شناسهٔ خبر: 140209 - سرویس اقتصاد
منبع: تسنیم

تحقق خودکفایی بنزین؛ اسمی در دولت یازدهم واقعی پایان سال ۹۷

پمپ بنزین با استناد به اعلام رسمی وزارت نفت و همچنین با استناد به گفته های اخیر «عباس کاظمی» معاون وزیر نفت در خصوص بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال ۹۷، خودکفایی اسمی تولید بنزین در پایان سال ۹۷ به خودکفایی واقعی تبدیل می شود.

به گزارش «نماینده» پالایشگاه ستاره خلیج فارس پروژه ای ملی است که بیش از ۱۰ سال به عنوان بزرگترین و مهمترین طرح پالایشی کشور مطرح است. فعالیتهای عملیاتی طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی و طراحی پایه از بهمن ماه سال ۱۳۸۵ با ثبت و تأسیس شرکت نفت ستاره خلیج فارس آغاز شد.

این پروژه که در شروع دولت یازدهم با سالها تأخیر در اجرا مواجه بود و وزیر نفت از آن به عنوان یک اغتشاش مدیریتی نام می برد، در طول دولت یازدهم بارها با وعده تکمیل و بهره برداری مواجه شد به طوری که طی ۴ سال مسئولین دولتی بیش از ۵۰ مرتبه در مورد پالایشگاهی که هنوز ساخته نشده است، سخن گفته‌اند و آن را جزء افتخارات خود دانسته‌اند.

وعده افتتاح فاز اول این پالایشگاه بیش از ۵ بار در دولت یازدهم به تعویق افتاد. جدول زیر بخشی از وعده‌های محقق نشده توسط مسئولان دولت را نشان می‌دهد:

وعده‌های راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط مسئولان وزارت نفت دولت یازدهم

اعلام وعده

مسئول مربوطه

تاریخ اعلامی افتتاح فاز اول

۳۱ مرداد ۹۳

بیژن زنگنه (وزیر نفت)

نیمه اول سال ۹۴

۳ شهریور ۹۴

زنگنه

نیمه دوم سال ۹۴

۲۲ اسفند ۹۴

زنگنه

نیمه اول سال ۹۵

۳ اسفند ۹۴

کاظمی (معاون وزیر نفت)

نیمه دوم سال ۹۵

۲۳ خرداد ۹۵

کاظمی

ماه مارس ۲۰۱۷ (اسفند ۹۵)

در نهایت در اردیبهشت ماه سال جاری با حضور رئیس جمهور خبر از بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس داده شد. تصویر زیر متن خبری است که سایت رسمی شرکت نفت ستاره خلیج فارس در این تاریخ منتشر کرده است.

با گذشت بیش از ۵ ماه از این تاریخ هنوز فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تکمیل نشده، در حالی که ۵ ماه پیش خبر از افتتاح آن داده اند.

در خبرهای همین تاریخ عنوان شده بود که بخش بنزین سازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور رئیس جمهور افتتاح شده، در حالی که ظرفیت تولید بنزین در فاز نخست این پالایشگاه ۱۲ میلیون لیتر در روز است و در حال حاضر (پس از گذشت ۵ ماه) در بیشترین مقدار فقط ۶ تا ۸ میلیون لیتر بنزین در این واحد تولید می شود. به عبارتی  هنوز بخش بنزین سازی فاز نخست نیز به طور کامل به مدار نیامده و تکمیل نشده است.

سایت رسمی اطلاع رسانی وزارت نفت در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه سال جاری خبر از خودکفایی در تولید بنزین در روزهای پیش رو داد.

روزنامه رسمی دولت  نیز دو روز بعد یعنی در تاریخ ششم اردیبهشت ماه با انتشار گزارشی نوشت: "خودکفایی در تولید بنزین که در روزهای آتی برای آن جشنی به پا خواهد شد. آرزویی دیرینه که این هفته با به تولید رسیدن فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس به حقیقت پیوست. "

خودکفایی اسمی و نه حقیقی بنزین در ماههای پایانی دولت یازدهم، خبری بود که از گزارش نادرست وزارت نفت به مجموعه های لشگری و کشوری و همچنین به هیئت دولت و حتی به رئیس جمهور رسید و عالی ترین مقام اجرایی کشور با استناد به گزارش های وزارت نفت خبر از خودکفایی در تولید بنزین داد.

اکنون که حدود یک ماه از آغاز به کار دولت دوازدهم می گذرد می بینیم که نه تنها در تأمین بنزین خودکفا نشده ایم بلکه از حجم واردات بنزین نیز کاسته نشده است. واردات بنزین با قوت ادامه دارد و برای تأمین مصرف بنزین که به بیش از ۸۶ میلیون لیتر در روز در نیمه دوم تابستان رسیده، واردات این فرآورده نفتی به بیش از ۱۲ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وزارت نفت که در آن روزها با گزارش های نادرست خود تمامی کشور را در موضوع دستیابی به خودکفایی در تولید بنزین به اشتباه انداخته بود، در روزهای اخیر با انتشار گزارشی اعلام کرده که "تا پایان پاییز امسال ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار می شود؛ اما بازهم خودکفایی در تولید بنزین با توجه به افزایش حمل و نقل و رشد اقتصادی کشور، به بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره موکول شده است. " 

از اینرو با استناد به این اعلام رسمی و اخیر وزارت نفت، و همچنین با استناد به گفته های اخیر «عباس کاظمی» معاون وزیر نفت در خصوص بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال ۹۷، خودکفایی اسمی تولید بنزین در پایان سال ۹۷ به خودکفایی واقعی تبدیل می شود.