شناسهٔ خبر: 140174 - سرویس جامعه
منبع: تسنیم

پشت پرده قیمت‌های غیر واقعی کالاها از زبان یک مقام مسئول

فروشگاه عضو انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان می‌گوید قیمت واقعی یک جعبه دستمال کاغذی ۸۰۰ تومان است اما عمده‌فروش‌ها از تولیدکننده می‌خواهند دو هزار تومان درج ‌شود تا بجای ۱۰۰ تومان، هزار تومان سود کنند.

به گزارش «نماینده»، محمد محمدی در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما در پاسخ به سئوالی درباره حذف قیمت از برخی کالاها اظهار کرد: این موضوع مربوط به بخشنامه‌ای که وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت صادر کرده است.

عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان افزود: بر اساس قانون، درج قیمت بر روی کالاها الزامی است و باید قیمت درج شود. مسلماً اگر بر روی کالاها قیمت واقعی درج شود، همه سود می‌برند. قیمت واقعی، قیمتی است که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از آن سود می‌برند.

محمدی اضافه کرد: در شرایط فعلی درج قیمت الزامی است و مصرف کننده حق دارد که از قیمت مطلع باشد اما مسئله این است که چه فرد یا نهادی قیمت را تعیین کند. قانون، مرجع تعیین قیمت را عرضه‌کننده تعیین کرده است و در قانون نیز منظور از عرضه‌کننده، «تولیدکننده، عمده فروش و وارد کننده» است، بنابراین هر کسی می‌تواند قیمت را تعیین کند اما در شرایط فعلی بیشترین تخلفات، درج نکردن قیمت در واحدهای فروش است.

این عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: در شرایطی که واحدهای فروش قیمت را درج نمی‌کنند، آیا ما باید قیمت را هم حذف کنیم. این را هم قبول داریم که در بسیاری موارد قیمت‌های درج شده غیرواقعی است. مثلا یک جعبه دستمال کاغذی که ۸۰۰ تومان قیمت دارد، دو هزار تومان درج شده است. یعنی مصرف کننده برای خرید یک جعبه دستمال کاغذی، یک هزار و ۲۰۰ تومان بیشتر از آنچه ارزش دارد می‌دهد.

محمدی تصریح کرد: اگر همین قیمت‌های غیر واقعی را حذف کنیم، چه تضمینی وجود دارد که اولاً فروشنده قیمت را درج کند و ثانیاً چه تضمینی وجود دارد که قیمت درج شده از سوی فروشنده، واقعی باشد. نباید صورت مسئله را پاک کنیم و بگوییم خود مردم می‌دانند فلان کالا چه مقدار قیمت دارد. مردم که نباید برای خرید یک کالا با فروشنده درگیر شوند و از مغازه‌دار فاکتور خرید و فروش بخواهند  بلکه باید به سمتی برویم که قیمت‌ها واقعی باشد.

وی ادامه داد:  مردم باید از بازار مطئن برخوردار باشند؛ بازار مطمئن هم بازاری است که اولاً مردم از قیمت و ثانیاً از کیفیت کالاها اطمینان داشته باشند. بنابراین در شرایطی که بستر لازم وجود ندارد، حذف قیمت به این نحو درست نیست.

عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان درباره تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ در ارائه کالا افزود: تمام ضوابط قیمت‌گذاری مشخص است و در این خصوص هیئت عالی نظارت، درصدهای سود هر کالا را برای تولید کننده، عمده فروش و خرده فروش تعیین کرده است.

وی گفت: مثلاً در ارتباط با دستمال کاغذی، سود عمده فروش ۳ درصد و سود خرده فروش ۱۲ درصد تعیین شده است. یعنی یک دستمال کاغذی وقتی از کارخانه خارج می‌شود، مجموعاً ۱۵ درصد سود دارد اما کارخانه بر روی یک دستمال کاغذی برای عمده فروش و خرده فروش، ۱۲۰ درصد سود می‌زند. علتش هم این است که عمده فروش از کارخانه می‌خواهد در فروش یک جعبه دستمال کاغذی بجای ۱۰۰ تومان سود، هزار تومان سود کند. در حقیقت اینجا شاید تولید کننده سود واقعی را نبرد اما عرضه کننده خارج از عرف قانونی، کالا را می‌فروشد و در اینجا مصرف کننده ضرر می‌کند.

محمدی گفت: ما کالایی نداریم که ۲۰ درصد سود داشته باشد و ۲۰ درصد هم فروشگاه تخفیف بدهد بلکه چون قیمت غیرواقعی بر روی کالاها درج می‌شود و وقتی یک فروشگاه تخفیف می‌دهد به معنای گذشتن از سود واقعی خود به خاطر مردم نیست بلکه باز هم سود می‌برد اما چون حاشیه سود بالاست، تخفیف می‌گذارد تا مشتری بیشتری جذب کند.

وی در پایان با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) گفت: حضرت علی (ع) به مالک اشتر می‌فرماید که ای مالک در جامعه‌ای که قیمت به دلخواه باشد، اولاً مردم ضرر می‌کنند و ثانیاً ضعف حکومت است. امروز مردم حق دارند که با قیمت واقعی در خرید کالاها رو به رو باشند.