شناسهٔ خبر: 138527 - سرویس بین‌الملل
منبع: فارس

سخنگوی سفارت ترکیه در تاجیکستان خبر داد

تلاش داعشی‌های فراری برای ورود به آسیای مرکزی از مرز ترکیه

داعش سخنگوی سفارت ترکیه در تاجیکستان گفت: با شکست داعش در سوریه و عراق اعضای این سازمان تروریستی که اتباع آسیای مرکزی نیز شامل آن هستند برای بازگشت به کشورهای خود یا کشورهای دیگر از طریق مرز ترکیه تلاش می‌کنند.

به گزارش «نماینده» در دوشنبه، «فاتح قهرمان» سخنگوی سفارت ترکیه در «دوشنبه» در مراسمی به مناسبت سالگرد کودتای نافرجام در این کشور از دولت تاجیکستان برای همکاری در راستای مبارزه با تروریسم و قطع فعالیت تعدادی از مدارس متعلق به «فتح الله گولن» قدردانی کرد.

وی گفت: با تلاش‌های مشترک نهادهای امنیتی ترکیه و تاجیکستان طرفداران رئیس سازمانی که در کودتای نافرجام ترکیه دست داشت، کاهش یافتند.

قهرمان خاطرنشان کرد: با شکست داعش در سوریه و عراق اعضای این سازمان تروریستی که اتباع کشورهای منطقه آسیای مرکزی نیز شامل آن هستند برای بازگشت به کشورهای خود یا کشورهای سوم از طریق مرز ترکیه تلاش می‌کنند.

وی گفت: در میان افرادی که از سوی مرزبانان ترکیه ضمن عبور از مرز بازداشت شدند شهروندان تاجیک نیز وجود دارند که برخی از آنان به همراه خانواده‌های خود بودند.

دیپلمات ترک در ادامه از دادن اطلاعات بیشتری در این خصوص خودداری کرد.

با این حال بنابر اطلاعات برخی رسانه‌های روسیه نهادهای امنیتی و مرزبانی ترکیه صدها شهروند کشورهای شوروی سابق را که از مناطق جنگ زده عراق و سوریه فرار و به مرز ترکیه وارد شدند، بازداشت کرده است.

بنابر گزارش این منابع ۳۰۸ نفر از افراد و خانواده‌های بازداشت شده اتباع تاجیکستان هستند.

این در حالی است که منابع رسمی تاجیکستان تا به حال اطلاعات در خصوص بازداشت شهروندان این کشور در مرز ترکیه را نه تصدیق و نه تکذیب کردند.

تاجیکستان تا چند سال قبل یکی از ۱۵۰ کشور جهان بود که در آن مدارس فتح الله گولن به طور آزاد فعالیت می‌کردند اما بعد از درخواست ترکیه تمام این مدارس تغییر نام و در اختیار وزارت آموزش و پرورش این کشور قرار گرفتند.

سپتامبر سال گذشته در تاجیکستان فعالیت سازمان «دیالوگ» متعلق به گولن نیز ممنوع شد.

اخیرا «چوبک حاجی جلیل اف» مفتی اعظم سابق قرقیزستان با انتشار عکسی از ملاقات با رهبر اپوزیسیون فعال در ترکیه در شبکه‌های اجتماعی، باعث نارضایتی سفارت «آنکارا» در «بیشکک» شده است.