شناسهٔ خبر: 138598 - سرویس مجلس

خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی در گفتگو با «نماینده»:

ترکیب اعضای هیئت نظارت بر منابع نفتی متمایل به دولت است/ باید کمیته ای بی طرف قرارداد توتال را بررسی می کرد

خادمی خادمی درخصوص اهمیت بررسی موضوع توسط هیئتی بی طرف تشریح کرد: هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی اکثرا دولتی یا نفتی هستند؛ بجز یکی دو مورد. آقای تاجگردون (رئیس کمیسیون برنامه و بودجه) هم که از طرف مجلس حضور دارند چندین بار بعنوان موافق در این ارتباط صحبت کرده اند. یعنی اینکه هیئت نظارت دست آقای زنگنه است.

با توجه به اینکه رئیس کمیسیون انرژی در مصاحبه ای اعلام کرده بود قرارداد توتال به مجلس رسیده است، هدایت الله خادمی، نایب رئیس همین کمیسیون در گفتگو با «نماینده» در پاسخ به این سوال که آیا بررسی این قرارداد در دستورکار کمیسیون قرار گرفته یا نه؟،گفت: قرار بود قرار داد برای بررسی به کمیسیون ارسال شود اما تا این لحظه چیزی دریافت نکرده ایم.

وی در ادامه بیان کرد: آقای تاجگردون بعنوان یکی از اعضای هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی، دیروز نامه ای برای من ارسال کرد با این محتوا که نظرات و نکات خود در رابطه با قراداد توتال را اعلام کنید تا در این هیئت مطرح شود. من در پاسخ گفتم که برای بررسی این موضوع باید هیئتی بی طرف درخصوص آن اظهارنظر کنند.

نماینده ایذه و باغملک افزود: هرچند هنوز متن قرارداد به دست ما نرسیده اما از صحبت های وزیر نفت در کمیسیون انرژی و صحن و همچنین اینکه گفته شده قرارداد توتال براساس الگوی IPC بسته شده است اشکالاتی که وارد بود را نوشتم و برای ایشان ارسال کردم.

خادمی درخصوص اهمیت بررسی موضوع توسط هیئتی بی طرف تشریح کرد: هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی به جز یکی دو مورد اکثرا دولتی یا نفتی هستند. کسانیکه هم که از طرف مجلس معرفی شدند آقایان تاجگردون (رئیس کمیسیون برنامه و بودجه) و حسنوند (رئیس کمیسیون انرژی) هستند که آقای تاجگردون چندین بار بعنوان موافق در این ارتباط صحبت کرده اند و نماینده آقای تاجگردون در هیئت هم یک فرد نفتی است! یعنی اینکه هیئت نظارت دست آقای زنگنه است.

وی با اشاره به تلاش برخی نمایندگان برای ایجاد رفع مشکلات موجود در این قراردادها گفت: معمولا اینگونه است که تقصیر را گردن مجلس می اندازند و می گویند وقتی مجلس اختیارات را به وزارت نفت داده، وزارت هرکاری خواسته انجام داده و ورود مجلس به اشکالات قردادها فایده ای ندارد. با این وجود ما سال گذشته تلاش کردیم و حدود ۲۰۰ مورد از اشکلات IPC را برطرف کردیم که منجر به نامه مقام معظم رهبری شد. ایشان به ۱۵ مورد ایراد اشاره داشتند که حتما باید برطرف شوند. اما همان ایراداتی که معظم له هم فرموده بودند بطور کامل برطرف نشد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی در پاسخ به این سوال که آیا ورود و بررسی مجلس و کمیسیون انرژی از این به بعد اثری خواهد داشت؟، گفت: خیر، با توجه به اینکه هیئت نظارت دولتی هستند اتفاق خاصی نخواهد افتاد. احتمالا قرارداد با همه اشکالاتی که دارد اجرا خواهد شد و منافع کشور در آن لحاظ نمی شود.

وی در تشریح برخی شبهات ادامه داد: توضیحاتی که آقای زنگنه در صحن داد به درد کسانی می خورد که از مسائل مرتبط با قرارداد نفتی بی خبر هستند. اینکه گفته می شود برخی قراردادها محرمانه است، اینطور است که مبلغ قرارداد نباید گفته شود که اتفاقا درمورد توتال مبلغ گفته شده است، بقیه چه محرمانگی دارد؟! باید بدانیم چه شرایطی قید شده تا بررسی کنیم که این شرایط مطابق منافع ملی است یا خیر؟ وقتی نمایندگان مجلس از متن قرارداد اطلاعی ندارند و وزیر یکجانبه اطلاعاتی را می دهد نمایندگان چه می توانند بگویند؟!

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: کشورهای مستقل دیگر قرارداد ۳۰-۲۵ ساله نمی بندد. ایران هم تنها تا قبل از مصدق قراردادهای ۲۰سال به بالا داشته است پس از ملی شدن صنعت نفت و استقلال جمهوری اسلامی ایران دیگر بستن چنین قراردادی مشکل بزرگی محسوب می شود.

خادمی در پایان با اشاره به الگوی قراردادهای نفتی گفت: اگر ایراداتی که به الگوی قراردادها وارد شده بود برطرف می شد وزارت نفت می توانست بعد از آن قراردادها را بر آن اساس تنظیم نماید و مشکلی نبود.