شناسهٔ خبر: 140167 - سرویس سیاست
منبع: روزنامه جوان

گزارش‌های تکان‌دهنده از کشتار مسلمانان میانمار

شاهدان عینی: بوداییان افراطی مسلمانان را زنده‌زنده سرمی‌برند و می‌سوزانند

مسلمانان میانمار شاهدان عینی دیروز برای اولین بار فاش کردند که نظامیان و شبه‌نظامیان میانماری شماری از کودکان میانماری روهینگیا را زنده‌زنده سر بریده و تعدادی را هم سوزانده‌اند.

به گزارش «نماینده» شاهدان عینی دیروز برای اولین بار فاش کردند که نظامیان و شبه‌نظامیان میانماری شماری از کودکان میانماری روهینگیا را زنده‌زنده سر بریده و تعدادی را هم سوزانده‌اند. این گزارش را روزنامه ایندیپندنت منتشر کرده؛ گزارشی که همزمان شده با موج محکومیت جهانی علیه جنایت دولت میانمار علیه مسلمانانی که سازمان ملل آنها را تحت ستم‌ترین اقلیت جهان خوانده است. کشورهای مسلمان عرب، همچنان در برابر جنایت در میانمار روزه سکوت گرفته‌اند.
 
شمار مسلمانانی که از اواخر ماه آگوست تا الان به دلیل هراس از کشتار دولت میانمار به سمت بنگلادش گریخته‌اند، به ۹۰ هزار نفر  رسیده است، این یعنی آنکه آنگونه که دبیر کل سازمان ملل دیروز گفته، در میانمار یک «فاجعه انسانی» در حال رخ دادن است. آمار رسمی که دولت میانمار تأیید می‌کند این است که طی یک هفته گذشته ۴۰۰ نفر کشته شده‌اند ولی سازمان‌های حقوق بشری شمار قربانیان را خیلی بیشتر اعلام می‌کنند. سازمان‌های حقوق بشری و نمایندگی‌های سازمان ملل متحد می‌گویند که پناهجویان به آنها گفته‌اند فقط در یک روستا، خانه‌های مسلمانان روهینگیا به دست بودایی‌های افراطی به آتش کشیده شده و ۲۰۰ نفر را کشته‌اند.
 
سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم با تأیید این گزارش‌ها، تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرده که به وضوح نشان می‌دهد دست‌کم در ۱۷ مکان، صدها خانه مسلمانان «روهینگیا» به آتش کشیده شده است. تحلیل این تصاویر نشان داده فقط در یک روستا ۷۰۰ خانه به آتش کشیده شده و روستا به تلی از خاکستر تبدیل شده است. دیده‌بان حقوق بشر این را هم گفته که لازم است ناظران مستقل حضوری به منطقه بروند، چون که معتقد است سطح «تخریب احتمالاً بیش از آن چیزی است که در تصاویر ماهواره‌ای دیده می‌شود.» گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای درباره نحوه کشتارها منتشر شده است. به گزارش خبرگزاری آلمان پناهجویان به سازمان‌های حقوق بشری و نمایندگی‌های سازمان ملل متحد گفته‌اند مأموران نیروهای مسلح میانمار در کنار بودایی‌های افراطی به سوی اعضای مسلمان روهینگیا شلیک می‌کنند یا سر دستگیرشدگان را که در میان‌شان کودکانی نیز هستند، قطع می‌کنند.
 
یک گزارش تکان‌دهنده را دیروز روزنامه ایندیپندنت منتشر کرد که در آن شاهدان عینی گفته‌اند شبه‌نظامیان میانمار و بودایی‌های افراطی، شماری از کودکان روهینگیا را سر بریده و تعدادی راه هم زنده زنده سوزانده‌اند. «عبدالرحمن» ۴۱ ساله که به گفته خودش از یک حمله پنج ساعته به روستای «چوت پیین» جان به‌در برده، به ایندیپندنت شرح داده که چطور «یک گروه از مردان روهینگیا را در یک کلبه چوبی جمع کرده و سپس آتش زدند.» او می‌گوید: «برادرم در میان آنها بود و کشته شد.»
 
