شناسهٔ خبر: 140217 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم

تونی بلر: لندن نیازی به برگزیت ندارد تا مهاجرت را محدود کند

تونی بلر نخست وزیر اسبق بریتانیا بر این باور است که لندن می‌تواند بدون خروج از اتحادیه اروپا، کنترل‌های سختگیرانه جدیدی را در زمینه مهاجرت اعمال کند.

به گزارش «نماینده» تونی بلر نخست وزیر پیشین بریتانیا روز یکشنبه در مقاله‌ای در روزنامه ساندی تایمز نوشت: بریتانیا می تواند کنترل های جدید سختگیرانه‌ای را در زمینه مهاجرت اعمال کند بدون اینکه واقعا نیازی به خروج از اتحادیه اروپا باشد.

نگرانی ها نسبت به تاثیرات ناشی از سطح بالای مهاجرت بر خدمات عمومی و مسکن موجب شده است تا بسیاری از بریتانیایی ها در همه پرسی سال گذشته به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دهند.

دولت محافظه کار ترزا می نخست وزیر بریتانیا اعلام کرده است که آزادی جابجایی شهروندان اروپایی به بریتانیا باید پایان یابد.

بسیاری از حامیان برگزیت، دولت تونی بلر را به خاطر آنکه اجازه داد تا شهروندان کشورهای سابق کمونیستی فورا در بریتانیا اسکان پیدا کنند، مورد سرزنش و انتقاد شدید قرار داده اند.

وی در ادامه افزود: هیچ گونه انحرافی از برگزیت امکان پذیر نیست. ما باید به نتایج همه پرسی احترام بگذاریم به جای آنکه به دنبال تغییر آن باشیم. ما می توانیم بدون خروج از اتحادیه اروپا، کنترل های جدید و سختی را علیه مهاجرت وضع کنیم.

مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا در واکنش به پیشنهادات تونی بلر در خصوص تغییر سیاست داخلی لندن در قبال مساله مهاجرت، گفت: دولت باید روند برگزیت را اجرا کند. این کشور تصمیم خود را گرفته است. ما اکنون در حال خروج از اتحادیه اروپا هستیم و این بدان معناست که جابجایی آزاد شهروندان اروپایی به پایان خواهد رسید. باید محدودیت هایی را علیه کسانی که قصد ورود به این کشور را دارند، اعمال کنیم.

این در شرایطی است که یک سند فاش شده نشان می دهد بریتانیا قصد دارد محدودیت هایی را برای ورود کارگران اروپایی با مهارت پایین وضع کند.

این سند حاکی است دولت لندن همچنین در نظر دارد تا ورود اعضای خانواده اروپایی هایی را که در بریتانیا زندگی می کنند، محدود نماید.

این سند ۸۲ صفحه‌ای شامل پیشنهادات وزارت کشور بریتانیا برای مدیریت سیاست های مهاجرتی پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا است. یکی از مهمترین اختلافات لندن و بروکسل برای دستیابی به توافق برگزیت، سیاست های مهاجرتی است و ظاهرا لندن قصد دارد پس از خروج از اتحادیه اروپا، آزادی جابجایی نیروی کار و سایر شهروندان اروپایی به این کشور را قطع کند.

دولت بریتانیا از یک سیستم دوگانه برای شهروندان اروپایی که قصد ورود به این کشور را پس از برگزیت دارند، حمایت می کند. بر اساس طرح پیشنهادی وزارت کشور بریتانیا، شهروندان اروپایی که قصد اقامت طولانی مدت در بریتانیا را دارند باید درخواستی را برای کسب اقامت دو ساله به وزارت کشور ارائه دهند.

بریتانیا قصد دارد تا ۲۹ مارس ۲۰۱۹ میلادی رسما از اتحادیه اروپا خارج شود. طرح های پیشنهادی دولت بریتانیا برای اعمال محدودیت های مهاجرتی با انتقادات گسترده‌ای روبرو شده است