شناسهٔ خبر: 138599 - سرویس مجلس

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با «نماینده»:

در برنامه ششم به تکدی گری توجهی نشد/ برای ساماندهی کودکان کار خلا قانون نداریم

گودرزی گودرزی گفت: به صورت کلی در برنامه ششم به معضلاتی چون حاشیه نشینی، سکونت های غیر رسمی و آسیب های اجتماعی پرداخته شده ولی به صورت موضوعی و خاص به موضوع تکدی گری توجه نشده است.

 عباس گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با «نماینده» اظهار داشت: وقتی یک خانواده تحت فشار اقتصادی بود و فرصت شغلی نداشت شرایط برای تکدی گری او فراهم می شود. در بعضی از افراد اقتضای  شخصیتی و خانوادگی به آنها اجازه تکدی گری نمی دهد  ولی برای برخی این شرایط فراهم است و به این فکر می افتند که معیشت خود را از این راه تامین کنند.

به اعتقاد این نماینده مجلس تکدی گری محصول و معلول فقر، بیکاری، مهاجرت به کلانشهر، بزهکاری، عدم توجه به کانون خانواده، عدم توجه جدی و درست به بحث تربیت و آموزش است و به صورت کلی در برنامه ششم به معضلاتی چون حاشیه نشینی، سکونت گاه های غیر رسمی و آسیب های اجتماعی پرداخته شده ولی به صورت موضوعی و خاص به موضوع تکدی گری توجه نشده است.

 در ادامه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، به موضوع  تکدی گری کودکان پرداخت و گفت: متاسفانه سودجویان و مافیای کودکان از آنان برای رسیدن به منافع شوم خود استفاده و با بهره گیری از احساسات و عواطف مردم آینده این کودکان را در معرض تهدید قرار می دهند.

گودرزی با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس به صورت جدی از هرگونه لایحه از سوی دولت  در رابطه با  تکدی گری، کودکان کار و خیابانی حمایت و استقبال  می کند، گفت: فرمانداری ها، وزارت کشور، نیروی انتظامی، بهزیستی، کمیته امداد، وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تمامی اهتمام خود را به کار برده و در راستای جمع آوری و  ساماندهی  کودکان کار و خیابانی اقدام کنند چرا که برای جمع آوری وساماندهی آنها تلاش یک دستگاه به تنهایی کارساز نیست.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی،   با بیان اینکه براساس قانون، وظیفه حمایت از کودکان کار و خیابان برعهده چندین نهاد است، گفت: لازم است نهادهایی مانند آموزش و پرورش، بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و قوه قضائیه حتی رسانه ها در این باره به وظیفه خود به صورت هماهنگ عمل کنند تا بتوان به صورت ریشه ای بخشی ازاین آسیب را مرتفع کرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی در رفع این معضل می تواند نقش تاثیر گذاری داشته باشد افزود: اخیرا شاهد آن هستیم که این افراد کالای هر چند بی ارزش را به صورت دوره گردی به فروش می رسانند به عقیده من شاید این امر بهتر از تکدی گری باشد حداقل یک کالایی را به فروش می رسانند و مردم هم با پرداخت پول، به آنها یاد می دهند که باید کار کنند تا درآمد داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم،   با بیان اینکه عوامل پشت پرده تکدی گری کودکان باید شناسایی و تحت پیگرد قضایی قرار گیرند، تصریح کرد: در رابطه با کودکان کار وخیابانی ضعف قانون نداریم زیرا مجلس نهاد قانون گذاری است  و چنانچه در این رابطه ضعف قانون وجود داشته باشد دستگاه های ذی ربط موظف هستند در این رابطه اقدام کنند.