شناسهٔ خبر: 139703 - سرویس مجلس
منبع: فارس

زنگنه در صحن علنی مجلس

وزیر نمی‌تواند برنامه دهد بلکه باید راهبرد و راهکار ارائه کند/ تعیین تکلیف همه میادین مشترک در چهار سال آینده

زنگنه/2 وزیر پیشنهادی نفت، گفت: وزیر شخصاً نمی‌تواند برنامه دهد و باید برای اجرای قوانین مصوب مجلس و بودجه سنواتی راهکار و راهبرد ارائه کند.

به گزارش «نماینده» بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در جلسه رأی اعتماد به کابینه دوازدهم در مجلس طی سخنانی اظهار داشت: در کشور ما هنگامی که از نفت صحبت می‌کنیم قطعاً نفت یک کالا نیست، نفت و به تبع آن وزارت نفت دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی، بازرگانی خارجی، فنی صنعتی و حتی امنیت ملی است. حتی در مسیر توسعه اقتصاد غیرمتکی به نفت هم صنعت پتروشیمی نقش تعیین‌کننده دارد و قریب به ۹۸ درصد انرژی اولیه کشور از نفت و مشتقات آن تهیه می‌شود که بخش عمده منابع ریالی بودجه کشور هم به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نفت تأمین می‌شود. 

وی در ادامه افزود: اهمیت عظیم نفت در کشور ما باعث شده دشمن در برخورد با جمهوری اسلامی بیش از هر موردی به اعمال تحریم و اشکال‌تراشی بر علیه صنعت نفت پا می‌فشارند و صنعت نفت و به تبع آن همکاران و مدیرانش، رزمندگان و مجاهدان خط مقدم جبهه مبارزه با دشمن هستند. 

وزیر پیشنهادی نفت، تصریح کرد: در این روزها که فرصت شد به دلیل رأی اعتماد فرصت بیشتری در خدمت نمایندگان باشیم در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها و دیگر اجتماعات بر نکاتی تأکید شد، بر توسعه میدان‌های مشترک، تسریع در انعقاد قراردادهای نفتی، پرهیز از خام‌فروشی، حمایت از ساخت داخل، مدیریت نیروی انسانی و مسائلی که بعداً به آن اشاره خواهم کرد مورد تأکید قرار گرفت.

زنگنه با بیان اینکه برنامه‌ای که به شما نمایندگان ارائه کردم برنامه منسجم و روشنی است، افزود: در این برنامه بر اساس آنچه که معاون نظارت سیاست مجلس بررسی کرده گفته شده که ۴۷ درصد برنامه پیشنهادی با احکام بالادستی منطبق و ۴۰ درصد همسو و در هیچ موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی یافت نشده و به ۱۳ درصد از موارد در برنامه به اسناد بالادستی اشاره نشده است نه اینکه مغایرت داشته باشد.

وی گفت: اعتقادم این است که وزیر نمی‌تواند گرچه گفته شده وزیر باید برنامه دهد اما وزیر که نمی‌تواند برنامه بدهد لذا برنامه آن چیزی است که در قانون تصویب و به ما ابلاغ می‌شود و ما موظف به اجرای آن هستیم و آنچه که ما ارائه می‌کنیم راهکارها و راهبردهایی است که برای اجرای اهداف کمی و کیفی مصوب در قانون مجلس و بودجه‌های سنواتی ذکر می‌شود لذا بنده همه آن اسناد بالادستی از سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری تا قانون برنامه ششم و موارد دیگر را ذکر کرده و نسبت به اجرای آن تأکید داشتم.

وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد: مهمترین چیزی که در نفت باید به آن توجه کنیم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت است، سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان‌های مشترک به طوری که ما میدان‌های مشترک متعددی داریم که در برنامه‌ام به صراحت نوشته‌ام تمام اینها باید در این ۴ ساله تعیین تکلیف شود و هیچ میدان مشترکی نباید باشد که بلاتکلیف بماند و سرمایه‌گذاری است که باید انجام بگیرد همین‌طور ما به دنبال عقد قراردادهای جدید نفتی اشاره کرده‌ام به انعقاد قراردادهای جدید نفتی، با هدف توسعه این میادین با افزایش ضریب بازیافت از مخازن با بکارگیری فناوری‌های نوین و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و ایجاد اشتغال هستیم.

