شناسهٔ خبر: 139270 - سرویس جامعه
منبع: مهر

روز سرنوشت ساز پایتخت/ جزییات برنامه های محسن مهرعلیزاده

شورای شهر43 منتخبان شورای پنجم، امروز برنامه های دو نامزد شهرداری تهران حسین مرعشی و محسن مهر علیزاده را بررسی خواهند کرد.

به گزارش «نماینده» امروز دو نامزد دیگر شهرداری تهران برنامه های خود را در برای شهرداری تهران ارائه می کنند. به گفته منتخبان شورای پنجم امروز رای گیری برای انتخاب شهردار از میان ۴ گزینه معرفی شده انجام می شود.

محسن مهرعلیزاده ؛ آخرین فردی که برنامه های خود را برای منتخبان شورای پنجم ارائه می کند. شعار اصلی او  «تهران؛ آرام و زیبا» است. در توضیح این شعار گفته شده است: «آرامش» و «زیبایی»، مفاهیمی گسترده هستند که در چهار رکن اصلی زندگی بشری یعنی «زیستی»، «روانی»، «اجتماعی» و «فرهنگی» مطرح می شود و رسیدن به آنها نیازمند تغییرات بنیادین در نگاهِ به زیست جهان، دگرگونی در سبک زندگیِ فردی و اصلاحات گسترده در روابط و نهادهای اجتماعی است.

چشم انداز تهران در برنامه های وی، تهران؛ شهری شایسته و لایق نام: «پایتخت تمدن ایرانی اسلامی» عنوان شده است.

در توضیح این چشم انداز آمده است: سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴، کشور را در افق چشم انداز، به عنوان جایگاه اول اقتصادی، علمی و فن آوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای های همسایه) که حوزه تمدنی و فرهنگی ایران به حساب می آید، معرفی کرده است و سند جامع شهر تهران نیز هفت چشم انداز بلند مدت برای تهران، در نظر گرفته است.

چشم انداز تهران، در برنامه مدیریت شهری مهرعلیزاده، شهری شایسته و لایق نام پایتخت تمدن ایران بزرگ فرهنگی باشد که ساکنان آن به زیستن در چنین شهری افتخار کنند.

"ماموریت اصلی" در برنامه های وی، «تهران نشینی: تراز جهانی؛ به رنگِ ایرانی»، در نظر گرفته شده و در توضیح این ماموریت  آمده است: ماموریت های مختلف و متنوعی در حوزه مدیریت شهرداری تهران وجود دارد که همگی بخش هایی از یک ماموریت محوری می باشند و با این هدف عملیاتی می گردند که در نهایت، سطح زندگی در شهر تهران را به تراز و استاندارهای جهانی رسانده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی را به عنوان رنگ و تِم غالب زندگی در این شهر و به عنوان برندی جهانی، تثبیت نمایند.

همچنین در برنامه وی ۱۲۴ برنامه اجرایی درج شده است که ۳۵ اقدام آن، برای اجرا در ۱۰۰ روز ابتدای مسئولیت شهرداری تهران و بقیه در قالب برنامه های کوتاه مدت و میان مدت در نظر گرفته شده است.

این نامزد شهرداری تهران درباره این که حل کدام چالش شهر تهران از اولویت های اوست  می گوید:  تهران شهر بزرگی است و مناطق مختلف آن مشکلات خاص خودشان را دارند. در بررسی‌ای که طی این یک سال گذشته کرده‌ایم، دریافتیم بعضی مسائل وجود دارند که در شمال شهر، مسئله تلقی نمی‌شود اما در جنوب شهر یک مشکل است و برعکس. به این ترتیب در پاسخ به اینکه اولویت من کدام است باید گفت اولویت مناطق گوناگون فرق می‌کند. اما در قالب مسائل کلانشهر تهران، همه می‌دانیم مسائل فرهنگی و اجتماعی از جمله آسیب‌های اجتماعی در تهران وجود دارد. مشکلات کودکان‌کار، اعتیاد، مشکلات خانواده و ... در شهر بیداد می‌کند و باید فکری به حالش کرد. فرهنگ ارائه خدمات خوب شهرداری به شهروندان و ایجاد تعامل مناسب متقابل بین شهروندان و شهرداری امر مهم و اساسی است.

جزییات برنامه های محسن مهرعلیزاده برای پایتخت 

برنامه های راهبردی 

به گفته مهر علیزاده برای آنکه جمعیت ۱۰ میلیونی تهران در شهر احساس آرامش کند باید مسئله راحتی را فارغ از آبادی شهر در نظر گرفت (چه بسا شهرهایی که آباد است اما مردمش آرامش ندارد یا برعکس) باید آرامش به تهران برگردد. تهران، شهر زیبایی است که به عنوان پایتخت، مردم آن باید آرامش فکری، روحی و سمعی و بصری داشته باشند.

وی ادامه می دهد : ترافیک سنگین در تهران می‌تواند روی بخش‌هایی از زندگی مردم و چگونگی رشد ارتباطات خانوادگی، اثر منفی داشته باشد و در کنار این موضوع، آلودگی هوا نیز مشخصا ناشی از ترافیک خودروها در سطح شهر است. در حال حاضر اغلب مسافرت‌های درون شهری حتی در حمل و نقل عمومی‌در روی زمین شکل می‌گیرد. بردن ۸۰ درصد ترافیک به زیرزمین ودر نتیجه اولویت دادن به حمل و نقل مترو و افزایش واگن‌های موجود به نحوی که تعداد سفرهای توسط مترو را افزایش دهیم، یکی از اولویت‌های اساسی است که باید شهردار بعدی بلافاصله به آن بپردازد و ان‌شاءالله وقتی شهردار جدید کار را شروع کرد مردم بعد از یک یا دو سال تغییرات را در این زمینه حس کنند بعد از هشت سال می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که بخش عمده‌ای از ترافیک سطح شهر به زیر شهر برود.

حسین مرعشی در ۶ صفحه کلیات فعالیت هایی که می خواهد برای شهر انجام دهد را به منتخبان ارائه کرده است. او از ابتدا هم تمایل داشت شفاهی از برنامه هایش برای تهران بگوید.  به نظر می رسد او بیش از این که تمایل داشته باشد نفر نخست شهرداری تهران باشد دوست دارد به شهردار آینده تهران یاری رساند.

او در گفتگویی درخصوص وضعیت کنونی تهران گفته است : شهر تهران به جای آنکه خودرو محور باشد باید انسان محور باشد و اینکه ما بگوییم تهران شهر سوخته است، درست نیست.

به اعتقاد وی یکی از ظرفیت‌های تهران این است که بسیاری از کارها در تهران اقتصادی هستند. یعنی بدون تحمیل هزینه به شهرداری منابع خود را تامین کند.  باید بخشی از ماموریت‌های شهرداری را به بخش خصوصی و مردم منتقل کنیم. مثلا شهرداری زمانی در شهر فرهنگسرا ساخته است ولی فرهنگسرا در تهران می‌تواند یک کار اقتصادی باشد. چطور شهرکتاب‌ها امروز اقتصادی هستند و هزینه‌ای بر شهرداری وارد نمی‌کنند، فرهنگسراها هم می‌توانند این طور باشند.