عبدالرحمن می‌گوید: «دیگر اعضای خانواده‌ام را در زمین‌های اطراف پیدا کردم. روی بدنشان جای گلوله و بریدگی بود. دوتا از برادرزاده‌هایم بدون سر بودند و همسر خواهرم نیز با شلیک گلوله کشته شده بود.» سلطان احمد ۲۷ ساله، یکی دیگر از روهینگیایی‌هایی که هنگام حمله موفق به فرار شده، گفته که بعضی «از اجساد را بدون سر» دیده است. او می‌گوید: «ما در خانه پنهان شده بودیم و وقتی که افراد مسلح روستای بغلی در حال بریدن سر مردم بودند ما از حیاط پشت فرار کردیم.» برخی شاهدان عینی دیگر هم که از کشتارها جان به در برده‌اند، می‌گویند که شاهد بریده شدن سر افراد بوده‌اند. نظامیان میانمار ادعا می‌کنند که خود روهینگیایی‌ها خانه‌های خود را آتش زده‌اند ولی «لی» مخبر ویژه حقوق بشر در میانمار گفته که به سختی می‌توان چنین ادعایی را باور کرد. دفتر سازمان ملل در میانمار نیز گفته که دولت میانمار کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی برای مسلمانان روهینگیا را مسدود کرده و نمی‌گذارد غذا و آب آشامیدنی و دارو به دست مردم نیازمند روهینگیا برسد.   تازه‌ترین برآوردهای نیروهای امدادی سازمان ملل می‌گوید که از ماه اکتبر تا کنون بیش از ۱۵۰ هزار مسلمان روهینگیا به دنبال پناهندگی در بنگلادش بوده‌اند، ولی به گفته سازمان ملل فقط نزدیک به ۹۰ هزار نفر توانسته‌اند وارد بنگلادش شوند و از راه زمینی یا با عبور از رودخانه مرزی نف( Naf) خود را به خاک بنگلادش رسانده‌اند. وضعیت حتی برای آنهایی که توانسته‌اند از مرز وارد بنگلادش شوند نیز چندان مناسب نیست.
 
در یک مورد، حدود ۲هزار نفر از پناهندگان روهینگیایی از سر استیصال خود را به دریا زده و خود را به جزیره کوچک سنت مارتین در ۹ کیلومتری سواحل بنگلادش رسانده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ساکنان ۹هزار نفری این جزیره که مناسبات فرهنگی نزدیکی با مردم روهینگیا دارند و به زبان مشابهی تکلم می‌کنند، این ۲هزار نفر را مخفی کرده‌اند ولی مقامات بنگلادشی مسلمانان روهینگیایی را مجبور کرده‌اند حتی از این جزیره نیز خارج شوند. نور احمد، رئیس شورای محلی جزیره سنت مارتین می‌گوید که از طریق بلندگوهای مسجد از ساکنان جزیره خواسته شده مهاجران روهینگیایی را به نیروهای گارد ساحلی تحویل دهند: «به ما گفتند برای یافتن روهینگیایی‌ها هر طور می‌توانیم کمک کنیم و آنها را به اردوگاه گارد ساحلی بیاوریم.» فرید احمد از دیگر مقامات منتخب این جزیره گفت ۲هزار و ۱۱ روهینگیایی شامل کودکان، یک‌شنبه شب در مقر گارد ساحلی جمع‌آوری شده بودند و از آنجا انتقال یافتند. او به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «کودکان روهینگیایی گریه می‌کردند اما این دستور دولت بود. ما چه می‌توانستیم بکنیم؟» وی افزود: «آنها (روهینگیایی‌ها) می‌گفتند کجا باید برویم؟ آنها (نیروهای میانمار) دارند آنجا ما را می‌کشند. خانه‌های ما را سوزانده‌اند. آنها به طرف ما شلیک می‌کنند.» هر دوی آنها گفتند روهینگیایی‌ها را با قایق به میانمار بازگردانده‌اند. یک مقام ارشد امنیتی که خواست ناشناس بماند به خبرگزاری فرانسه گفت روهینگیایی‌ها را شبانه با همراهی نیروهای امنیتی مرزی به میانمار بردند.
 
