شناسهٔ خبر: 139712 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم

جنگ افروزی جدید نتانیاهو برای فرار از استعفا

نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به علت دست داشتن در اتهامات فساد در معرض برکناری یا استعفا قرار دارد، برای فرار از این ورطه به دنبال جنگ افروزی جدید در منطقه است.

به گزارش «نماینده» به نقل از پایگاه خبری فلسطین الیوم، به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی با آغاز جنگ تجاوزطلبانه جدیدی ضد نوار غزه یا لبنان یا سوریه به بهانه حفظ امنیت خود نزدیک شده است. این در حالی است که واقعیت کاملاً متفاوت با این سناریو است، چرا که هدف از این جنگ که کابینه راست‌گرای افراطی و نژادپرستی رژیم صهیونیستی به سرکردگی بنیامین نتانیاهو وعده آن را می‌دهد، حفظ حاکمیت خود در برابر اتهامات فساد و رشوه ای است که رئیس کابینه و برخی وزرای وی را تهدید می‌کند.

شاید آغاز حمله تجاوزطلبانه و جنگی جدید، تنها راه برای بیشتر کردن عمر کابینه‌ای باشد که تندروترین و نژادپرست ترین کابینه اسرائیل است، به ویژه در شرایطی که رئیس دفتر سابق نتانیاهو با دستگاه قضایی این رژیم توافق کرده که به عنوان شاهد اصلی پرونده‌های فساد نتانیاهو که واقعیت ابعاد آن بیش از پیش مشخص می‌شود، در دادگاه حاضر شود.

در همین رابطه شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی چند روز پیش تأکید کرد که نتانیاهو فشارها برای اصلاح قانون این رژیم که به او اجازه انجام هر عملیات نظامی بدون ارجاع به دولت را بدهد، افزایش داده است. طبعا این اقدام برای منحرف کردن افکار عمومی از تغییرات صورت گرفته از وی در رابطه با پرونده فساد انجام می‌شود.

این موضوع نشان می‌دهد که نتانیاهو و بعضی از ارکان کابینه وی که از او حمایت می‌کنند، به دنبال نجات وی از این اتهامات و طولانی تر کردن زمان حاکمیت وی هستند و می خواهند این اقدام را از طریق یک جنگ تجاوزطلبانه جدید یا انجام عملیات نظامی به بهانه‌های مختلف صورت دهند.

در همین رابطه بود که مسئول سامانه ضد موشکی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای که اخیراً در روزنامه صهیونیستی جروزالم پست انجام داده، تأکید کرد که اسرائیل روز به روز به عملیات نظامی آینده با حزب‌الله و حماس نزدیک می شود و آمادگی‌های قریب‌الوقوع اسرائیل از آغاز تجاوز جدید به نوار غزه و لبنان و حتی سوریه خبر می دهد.

رادیو رژیم صهیونیستی نیز به تازگی اعلام کرد که یگان شاحر وابسته به فرماندهی جبهه داخلی این رژیم مانورهای خود را برای نجات نظامیان گرفتار شده در زیر آتش نیروهای مقاومت در نوار غزه در جنگ احتمالی آینده را به پایان رسانده است. این تمرین‌ها تحت عنوان " هفته جنگ" انجام شده بود.

در همین راستا روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم نوشته است که اسرائیل تهدید کرده که برای خارج کردن نیروهای ایرانی از سوریه تلاش خواهد کرد، چرا که براساس ادعاهای یوسی کوهن رئیس موساد، موجودیت این نیروها امنیت اسرائیل را تهدید می‌کند.

اگر بخواهیم مطالب مطرح شده در رابطه با تونل‌های زیر زمینی در منطقه بیت لاهیا واقع در شمال نوار غزه و اردوگاه ساحلی در غزه را بپذیریم، به وضوح مشخص می‌شود که اسرائیل به دنبال ایجاد بهانه های واهی برای آغاز حمله جدید است که ممکن است در آن واحد در چندین جبهه دنبال شود یا لااقل در ابتدای کار در نوار غزه آغاز شده و در ادامه وارد جبهه‌های سوریه و لبنان شود.

