شناسهٔ خبر: 139383 - سرویس مجلس
منبع: فارس

سخنان مخالفان کلیت طرح مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه:

بی‌توجهی به اصل ۱۵۴ قانون اساسی/ بی‌تناسب با اقدامات خصمانه آمریکا

مجلس43 کم‌رنگ دیده شدن برجام، عدم الزام قوه قضائیه برای تعقیب جنایتکاران آمریکایی، بی‌تناسبی مفاد با اقدامات خصمانه آمریکا و بی‌توجهی به اصل ۱۵۴ قانون اساسی از محورهای مخالفت نمایندگان با کلیات طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه بود.

به گزارش «نماینده» مهدی صباغیان نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یک‌شنبه ۲۲ مرداد و در مخالفت با کلیات طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه با تاکید بر اینکه این طرح باید قوی‌تر باشد، گفت: اگر ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است چرا آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند؟ وقتی خودشان از توافق برد برد سخن می‌گویند چرا به تعهدات خود عمل نمی‌کنند؟

وی با تصریح بر اینکه ایران به واسطه عمل نکردن آمریکا به تعهدات خود در حال زیان کردن است، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌هایی تحریم‌ها را برنداشتند و بلکه تحریم‌های جدیدی اعمال می‌کنند.

صباغیان با اشاره به اینکه در طرح یک فوریتی، برجام کمرنگ دیده شده است، گفت: ما غنی‌سازی خود را محدود کره و تولید آب سنگین اراک را متوقف کردی؛ اگر آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند ما هم باید متقابلا اقدام مناسب انجام دهیم و نشان دهیم که اگر بدعهدی کنند ما هم به جای قبلی خود بازمی‌گردیم.

نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکا و غرب سیاست «هویج و چماق» را دنبال می کنند یعنی امریکا چماق و امریکا هویج در دست گرفته است و ما نباید در دام آنها بیفتیم.

بنابر این گزارش حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با کلیات طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویی آمریکا در منطقه با تاکید بر اینکه مخالفت‌ها با اصل مقابله با اقدامات آمریکا نیست، گفت: ما معتقدیم باید این طرح بازدارنده‌تر باشد و چرا که تناسب  آنچه میان آمریکایی‌ها انجام دادند با مجازات‌هایی که در طرح پیش‌بینی شده کافی نیست.

وی با تصریح بر اینکه اقدامات خصمانه آمریکا علیه کشورمان سنگین‌تر از تعاریف ذکر شده در طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه این کشور در منطقه است خاطرنشان کرد: باید در این طرح برخورد جدی‌تری با آمریکا می‌کردیم و در مقدمه آن قید می‌کردیم که چرا آن را به تصویب می‌رسانیم.

حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه باید در مقدمه طرح مذکور همه جنایات امریکا از دهه‌های گذشته ذکر می‌شد گفت: این طرح عملیاتی نیست، به عنوان مثال گفته است که ۶ ماه در مقابل برخی اقدامات آمریکا صبر می‌کنیم تا گزارش داده شود این در حالی است که امریکایی‌ها تحریم‌ها را در یک فرجه کوتاه تصویب می‌کنند و با رایزنی‌های خود آن را عملیاتی می‌کنند پس ما هم باید در طرح قوی‌تر برخورد می‌کردیم.

وی با یاداوری اینکه در طرح اقدامات متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام آمده بود که اگر تحریم‌ها برگردد، ایران دو ساله کارخانه تولید سوخت را احداث می‌کند گفت: باید در طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا پیش‌بینی می‌کردیم که در صورت اعمال دوباره تحریم‌ها به غنی‌سازی ۲۰د رصد بازخواهیم گشت.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران می تواند سطح غنی‌سازی خود را از آنچه در طرح ذکر شده بالاتر ببرد گفت: طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه باید دولت را ملزم به ساخت سانتریفیوژهای نسل جدید و قوه قضاییه را ملزم به تحت تعقیب قرار دادن جنایتکارانه آمریکایی با همکاری پلیس بین‌المللی می‌کرد.

همچنین علی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف سوم طرح مذبور با تاکید بر اینکه مقابله با دشمنی‌های آمریکا باید «به مثل باشد» اظهار داشت: این طرح چقدر در برابر اقدامات خصمانه، ظالمانه و وقیهانه آمریکا تجانس دارد؟

وی با اشاره به اینکه دامنه شیطنت‌های امریکا کماً‌ و کیفاً گسترده است، روح و متن طرح مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا را در قیاس با دشمنی‌های این کشور ضعیف خواند و گفت: ملت و مجلس قوی است و حرف برای گفتن دارد.

ادیانی با تاکید مجدد بر اینکه طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا در منطقه نیاز به اصلاح دارد، گفت: در حالی که دشمن از همه اهرم‌ها و سازمان‌ها برای مقابله با ایران استفاده می‌کند ما در این طرح از چه وزنی از سازمان‌های بین‌المللی استفاده کردیم.

وی از بی توجهی طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه به اصل ۱۵۴ سخن گفت و با اشاره به اینکه این اصل خود نماد بارز و عصاره مقابله با امریکا است از لحاظ نشدن آن در این طرح انتقاد کرد و اظهار داشت: در سنوات گذشته طرح‌های مشابهی تصویب کرده‌ایم اما نتایج آن چه شده است؟

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به برخی مفاد طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه نه مصداق دارد و نه ضمانت خارجی، گفت: این طرح باید در تراز اقدامات خصمانه شیطان بزرگ اصلاح شود.