شناسهٔ خبر: 140188 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم

کشته‌شدن ۱۸ جاسوس سازمان «سیا» در افغانستان

سازمان سیا روزنامه‌ «دیلی‌میل» در گزارشی نوشت که تاکنون ۱۸ جاسوس سازمان سیا در افغانستان کشته شده‌اند که مرگ برخی از آنها پس از سال‌ها از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تأیید شده است.

به گزارش «نماینده» روزنامه انگلیسی  «دیلی میل» اعلام کرد که از زمان حمله آمریکا به افغانستان تا کنون دست‌کم ۱۸ تن از جاسوسان  اداره اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سازمان «سیا» در افغانستان کشته شده‌اند.

این روزنامه انگلیسی خبر داد که «برایان ری هوک» ۴۲ساله و «ناتانیل پاتریک دلمر» ۴۷ساله اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی در درگیری با جنگجویان داعش در خارج از شهر جلال‌آباد کشته شدند.

پیش از آن نیز «جورج ویتنی» ۳۸ ساله در همین منطقه اما در دسامبر سال گذشته میلادی کشته شده بود.

«هوک» و «دلمر» از نیروهای ویژه و جاسوسان خبره سازمان سیا محسوب می‌شدند که علاوه بر عملیات‌های اطلاعاتی متداول، مسئولیت آموزش نیروهای ویژه سازمان سیا برای انجام عملیات‌های سرّی را نیز به عهده داشته‌اند.

هوک از آکادمی تفنگداران دریایی آمریکا فارغ‌التحصیل شده بود که در سال ۲۰۰۴ میلادی به سازمان سیا پیوسته و قبل از آن در عراق نیز خدمت کرده بود

وی مسئولیت نظارت بر مأموران اطلاعاتی و استخدام جاسوسان محلی را نیز به عهده داشته است.

این افراد تنها دو نفر از هزاران جاسوسی بودند که از زمان آغاز  جنگ در افغانستان وارد این کشور شده بودند.

بر اساس این گزارش هوک و دلمر در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۶ برای حمله به یک پایگاه داعش در جلال‌آباد اعزام شده بودند که هوک هنگام پایین آمدن از دیوار مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

هوک بر اثر جراحت در میدان نبرد کشته شد، اما دلمر پس از مجروح شدن به آلمان منتقل شد و اندکی پس از آن کشته شد.

دو ماه پس از آن نیز «جورج ویتنی» در نزدیکی جلال‌آباد کشته شد، اما جزئیات مرگ وی تا کنون مشخص نشده است.

از آغاز حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون ۱۸ جاسوس سازمان سیا در افغانستان کشته شدند.

اداره اطلاعات مرکزی آمریکا و یا سازمان سیا کشته شدن این افراد در افغانستان را تائید کرده اند.

«جورج ای ویتنی» ۳۸ساله، در دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در نزدیکی شهر «جلال‌آباد» در شرایطی نامعلوم کشته شد.

«برایان ری هوک» و «ناتانیل پاتریک دلمر» به‌ترتیب ۴۲ و ۴۷ ساله در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی در حمله به پایگاه داعش در نزدیکی جلال‌آباد کشته شدند.

«داریو ناتال لورنزتی» ۴۲ساله، در ۱۳ اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی در حمله انتحاری که توسط یکی از نیروهای امنیت ملی افغانستان صورت گرفته بود کشته شد.

«جی هنیگن» ۶۱ساله، در ۲۵ سپتامبر سال ۲۰۱۱ میلادی در شلیک یک نیروی پیمانکاری افغان در ساختمان سازمان سیا در کابل کشته شد.

«هارولد برون» ۳۷ساله، در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی در حمله انتحاری در پایگاه نظامی «چپمن» در نزدیکی شهر «خوست» در شرق افغانستان کشته شد.

«الیزابت هانسون» ۳۰ساله، نیز در حمله به پایگاه چپمن کشته شد.

«درن لابانته» ۳۵ساله، در حمله به پایگاه چپمن کشته شد. وی پیش از پیوستن به سازمان سیا در سال ۲۰۰۶ میلادی در  اداره فدرال آمریکا کار می‌کرد.

«جنیفر لین متیوس» ۴۵ساله، در حمله به پایگاه چپمن کشته شد از سال ۲۰۰۹ میلادی فرمانده این پایگاه بود که براساس گفته مقامات آمریکایی یکی از کارشناسان ارشد آمریکا در رابطه با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی محسوب می‌شد.

«دن کلارک پارسی» ۴۶ساله، نیز در حمله به پایگاه چپمن کشته شد؛ وی از پیمانکاران امنیتی این پایگاه بود.

«اسکات مایکل رابرسون» ۳۹ساله، در حمله به پایگاه چپمن کشته شد؛ وی رئیس بخش امنیت سازمان سیا در این پایگاه بود.

«جرمی وایز» ۳۵ساله، پیمانکار امنیتی نیز در حمله به پایگاه چپمن کشته شد.

«دونالد بارگر» ۴۰ساله، در سال ۲۰۰۸ میلادی در کمین طالبان کشته شد.

«ویلیام کارلسون» و «کریستوفر گلن مولر» به‌ترتیب ۴۳ و ۴۲ ساله در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۰۳ میلادی در کمین گروه‌های تروریستی در نزدیکی روستای «شکین» در جنوب شرقی افغانستان کشته شدند.

«هلگو بوز» ۳۲ساله، در پنجم فوریه سال ۲۰۰۳ میلادی در هنگام عملیات آموزشی رزمی و بر اثر انفجار نارنجک کشته شد.

«ناتان راس چپمن» ۳۱ساله، در چهارم ژانویه سال ۲۰۰۲ میلادی در حالی کشته شد که در عملیاتی فوق‌محرمانه در ولایت «خوست» به سر می‌برد. مرگ وی در آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی توسط سازمان سیا تأیید شد.

«جانی مایکل اسپن» ۳۲ساله، در ۲۵ نوامبر سال ۲۰۰۱ توسط یکی از اعضای طالبان در زندان «قلعه جنگی» کشته شد. این عضو طالبان پیش از کشته شدن ۸ نفر را با تپانچه کشت.

گفتنی است که اسپن اولین جاسوس سازمان سیا بود که پس از حمله به افغانستان کشته شد.