شناسهٔ خبر: 138516 - سرویس جامعه
منبع: تسنیم

گزینه‌های وزارت بر آموزش‌وپرورش در دولت دوازدهم

وزارت اموزش و پرورش43 دولت دوازدهم کمتر از یک ماه دیگر مستقر می‌شود و هم‌اکنون در فضای تعلیم وتربیت کشور، گمانه‌زنی‌های بسیاری در رابطه با انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش مطرح است.

به گزارش «نماینده» دولت دوازدهم، مرداد ۹۶ مستقر خواهد شد و این روزها در فضای تعلیم و تربیت کشور سوالات اساسی در رابطه با جایگاه آموزش وپرورش در دولت آینده و بحث انتخاب وزیر مطرح است.

محمد علی نجفی رئیس ستاد فرهنگیان حسن روحانی در ایام تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری در اردیبهشت امسال با اعتراف به اینکه قرار بود، آموزش و پرورش اولویت اول دولت یازدهم باشد اما  متاسفانه به علت وضعیت بحرانی کشور، آموزش و پرورش نتوانست در اولویت اول قرار گیرد، عنوان کرده بود:  مسائلی چون لغو تحریم‌ها و ایجاد ثبات در اقتصاد در اولویت قرار گرفت.قطعاً در دولت  دوم روحانی، با مدیریت وضعیت تحریم‌های خارجی و ایجاد ثبات اقتصادی در فضای داخلی، وضعیت مناسبی برای توجه به مباحث زیر بنایی‌تر مانند آموزش‌و پرورش فراهم می‌شود و به امید خدا آموزش و پرورش در اولویت کارهای دولت قرار خواهد گرفت.

هم‌اکنون کمتر از یک ماه دیگر به استقرار دولت یازدهم  زمان باقی است و جامعه فرهنگیان کشور در انتظار تعیین تکلیف وزیر و توجه به آموزش‌وپرورش در دولت دوازدهم هستند.

به اذعان فرهنگیان، در دولت یازدهم، وزارت آموزش‌وپرورش جزو اولویت‌های اصلی دولت قرار نگرفت در حالیکه این وزارتخانه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند که حل برخی از آنها نیازمند عزم ملی و حمایت جدی دولت است.

علاوه بر انتظار فرهنگیان از دولت دوازدهم برای در اولویت قرار دادن وزارت آموزش‌وپرورش، انتخاب وزیر مقتدر و تأثیرگذار در هیئت دولت و آشنا با مسائل و مشکلات آموزش‌وپرورش از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در آستانه استقرار دولت دوازدهم و انتخاب وزیر آموزش وپرورش، تشکل‌های مختلف فرهنگیان گزینه‌هایی را پیشنهاد می‌کنند و لابی‌گری‌ها برای معرفی افراد شکل گرفته است در همین رابطه گمانه زنی‌ها از حضور برخی افراد به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش در دولت دوازدهم یاد می‌کند که اسامی برخی از آنها بدین شرح است:

* شهیندخت مولاوردی: یکی از گزینه‌هاست که برخی  از او به عنوان یکی از وزرای زن کابینه برای حضور در وزارت آموزش و پرورش یاد می‌کنند. وی در دولت یازدهم به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده فعالیت داشت. در بحث انتخاب مولاوردی به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش عدم آشنایی او با مسائل و مشکلات این حوزه و ماجرای انتخاب نشدن فردی از بدنه آموزش و پرورش که یکی از درخواست‌های فرهنگیان در انتخاب وزیر آینده است، تکرار خواهد شد. هر چند ملاوردی در رابطه با انتخابش به عنوان وزیر می‌گوید: «هنوز صحبتی نشده و چون صحبتی نشده است نمی‌توانم بگویم هستم یا نیستم.»

سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران نیز در رابطه با حضور زنان در کابینه دوازدهم عنوان کرده است:‌ «طبق شنیده‌ها هیچ زنی به عنوان وزیر در کابینه دولت دوازدهم حضور نخواهد داشت و حضور زنان به معاون وزیر ختم می‌شود.»

وی همچنین گفته است« فراکسیون زنان مجلس با شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده جلساتی درباره موضوعات مختلف برگزار کرده، ادامه داد: با معاون رئیس‌جمهور تاکنون درباره انتخاب زنان در کابینه رایزنی‌هایی انجام نشده است.»

* فخرالدین احمدی دانش آشتیانی: وزیر فعلی آموزش وپرورش نیز گزینه دیگری است که از او به عنوان وزیر دولت دوازدهم در حوزه آموزش‌وپرورش یاد می‌شود.

دانش آشتیانی آبان سال گذشته پس از رفتن فانی از وزارت آموزش وپرورش از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد. در سوابق اجرایی دانش آشتیانی شاهد حضور او در بدنه وزارت علوم هستیم از جمله معاون امور عمرانی و دفاعی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۶۸ تا ۷۲، معاون اداری و پشتیبانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۷۶ تا ۸۰، معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم مقام وزیر از سال ۸۰ تا ۸۲.

وی همچین ریاست مجموعه مدارس مفید را نیز عهده‌دار است.

البته برخی شنیده‌ها شانس حضور دانش‌آشتیانی در وزارت آموزش وپرورش را جدی‌تر از سایر گزینه‌ها عنوان می‌کند، در همین رابطه فخرالدین دانش‌آشتیانی گفته است:« اگر در دولت دوازدهم از من دعوت شود، در این دولت می‌مانم.»

* فاطمه سعیدی: فرد دیگری است که از او به عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش یاد می‌شود، او هم‌اکنون عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است.

سعیدی، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی است و در سوابق کاری خود تدریس در مدارس و مدیریت دبیرستان را دارد.

 * سمیع‌الله حسینی مکارم: گزینه دیگری است که نام او برای تصدی وزارت آموزش‌ و پرورش شنیده می‌شود.

حسینی مکارم در سوابق کاری خود، مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران، معاون اداری و مالی آموزش و پرورش تهران و مدیرکل بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش را دارد اما مدتی است که از آموزش‌ و پرورش جدا و به شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رفته است.