زنگنه افزود: اینکه ما بتوانیم چنین سرمایه‌ای را جذب کنیم جز با همدلی و همراهی همه تحت رهبری مقام معظم رهبری عملی نمی‌شود. ما می‌توانیم مخالف هم باشیم اما در حوزه منافع ملی باید یکدیگر را همراهی کنیم.

وی ادامه داد: ۴ سال پیش که به اینجا آمدم تا رای اعتماد بگیرم وقتی صحبتم تمام شد و به راهرو رفتم آقایان زاکانی و نادران که مخالفان جدی من بودند را را دیدم و به آقای نادران گفتم ما با هم مخالف باشیم اما از هم متنفر نباشیم که او گفت نه متنفر نیستم و من هم گفتم انشاالله که اینطور باشد. چندی بعد در مسیر کار خود و در سال ۹۳ از او و آقای توکلی برای حل مشکلات کمک خواستم و این دو بزرگوار مردانه و قویا به من کمک کردند که جای تشکر دارد که این در حالی بود که این افراد از نظر سیاسی مخالف من بودند. ولی در جهت منافع ملی به من کمک کردند.

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه وقتی بحث منافع ملی به وسط می‌آید همه باید کار کنیم و من این روزها در مجلس خیلی خوشحال هستم. بنده ۹ بار از مجلس رای اعتماد گرفتم و اینبار لذت‌بخش‌ترین دفعه آن است زیرا آنها در چارچوب منافع ملی و مدنی حرف می‌زنند.

زنگنه گفت:‌ما باید با هم باشیم تا کشور توسعه پیدا کند. مذاکره راه حل مشکلات است نه مخاصمه. ما باید مواضع‌مان را نگه داریم اما با هم همکاری کنیم. من ۱۰ها ساعت با آقایان دهقان، بحرینی، امیرآبادی فراهانی، نجابت، توکلی و نادران بر سر قراردادهای نفتی جلسه گذاشتیم و نظرات‌شان را دخالت دادم و آن قراردادها را اصلاح کردم. این روش، روشی است که کشور ما را پیش می‌برد.

وی خاطرنشان کرد:‌امام (ره) بعد از عقد دختران و پسرانی که پیش‌شان می‌رفتند فقط یک جمله سه کلمه‌ای می‌گفتند و می‌فرمودند با هم بسازید. در جامعه هم ما باید با هم بسازیم. ممکن است با هم اختلاف سلیقه داشته باشیم اما باید با هم ایران را بسازیم. ما دشمنان سرسخت و بدذاتی در منطقه وجهان داریم. ولی اگر همه با هم باشیم بر آنها غلبه می‌کنیم. 

وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: افزایش تولید و صادرات نفت با مجموعه سیاست نظام، مطابق است. 

زنگنه در پاسخ به سؤالی در خصوص باشگاه نفت نیرو اظهار داشت: ۴ سال است وزیر نفت هستم و صدها هزار میلیارد تومان پول از دستم عبور کرده ولی برخی فقط چسبیده‌اند به باشگاه نفت نیرو. این باشگاه یک مؤسسه غیرانتفاعی و غیردولتی است که در سال ۹۱ توسط بنده و برخی دوستان ثبت شد.

وی افزود: در سال ۹۱ که این باشگاه را ثبت کردیم در خواب هم نمی‌دیدیم سال بعد کسی مثل آقای روحانی بیاید و در انتخابات پیروز شود و ما دوباره وزیر شویم و اصلا تصورش را نمی‌کردیم. ما آمدیم و گفتیم یکسری آدم‌هایی که تخصص در نفت و نیرو دارند که جمع‌مان ۲۰۰ نفر هم نمی‌شود دور هم جمع کنیم و جلسه بگذاریم و نه پول و نه هدیه‌ای از دولت نمی‌گیریم. 

وزیر پیشنهادی نفت گفت: من نه مدیرعامل و نه رئیس هیأت مدیره این باشگاه نیستم و فقط عضو هیأت مؤسس آن هستم و نمی‌دانم چرا برخی دوستان حساس هستند. شما که ۴ سال است این موضوع را می‌دانید و اگر خلاف بود به قوه قضائیه و کمیسیون اصل نود می‌گفتید اما انگار یک کشف جدید است و اصلا این باشگاه چه تاثیری در سیاست‌های وزارت نفت داشته. فقط ماهی یک بار جلسه می‌گذارند و یک نفر سخنرانی می‌کند که متن آن هم در سایت گذاشته می‌شود. حالا چرا برخی دوستان نگران این هستند دلیلش را نمی‌دانم.اگر هم این باشگاه منحل شد با اجازه ولایت اموالش به یک مؤسسه دانشگاهی واگذار می‌شود. 