تشدید محکومیت‌ها
متیو اسمیت رئیس خیریه «فورتیفای رایتس» می‌گوید که ما نمی‌توانیم شرایط را به شکلی که هست توصیف کنیم. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم رویدادهای تکان‌دهنده میانمار را «فاجعه انسانی» توصیف کرده و درباره تشدید خشونت‌ها علیه اقلیتی که سازمان ملل آنها را تحت ستم‌ترین اقلیت جهان خوانده، هشدار داده است. واکنش‌های جهانی به کشتار مسلمانان میانماری بعد از کشتارهای گسترده، رو به افزایش است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دیروز در تماسی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، وضعیت خطیر مسلمانان میانمار را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد. آنگ سانگ سوچی که دو فاکتو رهبری میانمار را بر عهده دارد و مدتی قبل جایزه صلح نوبل را دریافت کرد، متهم به پشتیبانی از کشتار مسلمانان روهینگیایی شده است. لی، مخبر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در میانمار گفته که سوچی از اقلیت مسلمانان روهینگیا حمایت نکرده است. در گروزنی چچن، هزاران نفر از مردم در حمایت از مسلمانان روهینگیا که در میانمار نسل‌کشی می‌شوند، تظاهرات گسترده برگزار کردند. مقامات و روحانیون مسلمان آیاتی از قرآن کریم را به زبان عربی و چچنی تلاوت کردند و از تمامی مسلمانان خواستند با یکدیگر متحد شوند.
 
تظاهرات‌کنندگان شعار می‌دادند: «الله اکبر» و پوسترهایی به دست داشتند که روی آنها تصاویر اعضای جامعه روهینگیا که از اینترنت گرفته شده بود، دیده می‌شد. رئیس‌جمهور اندونزی، وزیر خارجه این کشور را به میانمار فرستاده تا از مقام‌های این کشور بخواهد خشونت علیه مسلمانان روهینگیا را متوقف کنند. «غیرت عبد الرحمان اف» وزیر امور خارجه قزاقستان در حاشیه نشست مشترک مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرد: «آستانه» به شدت نگران وضعیت مسلمانان میانمار است. سخنگوی کاخ کرملین نسبت به اخبار منتشره در رابطه با اوضاع در میانمار و کشتار مسلمانان این کشور ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با ابراز نگرانی از قتل عام و مهاجرت اجباری مسلمانان میانمار گفت: دولت این کشور اقدامات لازم را برای حفظ حقوق آنها انجام دهد. کمیسیون اسلامی اسپانیا ضمن ابراز نگرانی خود به دلیل خشونت علیه مسلمانان روهینگیا در غرب میانمار (برمه)، از نهادها و دولت‌های جهان خواست به این اقلیت مسلمان کمک کنند. گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای کشتار مسلمانان در میانمار را محکوم کرد و از جهان اسلام و نهادهای حامی حقوق بشر خواست در برابر آن موضع بگیرند.
 ***
نقش اسرائیل در کشتار مسلمانان میانمار
درحالی که قتل عام و نسل‌کشی مسلمانان «روهینگیا» توسط ارتش میانمار ادامه دارد اما رژیم صهیونیستی به ارسال و فروش تسلیحات به نظامیان این کشور ادامه می‌دهد. به نوشته روزنامه «هاآرتص» ژنرال «آئونگ هلاینگ» از فرماندهان ارتش میانمار در سپتامبر سال ۲۰۱۵ طی سفر به فلسطین اشغالی با «رووین ریولین» رئیس اسرائیل و تولیدکنندگان سلاح اسرائیلی دیدار داشته و قراردادهایی را برای خرید تسلیحات مختلف امضا کردند. رئیس اداره همکاری‌های نظامی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی هم در تابستان همان سال به میانمار سفر کرده و قراردادهای بیشتری برای فروش تسلیحات با این کشور امضا کرد. در آگوست سال ۲۰۱۶ نیز یک شرکت نظامی صهیونیستی تصاویری را از آموزش نظامیان ارتش میانمار توسط عاملان خود در این کشور به همراه تسلیحات اسرائیلی ارسالی در وبگاه خود منتشر کرد.