شناسهٔ خبر: 140173 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم

شینزو آبه: نقش روسیه در حل بحران‌های جهانی غیرقابل انکار است

شینوزآبه نخست وزیر ژاپن نقش روسیه در حل بحران در سوریه، اوضاع اوکراین و مسائل پیرامون کره شمالی را بسیار مهم ارزیابی کرد.

به گزارش «نماینده» به نقل از خبرگزاری «تاس»، "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن معتقد است که نقش روسیه برای حل مشکلات جهانی، از جمله حل و فصل بحران در سوریه، اوکراین و شبه جزیره کره بسیار مهم است.

شینزو آبه شب گذشته در آستانه سفر به مسکو در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون روسیه گفت: «مسلما جهان امروزه با مشکلات زیادی مواجه است: از جمله مشکل سوریه در خاورمیانه، مشکل گروه تروریستی داعش، مشکل کره شمالی. برای حل و فصل همه این مسائل ضروری است تا از نفوذ روسیه و از ابتکارعمل‌های "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه استفاده کرد. حل و فصل بحران در اوکراین هم بدون حضور روسیه و عدم شرکت این کشور در مذاکرات مربوط به آن، ممکن نخواهد بود. دقیقا به همین دلایل است که من هرگز تماسها و گفتگوهای خود با ولادیمیر پوتین را متوقف نخواهم کرد.»

نخست وزیر ژاپن همچنین ابراز امیدواری نمود که به خاطر اقدامات مشترک مسکو و توکیو و همچنین تشریک مساعی جامعه جهانی، سیاستهای پیونگ یانگ تغییر پیدا کند. وی گفت: «انجام آزمایشات هسته‌ای توسط کره شمالی تهدیدات گسترده‌ای برای همه کشورها بوجود آورده و همه ما در مقابل این خطر قرار گرفته ایم. و من امیدوارم که در سایه اقدامات مشترک روسیه و ژاپن و همچنین کل جامعه جهانی، از جمله تصویب قطعنامه شدیدالحنی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، راه برای اعمال فشار بیشتر بر مقامات پیونگ یانگ و تغییر سیاست کره شمالی فراهم شود.»

شینزو آبه افزود: «در همین رابطه من از رئیس جمهوری روسیه خواسته ام تا همکاری بیشتری داشته باشد و ابتکاراتی برای حل و فصل این مشکل ارائه دهد.»

نخست وزیر ژاپن همچنین تاکید کرد که مقامات توکیو به تقویت اعتماد متقابل و تحقق طرح‌های مشترک همکاری با روسیه و در نهایت امضای پیمان صلح بین دو کشور امیدوارند و وی قصد دارد در مذاکرات ۷ سپتامبر خود با ولادیمیر پوتین، برای رسیدن به پیشرفت خاصی در این زمینه تلاش کند.