زنگنه تصریح کرد: می‌گویند شبانه قرارداد آزادگان را فسخ کردید. نمی‌دانم روز و شب آن را از کجا فهمیدند. اما یک نفر که موظرف بود قراردادی را انجام دهد آن را انجام نمی‌داد و ما را معطل می‌کرد و ما هم خودمان آن را انجام دادیم و کار صورت گرفت.

وی تاکید کرد: می‌گویند ۵۰ میلیارد دلار وام بی‌بهره به نفت داده‌اند. مگر بانک مرکزی وام بی‌بهره به کسی می‌دهد؟ خیر بلکه با اشد امکان بهره آن را می‌گیرد. 

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: می‌گویند تولید را اضافه نکردید و فقط تولید قبل از تحریم‌ها بوده اگر  می‌خواهید با من مخالفت کنید چرا مجاهدت هزاران کارگر صنعت نفت را ندیده می‌گیرید. فکر می‌کنند تولید نفت مثل باز کردن شیر آب است. در حالی که زحمت‌ها و مجاهدت‌ها شده که یک میلیون تولید نفت ما برگشته است البته آقای ظریف هم زحمات زیادی در این راه کشید. و من دست آقای ظریف را می‌بوسم که من را از ته چاه بیرون کشید و دست ما را باز کرد تا تولید کنیم.

زنگنه افزود: دشمنان می‌خواستند تولید ما را فریز کنند ومن ایستادم. اما برخی می‌گفتند زنگنه می‌خواهد ارزان فروشی کند ولی من گفتم گردن من را هم بزنید نمی‌گذارم سهم ایران در بازار جهانی را از بین ببرد و سهم‌مان را پس گرفتم. لذا اگر نمی‌خواهید این صنعت را بالا ببرید بر سر بچه‌های صنعت نفت نزنید. 

وی تصریح کرد: می‌گویند برنامه ارائه شده همان برنامه سال ۹۲ است. این یعنی این برنامه را نخوانده‌اید. همه ارقام این برنامه اعداد و ارقام برنامه ششم  توسعه است. 

وزیر پیشنهادی نفت خاطرنشان کرد: می‌گویند نمایندگان ادوار را استخدام کردید. خب هر دوره‌ای که تمام می‌شود یکی از دغدغه‌های هیأت رئیسه مجلس این است که با وزرا جلسه می‌گذارد تا این نمایندگانی که کاری ندارند را به کار گیرند. خب نماینده‌ای که کار ندارد چه شود آیا باید در جامعه رها شود؟ اگر نماینده‌ای نگران شغل آینده خود باشد حتی در حد یک حقوق دولتی هزار مفسده دیگر ایجاد می‌شود. لذا من هم افتخار می‌کنم که تعدادی از این نمایندگان ادوار را به کار گرفتم و این کار مخفیانه نیست.

زنگنه گفت: از طرفی عقل سیاسی به من می‌گوید که استفاده از نماینده ادوار برای من رای اعتماد نمی‌آورد بلکه علیه من کار می‌کند زیرا رقیب نماینده فعلی است اما مصلحت ملی چیز دیگری است.

وی خاطرنشان کرد: بنده خیلی اصرار کردم فرد دیگری وزیر شود اما آخرش تنها ماندم و همه پشتم را خالی کردند و گفتند خودت وزیر شو. حال من باید چه کار می‌کردم. حتی فرزندان شهدا نیز از من خواستند و من نمی‌توانم در مقابل آنها بی‌تفاوت باشم. 

وزیر پیشنهادی نفت با ذکر خاطره‌ای اظهار داشت: در سال ۷۵ المپیک جهانی کشتی در آمریکا بود. رسول خادم قهرمان ما مدال طلا گرفت و در یک کار غیرمنتظره ۴ گوشه زمین را بوسید واعلام کرد که می‌خواهد مربیگری کند اما ۲-۳ سال بعد در مسابقات جهانی دوباره دیدیم که با دوبنده به روی تشک رفت. گفتیم چه شد گفتند اگر آقا رسول نمی‌آمد کسی را در سنگین‌وزن نداشتیم و نمی‌توانستیم مدال بگیریم.

زنگنه ادامه داد: به هر حال رسول خادم در آن مسابقه باخت اما با مدال نقره او ایران قهرمان شد. من آنجا این درس را از آقای خادم گرفتم که برای عزت و سربلندی ایران آدم باید از آبروی خودش هم بگذرد.