نتانیاهو در تلاشی ناامیدانه از طریق این جنگ تجاوزطلبانه به دنبال حفظ منصب خود است که بیش از پیش در معرض آسیب و تزلزل قرار گرفته است، اما احتمالاً  نمی‌داند که این جنگ، منطقه را به سمت جنگی ویرانگر و خونین پیش می‌برد که عواقب آن تنها منحصر به نوار غزه و لبنان و حتی سوریه نمی‌شود، بلکه رژیم صهیونیستی و چه بسا تمام جهان را در بر خواهد گرفت، آنهم در شرایطی که دنیا در دهانه یک آتش‌فشان قرار دارد که هر لحظه ممکن است در نتیجه اقدامات و تجاوزهای رژیم صهیونیستی ضد اراضی اشغالی فلسطین و کشورهای مختلف منطقه فوران کند.

هر جنگی که رژیم صهیونیستی آغازگر آن باشد، به گونه‌ای نیست که اشغالگران بتوانند مدت زمانی و نتایج آن را مشخص کنند، این جنگ وخیم ‌ترین عواقب را خواهد داشت و امیدها برای تحقق سازش در منطقه را از بین خواهد برد. البته اگر در نتیجه آن اقدامات اسرائیل، امیدی به این شکل وجود داشته باشد.    

موجودیت رژیم اشغالگر قدس برای تضمین برتری و تسلط خود بر جنگ استوار است. این رژیم ممکن است جنگ جدیدی را این بار برای نجات نخست وزیر خود از اتهامات فساد آغاز کند، اما این جنگ ارتباط با امنیت اسرائیل نخواهد داشت، بلکه برعکس؛ این کشورهای همسایه هستند که در نتیجه تجاوزهای رژیم صهیونیستی نیازمند امنیت اند.

استراتژی نتانیاهو برای فرار از بحران

فلسطین الیوم در مقاله دیگری نیز بررسی این موضوع پرداخت و تأکید کرد که هزاران صهیونیست در تظاهراتی خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شدند که این موضوع نشان دهنده عمق بحرانی است که کابینه کنونی اسرائیل از آن رنج می‌برد. کابینه اسرائیل در حال حاضر تلاش می‌کند مخالفان خود را قانع کند که سقوط آن و استعفای دولت در راستای منافع فلسطینی‌ها قرار دارد. نتانیاهو در همین رابطه خطاب به فلسطینی‌ها گفت که استعفا نخواهد داد و دولت کار خود را ادامه خواهد داد و فلسطینی‌ها هرگز نباید به این لحاظ خوشحال شوند. به این ترتیب به نظر می‌رسد نتانیاهو به دنبال انتقال درگیری از یک درگیری صرفا داخلی و صهیونیستی به درگیری با فلسطینی‌ها است تا به این ترتیب بتواند خود و کابینه‌اش را نجات دهد.  

مشخص است که بنیامین نتانیاهو از گرفتار شدن در سرنوشت ایهود باراک نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی واهمه دارد. وی در برنامه انتخاباتی تحقق رؤیاهایش در زمینه برپایی رژیم صهیونیستی با دیدگاه خاص خود را مطرح کرده و روند سازش را به ورطه نابودی کشانده و مذاکرات را به نقطه صفر بازگردانده است. وی موفق شد آمریکایی‌ها و جامعه جهانی و دولت‌های عربی را قانع کند که حل و فصل موضوع فلسطین تنها از طریق گفتگوهای دوجانبه بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان بدون حضور جامعه جهانی امکان پذیر است. او توافق‌نامه‌های پیشین امضا شده را در راستای سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه رژیم صهیونیستی و تحقق ایده‌های خود برای راه حل نهایی به فراموشی سپرده و ضمن هم‌گرایی با مطالبات راست‌گرایان صهیونیست متحد خود، روند شهرک سازی را در قدس اشغالی و کرانه باختری گسترش داده است. این در حالی است که تشکیلات خودگردان سیاستی مخالف با شهرک سازی داشته است.

