شناسهٔ خبر: 138575 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم

ظریف: ترامپ علاوه بر روح برجام، متن آن را هم نقض کرده است

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» تصریح کرد که دولت آمریکا علاوه بر روح برجام متن آن را هم نقض کرده است.

به گزارش «نماینده» محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای از دولت آمریکا بابت عدم پایبندی به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ انتقاد کرد.

وی در مصاحبه با «فرید زکریا»، در شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در پاسخ به سوالی درباره نامه چهار سناتور آمریکایی که ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم می‌کنند گفت: «وقتی که ما درباره این توافق مذاکره می‌کردیم تصمیم گرفتیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به عنوان تنها نهاد مورد قبول برای نظارت بر برجام بپذیریم.»

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «آژانس، از زمان اجرایی شدن برجام فکر می‌کنم هفت بار تأیید کرده که ایران این توافق را وفادارانه و تمام و کمال اجرا کرده است. متأسفانه، همین را درباره ایالات متحده نمی‌توانیم بگوییم.»

محمد جواد ظریف گفت: «ایالات متحده، در عمل به وعده‌هایش (در اجرای توافق) ناکام بوده است. به عنوان مثال، کاخ سفید دو روز پیش اعلام کرد که رئیس‌جمهور ترامپ از حضورش در هامبورگ در جریان نشست گروه ۲۰ برای منصرف کردن سران سایر کشورها در همکاری‌های تجاری با ایران استفاده کرد. این، نقض نه تنها روح، بلکه متن برجام است.»

اشاره ظریف به اظهارات «سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید بعد از نشست گروه ۲۰ است که گفت ترامپ هنگام رایزنی با سران ده‌ها کشور خواستار توقف تعاملات تجاری با ایران شده است.

«سندرز» روز دوشنبه گفت: «رئیس‌جمهور هنگام رایزنی با سران ده‌ها کشور بر لزوم اتحاد کشورها برای قطع منابع مالی، سرزمینی و ایدئولوژیکی تروریست‌ها تأکید کرد... و همچنین بر لزوم اجتناب از داشتن مراودات تجاری با کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند، به ویژه ایران.»

این اظهارات در حالی مطرح شده که دولت آمریکا به موجب بند ۲۹ توافق هسته‌ای با ایران و گروه ۱+۵ به اجتناب از اتحاذ سیاست‌هایی جهت جلوگیری از عادی‌سازی تجارت با ایران ملزم می‌کند.

در بند ۲۹ برجام آمده است: «اتحادیه اروپایی و دولتهای عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت آمیز این برجام خودداری خواهند کرد».

محمد جواد ظریف گفت: «ایالات متحده بایستی تعهدات خودش را رعایت کند. ایران به این توافق پایبند بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تأیید کرده است.»

وزیر خارجه ایران، در پاسخ به سوال «فرید زکریا» مبنی بر اینکه دستگاه اطلاعاتی آلمان، ایران را به تلاش دوباره برای ساخت سلاح‌های اتمی متهم می‌کند، گفت: «یکبار دیگر می‌گویم، آژانس نهاد مسئول برای نظارت و تأیید پایبندی ایران است که پایبندی ایران به توافق را تأیید کرده است.»

ظریف، در ادامه یادآوری کرد که متن توافق هسته‌ای ایران را از پیگیری برنامه صلح‌آمیز اتمی این کشور منع نمی‌کند.

وی گفت: «توافق، بسیار روشن است. حق ایران برای غنی‌سازی را به رسمیت می‌شناسد که غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز است. و باور من این است که درکی وجود داشت مبنی بر اینکه دانشی توسط ایران در سطح بومی و توسط دانشمندان ما کسب شده بود که نمی‌شد آن را از ایران سلب کرد و بهترین راه، فراهم کردن زمینه نظارت بر آن بود.»