شناسهٔ خبر: 138501 - سرویس سیاست

سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس در گفت و گو با «نماینده» تشریح کرد

جزییاتی از تعهدات ایران و عربستان برای تامین امنیت حجاج

سیدحسین حسینی شاهرودی وی با بیان اینکه این موارد در مجلس و شواری امنیت مطرح شد افزود: این موارد به صورت اطلاعیه نه مصوبه تنها برای اطلاع نمایندگان مطرح شد. ولی در شورای امنیت به این نتیجه رسیدند که این سفر امر واجبی است و غالب مراجع هم نظر بر این دارند که ما نباید سد راه شویم

«نماینده»/ با توجه به تلاش های انجام شده برای بر طرف کردن مشکل اعزام زائران ایرانی به خانه خدا، قاضی عسگر سرپرست حجاج ایرانی در بیت الله الحرام با اشاره به تعهد طرف سعودی برای حفط عزت حجاج ایرانی تصریح کرد: در متن توافق نامه، وزیر حج عربستان به صراحت اعلام کرده ضمن خوشامدگویی به حجاج ایرانی همه تلاش های مادی و معنوی خود را برای حفظ عزت، سلامت، احترام و کرامت حجاج ایرانی حفظ و امنیت زائران ایرانی را تامین کند.

در این باره نیز سید حسن حسینی سخنگوی فراکسیون حج و زیارت در گفتگو با خبرنگار«نماینده» افزود: توافقنامه ای بین سازمان حج و زیارت  ایران و وزارت حج عربستان امضا شد. هر ساله توافقنامه هایی امضا می شد ولی طی سال های اخیر عربستان یک طرفه دفترچه تعلیمات حج را به کشورها ابلاغ می کند و عنوان می کند که کشورها باید یک طرفه این تعهدات را بپذیرند و الزامات را رعایت کنند.

نماینده مردم شاهرود با بیان اینکه در سفری که نماینده ولی فقیه در حج و رئیس سازمان حج به عربستان داشتند توافق دو جانبه ای امضا شد مبنی بر اینکه تعهدات و الزاماتی را ما بپذیریم و تعهدات و الزاماتی هم عربستان در تامین امنیت، اسکان،  بهداشت و سایر حوزه های مربوط به حج مثل حمل و نقل هوایی و زمینی، تسهیلات و مباحث رفاهی برای حجاج را بپذیرد.

 وی افزود: ادعای عربستان این است که ایران تنها کشوری است که به واسطه حوادثی که در دو سال گذشته در منا اتفاق افتاد ادعا کرده است که امنیت ندارد.

شاهرودی با بیان اینکه نیاز است همانگونه که ما تعهداتی را امضا می کنیم عربستان هم تعهداتی را به ما بسپارد تاکید کرد: در این دیدارها این تعهدات از عربستان گرفته شده همچنین عربستان قائل به این است که حج را سیاسی نخواهد کرد و آن را از اختلافات فی ما بین خارج می کند و در حقیقت زائران بیت الله الحرام ضیوف الرحمان هستند و خود را موظف به خدمت رسانی به آنها می داند.

وی با بیان اینکه این موارد در مجلس و شواری امنیت مطرح شد افزود: این موارد به صورت اطلاعیه نه مصوبه تنها برای اطلاع نمایندگان مطرح شد. ولی در شورای امنیت به این نتیجه رسیدند که این سفر امر واجبی است و غالب مراجع هم نظر بر این دارند که ما نباید سد راه شویم، مگر اینکه طرف مقابل سد راه  شود آن زمان است که از گردن ما ساقط خواهد شد و حالا که آنها سد راه نشدند و از اعزام زائرین ایرانی به حج استقبال می کنند طبیعتا ما توجیه شرعی نخواهیم داشت و نباید جلو اعزام زائرین را بگیریم.