در سطح خارجی نیز بنیامین نتانیاهو در برابر صهیونیست‌ها افتخار می‌کند که به پایتخت‌های عربی نفوذ کرده و موفق شده ائتلاف‌هایی را با برخی مقامات رسمی عرب ایجاد کرده و تلاش زیادی برای ایجاد ائتلاف عربی اسرائیلی برای مقابله با دشمنان انجام می دهد و سعی دارد سطح تجارت بین سرزمین‌های اشغالی و کشورهای عربی را افزایش داده و گسترش اسرائیل را در آفریقا توسعه بخشد و به لحاظ اقتصادی آن را مرتبط با اسرائیل کند. وی به حمایت نامحدود دولت آمریکا از اسرائیل در تمامی زمینه‌ها بنا به دستور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا افتخار کرده و از بین بردن نقش جامعه بین‌المللی در زمینه اعمال برخی مقررات بین‌المللی در خصوص آرمان فلسطین و دور زدن این مصوبات را از دستاوردهای خود می‌داند. او همچنین مداخله در امور کشورهای عربی را مخفی نمی‌کند و  از سیاست های دیکته شده خود بر برخی رهبران عرب سخن می‌گوید که تازه‌ترین آنها خارج کردن قاتل صهیونیست از خاک اردن و اجازه ندادن به بازجویی و تحقیق از او بود.

چوب دو سر باخت نتانیاهو

نتانیاهو سعی دارد آینده سیاسی خود را حفظ کرده و از جایگاهش کناره‌گیری نکند. او مدعی است که نخست وزیری اش فرصتی برای تحقق دستاوردهای واقعی برای اسرائیل است. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که تشکیلات خودگردان به صورت آشکار از نحوه تعامل با سیاست شهرک سازی ناتوان است و دولت‌های عربی به دنبال راضی نگه داشتن اسرائیل بوده و آن را متحد استراتژیک برای خود توصیف می‌کند. نتانیاهو معتقد است که دستاوردهای تاریخی برای این رژیم به دنبال داشت که باعث شده او را به رهبر تاریخی برای اسرائیل تبدیل کند، کاری که نخست‌وزیران پیشین از تحقق آن ناکام ماندند. او برای باقی ‌ماندن در حاکمیت مبارزه می‌کنند و تلاش خواهد کرد شوک هایی را در مناطق دیگر نظیر غزه و لبنان و کرانه باختری یا قدس ایجاد کند تا  افکار عمومی را از مشکلات داخلی منحرف شده و توجه رسانه های خبری از وی گرفته شود. این سیاستی است که همواره شخصیت‌های متنفذ صهیونیستم در زمان وقوع در بحران آن را دنبال می کنند.

تظاهرات اعتراض‌آمیز به نتانیاهو و درخواست برای استعفای وی از منصبش همچنان ادامه دارد، البته این تظاهرات به صورت محدود و جسته و گریخته است. با این وجود باعث تسریع در تحقیقات در پرونده هایی می شود که نتانیاهو در آنها دست داشته است. در همین رابطه یک شاهد کلیدی نسبت به دست داشتن نتانیاهو در این پرونده در دادگاه حاضر می شود. این موارد را نمی‌توان نادیده گرفت، چرا که باعث خشم مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی شده است. سرنوشت نتانیاهو مرتبط با تحولات این پرونده و میزان دست‌ داشتن نتانیاهو در آن است. آینده، شاهد غافلگیری های زیادی خواهد بود. نتانیاهو به دنبال سیاست‌هایی است که بیشتر اسرائیلی‌ها را راضی کند، چرا که کابینه خود را در ورطه ای طوفانی بیند. طوفانی که اگر باعث ریشه کن شدن کامل آن نشود، نتانیاهو با یک اعجوبه می تواند از آن خارج شود. با این وجود در هر دو حالت نتانیاهو خسارت می‌بیند. چرا که این بحران باعث می‌شود وی به شدت در برابر اسرائیلی‌ها تضعیف شده و متهم به خیانت شود.