی های رئیس جمهور اظهار داشت: علاوه بر جلسات پژوهشکده شورای نگهبان، تاکنون سه جلسه مفصل در صحن شورا برگزار شده و مباحث به صورت ابتدایی بررسی شده است.

وی افزود: در آخرین جلسه، حضرت آیت الله یزدی رسماً درخواست تفسیر اصل ۱۱۵ قانون اساسی را مطرح کردند که نسبت به این درخواست یکسری نظرات تفسیری ارائه و جمع بندی شد و از طرفی، با توجه به تکلیف شورای نگهبان در جزء ۵ بند ۱۰ سیاست های کلی انتخابات برای تفسیر رجل سیاسی مذهبی، در نهایت شاخص های رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر احراز خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به استقبال خوب صاحبنظران حقوق و علوم سیاسی و برخی مجامع علمی از فراخون شورای نگهبان برای تفسیر این بخش از اصل ۱۱۵ قانون اساسی و سیاستهای کلی انتخابات گفت: پژوهشکده شورای نگهبان تا هفته گذشته در دو یا سه نوبت این نظرات بررسی کرده که در تفسیر نهایی شورای نگهبان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کدخدایی تصریح کرد: نظر شورای نگهبان درباره مفهوم «رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر»، در نهایت در قالب «نظریه تفسیری» این شورا اعلام خواهد شد، اما با توجه به گستردگی مباحث، فعلا زمان نهایی ارائه این نظریه مشخص نیست